بین المللی

چرا ایالات متحده بودجه سازمان بهداشت جهانی را کاهش داد؟ / موجی از تظاهرات بین المللی به دلیل اقدامات غیرمسئولانه طبل

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده از 640،000 فراتر رفته است ، در حالی که بیش از 28.400 نفر در اثر این ویروس جان باخته اند. شیوع کورونا در ایالات متحده به حدی است که با تعداد مبتلایان به سه کشور دیگر در لیست بیماران Quoid-19 ، یعنی اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه برابر است.

در میان ایالات ایالات متحده آمریکا ، نیویورک بیشترین آسیب را از شیوع بیماری کرون متحمل شده است ، و بیش از 200000 نفر به این ویروس آلوده شده اند.

بیشتر بخوانید:

Corona و افشای رهبری بد در غرب

جنبش جنجالی ترامپ

رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ قبل از نشست كرونا اظهارات ضد و نقیضی را بیان كرد و گفت كه قصد دارد بودجه سازمان بهداشت جهانی را بهانه ای برای اتخاذ موضع “محور چین” كاهش دهد. سخنان عجیب ترامپ انتقادات گسترده ای را در بین رهبران سیاسی در سراسر جهان به دست آورد ، که همه آنها از ایالات متحده خواستند در مواجهه با بحران اقتصادی ، مبارزه با ویروس کروناویروس و همبستگی را ادامه دهند.

دونالد ترامپ

رئیس جمهور دونالد ترامپ

رئیس جمهور برای توجیه تصمیم خود برای كاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی ، ادعا كرد كه این سازمان بین المللی از آغاز اپیدمی كرونا در ووهان مواضع مقامات چینی را در نظر گرفته و رویكردی “اشتباه” اتخاذ كرده است. این امر منجر به انتشار خبرهای دروغین علیه کرونا شده و منجر به کشته شدن هزاران نفر در سراسر جهان شده است.

ترامپ استدلال كرد كه سازمان بهداشت جهانی با صدور هشدار كورنا تأخیر می ورزد كه در این زمینه اطلاعات كافی را ارائه نمی دهد و به سیاست مشخص نیاز است.

پیش از ترامپ ، وزیر امور خارجه مایك پومپئو در بیانیه ای گفته بود كه كاخ سفید قصد ایجاد تحول اساسی در سازمان بهداشت جهانی را دارد. این اظهارات پس از آن صورت گرفت كه واشنگتن تهدید كرد كه بخشی از بودجه خود را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در نتیجه فوران تاج آمریكا كاهش دهد.

Pmpyv

وزیر امور خارجه مایک پومپئو

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در تاریخ خود بسیار موفق بوده است ، اما متأسفانه فعالیت های اخیر این سازمان (در زمینه تاج) خوب نبوده است.

واشنگتن در مالی سال 2019 که 10 برابر چین است ، 450 میلیون دلار به این سازمان اهدا کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از یك مقام ارشد آمریكایی اظهار داشت كه كاهش سهمیه اقتصادی ایالات متحده بلافاصله در بودجه سازمان بهداشت جهانی اجرا خواهد شد ، این امر تأثیر سریع در عملکردهای این سازمان خواهد داشت. واشنگتن حدود 20 درصد از کل بودجه سازمان بهداشت جهانی را تأمین می کند و یک حامی مهم سازمان بین المللی است ، بنابراین کاهش بودجه ایالات متحده از سازمان بهداشت جهانی یک چالش بزرگ برای عملکردهای این سازمان است.

اعتقادات درونی

الیوت انگل ، رئیس کمیته امور خارجه این خانه گفت: “در حالی که بحران روز به روز بدتر می شود ، رئیس جمهور بخشی از کتاب استراتژی سیاسی خود را نشان می دهد. مقصر سازمان بهداشت جهانی است ، سرزنش بر چین است.” مخالفان سیاسی را مقصر بدانید ، دولتهای قبلی را مقصر بدانید. تلاش خواهد شد همه را از سوء مدیریت دولت خود و بحرانی که جان هزاران آمریکایی را خراب کرده است ، دور کند.

انحلال سازمان بهداشت جهانی به این معنی است که سازمان بین المللی منابع 400 تا 500 میلیون دلاری برای حمایت از کشورهای جهان در مبارزه با ویروس کرون ندارد.

پاتریک لی ، دموکرات ارشد ، گفت: “این انتقال قانون ترامپ به معنای متوقف کردن عرضه مهمات به متحد است ، حتی اگر دشمن بسیار نزدیک باشد.”

وی اضافه کرد: کاخ سفید به خوبی می داند که در صورت بروز شیوع تاج ویروس از ابتدا عملکرد مناسبی نداشته و بارها و بارها هشدارها را نادیده گرفته است. دولت ترامپ از مسئولیت کشته شدن شهروندان آمریکایی از کروناویوس ، سرزنش دیگران و سرزنش آنها خودداری کرده است.

با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ ، بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت ، گفت تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه ایالات متحده برای این سازمان به همان اندازه خطرناک بود که به نظر می رسید.

بیل گیتس

بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت

وی در حساب توییتر خود نوشت: “کار سازمان بهداشت جهانی گسترش Covid-19 را کند کرده است و اگر این سازمان خاموش شود ، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی احتیاج دارد.

اعتقادات بین المللی

انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریكا برای پیوستن به سازمان بهداشت جهانی محدود به ایالات متحده نبود ، و توسط مقامات و سازمان های بین المللی محكوم شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترس تأکید کرد که اکنون زمان کاهش اعتبار برای فعالیت های سازمان ملل یا هر سازمان بشردوستانه نیست.

آنتونیو گوترس

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس

وی اظهار داشت: اکنون زمان وحدت و زمان جامعه جهانی است تا با هم همکاری کنند و در مقابل این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن محکم بایستیم.

تودروس آدانوم ، مدیر کل WHO در سخنرانی در یک کنفرانس خبری ، با ابراز تأسف از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر کاهش بودجه صندوق بین المللی پول ، گفت: تصمیم کاخ سفید بر کار WHO تأثیر می گذارد ، اما این کار همچنان ادامه خواهد داشت. امتحان کنید.

ادمان گفت: “ما در حال بررسی تأثیر تصمیم ایالات متحده برای کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی و تلاش برای بستن شکاف های بودجه ناشی از تصمیم هستیم.” همکاری های بین المللی پایه و اساس همه تلاش ها برای شکستن تاج ویروس است. اکنون زمان کار با هم برای مبارزه با تاج ویروس است.

جوزف بورل ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای تصمیم رئیس جمهور آمریكا مبنی بر تعلیق بودجه برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) را محكوم كرد و اظهار داشت كه هیچ دلیلی برای توجیه این تصمیم در زمانی كه سازمان بهداشت جهانی از هر زمان دیگری سخت تر تلاش می كند ، نیست. کمک به کنترل شیوع تاج همیشه مهم نیست.

جوزف برول

جوزف بورل ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وی با تأکید بر لزوم همکاری جامعه جهانی برای مقابله با کرونا ، افزود: فقط با مشارکت مردم می توانیم از این بحران بدون مرز جان سالم به در ببریم.

اسکات موریسون ، نخست وزیر جدید استرالیا گفت: “سازمان بهداشت جهانی (سازمان جهانی بهداشت) یک سازمان بسیار مهم است که کارهای زیادی را انجام می دهد ، از جمله در اقیانوس آرام ، و ما با آن همکاری می کنیم.”

وزیر خارجه آلمان همچنین هایکو ماس همچنین توئیت کرد که تقویت سازمان ملل و بویژه سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه گذاری ها است ، افزود: سرزنش دیگران به اینها کمکی نخواهد کرد. ویروس هیچ مرزی نمی داند. ما باید برای مبارزه با Quaid-19 با هم همکاری نزدیک داشته باشیم.

هایکو ماس

وزیر امور خارجه آلمان هایکو ماس

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که قطع کمک های ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی بر همه کشورهای جهان تأثیر می گذارد.

سیبت نودای سخنگوی دولت فرانسه گفت: “فرانسه از تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده برای تعلیق کمک به سازمان بهداشت جهانی پشیمان است.”

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که در این شرایط به چالش کشیدن عملکرد سیستم های جهان بی فایده است. اقدام واشنگتن برای کاهش کمک های مالی ضربه ای مهلک است و انجام این کار درست نیست.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا