بین المللی

دانشگاه‌ها در کجای پازل عملیات انتقال امن کوانتومی قرار داشتند؟ / اقدامات نمایشی سازمان انرژی اتمی

به گزارش گروه بین الملل آژانس آنا ، در سال های اخیر پس از خداحافظی از نیروهای باتجربه و متخصصان این علم و “مدیریت مدیریت” ، به جای “سرمایه گذاری در تحقیق” وارد مرحله عملیاتی شده است که طبق ناظران ، و نمایش ادامه دارد. در آخرین مثال ، سازمان انرژی اتمی سومین آزمایش را برای انتقال ایمن فوتون ها از محل خود به برج میلاد انجام داد. این آزمایش با تجهیزات مدرن توسط متخصصان و محققان مرکز فن آوری های کوانتومی سازمان انرژی اتمی انجام شده است.

علی رغم این تحول بسیار مهم ، باید گفت که سازمان انرژی اتمی برای سالهای متمادی (به ویژه پس از محدودیت سخت و صفر تحقیقات هسته ای) به اقداماتی تمایل داشته است که جنبه نمایشی دارند و عملکرد اصلی این سازمان را نشان می دهند نهادهای دیگر نتوانسته اند وظیفه اصلی خود را در زمینه فعال سازی و پویایی تأسیسات آب سنگین در اراک ، ساخت و توسعه نیروگاه های هسته ای جدید و غنی سازی مقادیر بالای اورانیوم انجام دهند.

نیروگاه هسته ای اراک

امکانات هسته ای در اراک

علی منعم ، رئیس سابق نیروگاه هسته ای بوشهر ، در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی و بین المللی آنا ، با اشاره به جایگاه صنعت هسته ای در زندگی مردم اظهار داشت: علمی که متأسفانه اشتباه گرفته شده است. مانند بمب اتمی . “و اخیراً ، جامعه بر این باور است که این ساخت نیروگاه هسته ای است. صنعت هسته ای ، که غربی ها به شدت مخالف توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند ، کشور را به سمت پیشرفت های بزرگ سوق می دهد.


بیشتر بخوانید:

آزمایش سوم برای انتقال داده ها با روش کوانتومی انجام شد


وی افزود: متأسفانه می بینیم که به جای اینکه سازمان انرژی اتمی کارهای مفیدی برای کشور انجام دهد ، درگیر مسائل مربوط به نیروهای غیر متخصص است. من معتقدم مجموعه های علمی و اجرایی باید در راس دستور کار قرار بگیرند و به ما بگویند که چه کاری باید انجام دهیم. این کیت ها هستند که باید نه تنها مشکل اصلی ، بلکه برنامه ای را برای کشور فراهم کنند. به عنوان مثال ، در زمینه انرژی و برق ، چگونه و بر چه مبنایی می گویند که باید 20 مگاوات انرژی هسته ای تولید شود؟ چه کسی این حرف را زد و کجا تصویب شد؟

انرژی هسته ای

این کارشناس هسته ای کشورمان اظهار داشت: اساس کار سازمان انرژی اتمی در انتقال فوتون ها در زمینه فیزیک صحیح است ؛ فیزیک در صنعت هسته ای بسیار جزئی است و من فکر می کنم اقدام درست است ، اما این حوزه ای است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید در آن وارد شوند.

مونم گفت: “به متخصصان اجازه داده می شود که درگیر شوند.” در زمینه تحقیق ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدامات خوبی انجام داده و نیروهای انقلابی و متخصص وارد موضوع شده اند. بنابراین ، سپاه قطعاً مکان امنی برای چنین مشکلاتی است.

رئیس سابق نیروگاه هسته ای بوشهر گفت: من خودم را دانشمندی با دانش و تجربه نمی دانم اما می خواهم بگویم که دانشگاه از صنعت و آزمایشگاه فاصله دارد. ما به قهرمانانی نیاز داریم که “دستی در آتش داشته باشند” و سپس می توانیم به جایی برسیم.

انتقال فوتون منطقه ای است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید در آن وارد شوند

مونم تأكید كرد: برای اجرای پروژه هایی مانند آنچه سازمان انرژی اتمی انجام داده است ، باید پیوندی بین تحقیقات تمیز و كاربردی وجود داشته باشد. چینی ها حدود 20 تا 25 سال پیش خوابیده بودند ، اما ناگهان از خواب بیدار شدند و گفتند كه این مطالعه ناب را انكار نمی كنند. به عنوان مثال ، آنها به جای مشاهده ستارگان و کهکشان ها ، می گویند که می خواهند آب و نان برای ملت خود تأمین کنند و هرکسی را که یک پروژه عملی داشته باشد ، فرا می خوانند تا روی صحنه بیاید. آنها به تدریج پیشرفت کردند ، اکنون ما در مورد راه رفتن روی ماه و غیره صحبت می کنیم.

وی افزود: من معتقدم باید توازنی بین پروژه هایی که برای کشور و صنعت مورد نیاز است وجود داشته باشد. برای عقب نماندن ، بسته به بودجه علمی کشور ، باید پروژه های کاملاً تحقیقاتی ، حتی به میزان پنج یا شش درصد انجام شود. اما اگر به دانشگاه ها بروید ، متوجه می شوید که 80٪ پروژه ها اصلاً قابل اجرا نیستند. کتابخانه ها پر از این تحقیقات هستند و کاربردی ندارند.

منعم گفت: روحیه سازمان انرژی اتمی خوب است اما اساس کار را باید ارگان هایی مانند دانشگاه و کارشناسان دنبال کنند. من معتقدم کارشناسان کشور باید به صحنه بیایند.

500000 دلار برای خرید فناوری انتقال داده کوانتومی

به گفته آنا ، حتی اگر سازمان انرژی اتمی خود را مسئول این انتقال اطلاعات بداند ، با تاخیر و فاصله از آن کشورها انجام می شود. به عنوان مثال ، چند سال پیش چینی ها این عملیات را از فاصله 60 کیلومتری انجام دادند.

این تا زمانی است که ایران ، از نظر علمی و فنی ، چند سال پیش موفق به ساخت کلید شد. به گفته علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ، ایران وقتی به مرحله مذاکرات هسته ای می رسد و کار متوقف می شود ، وارد عملیات می شود. اکنون که ایالات متحده از تعهدات هسته ای خود خارج شده و هنوز هم معتقد است که ایران توافق هسته ای را نقض کرده است ، آژانس انرژی هسته ای با هزینه های زیادی یک انتقال کوانتومی انجام داده است.

جدای از اینکه طبق برخی شایعات ، فناوری این انتقال از خارج از کشور وارد شده و بومی نیست و بیش از 500000 دلار هزینه دارد ، نکته این است که طبق نظر متخصصان این علم این عمل عمدتا در زمینه تحقیقات و سازماندهی دانشگاهی است در آن

انتهای پیام / 4033 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا