بین المللی

مقام طالبان: مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر در هرات آغاز شده است

به گزارش تارنمای خبرگزاری افغانستانی فارس، کشت و قاچاق مواد مخدر که در دولت گذشته به دلیل بی کفایتی و توجه مقامات دولتی به شدت افزایش یافته است، هزاران افغان به ویژه زنان و کودکان را معتاد کرده است، اما مقامات طالبان در هرات از این گروه مبارزه جدی با این مواد التهاب زا آغاز کردند.

مولوی حیات الله روحانی رئیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات در گفت وگو با فارس گفت: خانواده های آنان پس از ترک اعتیاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 75 هزار معتاد در هرات وجود دارد که متأسفانه از این تعداد 5 هزار نفر زن و کودک هستند.

روحانی گفت: نیروهای مبارزه با مواد مخدر هرات تاکنون موفق شده اند 2000 هکتار از زمین های مواد مخدر را در شهرهای مختلف هرات تخریب کنند و 250 قاچاقچی و قاچاقچی مواد مخدر در این ولایت دستگیر شده اند.

رئیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات گفت: نیروهای این اداره در 9 ماه گذشته در عملیات های مختلف موفق به جمع آوری بیش از هزار کیلوگرام انواع مواد مخدر از مرکز شهر و شهرستان ها شده اند.

از سویی هم سید محمد سادات مسئول برنامه کاهش تقاضای مواد مخدر در وزارت صحت هرات گفت: از میان بیش از ۷۰ هزار معتاد در هرات، بیش از ۵ هزار نفر بی خانمان هستند. تاکنون 1500 نفر در بخش بهداشت درمان شده اند.

وی افزود: با توجه به کثرت معتادان در هرات، برای مبارزه با این امر و درمان بیماران نیاز به تمویل است.

مولانا نعیم الحک حکانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید: “متاسفانه در افغانستان حدود 5 میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد که از دستاوردهای دولت قبل است، اما دولت طالبان با کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه می کند و به طور منظم دارد. برنامه “در این راستا.

این مقام طالبان ادامه داد: در کنار حکومت نیاز است تا شهروندان در عرصه های مختلف بسیج مردمی را برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنند تا در آینده شاهد حضور هزاران نفر با مواد مخدر نباشیم.

ابراهیم مسیون، استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: دولت قبل قوانین خوبی برای مبارزه با مواد مخدر تصویب کرد که هرگز اجرایی نشد، اما دولت فعلی به دلیل ممنوعیت کشت مواد مخدر می تواند در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به مواد مخدر در هرات نیز کم توجهی مسئولان و افزایش بیکاری و مشکلات روانی را دلیل افزایش معتادان عنوان کرده و خواستار واکنش موثر به این عوامل شدند.

انتهای پیام/ ر




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا