اجتماعی

نامه کمپین پیگیری حقوق معلولان به نمایندگان دور جدید مجلس

کمپین حقوق بشر با معلولیت با تشریح الزامات عمومی خود در مجلس شورای اسلامی ، از اعضای پارلمان جدید خواست تا توجه ویژه ای به پیشرفت حقوق شهروندان معلول در حوزه قانونگذاری داشته باشند.

به گزارش مجله زنده خبری ، کمپین حقوق معلولین در نامه ای به اعضای پارلمان جدید نوشت:

“اکنون که مجلس یازدهم کار خود را با ایده ها و تلاش های جدید آغاز کرده است ، در تاریخ 27 ژوئن 2016 ، یک ملت ، به ویژه آسیب پذیر و محروم ، منتظر برنامه ها ، آرای ، تصمیمات و نظارت بر وکلا جدید هستند.

یکی از این گروه ها که حقوق آنها به درستی و مناسب پرداخت نمی شود ، جامعه معلولین است که به دور از دستیابی به یک زندگی مبتنی بر کرامت انسانی و استفاده از حداقل استانداردها برای یک استاندارد مناسب و معقول زندگی فاصله ندارند.

بدون شک اولین قدم در تصمیم گیری صحیح و نظارت بر پیشرفت حقوق شهروندان ما دارای معلولیت در حوزه قانونگذاری ، درک صحیح از معلولیت مطابق با رویکردهای جدید در مورد حقوق بشر توسط شما نماینده ملت است.

امروزه طبق رویکرد حقوق بشر ، فرد دارای معلولیت نه تنها از نظر جسمی ، روحی و روحی آسیب دیده بلکه از انواع مختلف محیطی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و … نیز محروم می شود. موانع فرصتهای برابر در زندگی روزمره. این یک ناتوانی محسوب می شود.

“با توجه به این تعریف ، که در ماده 1 کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز مورد تأکید قرار گرفته است ، شما به عنوان نماینده کشور به عنوان قانونگذار ، می توانید در رفع موانع مختلف نقش مؤثر و چشمگیری داشته باشید.”

در بخش دیگری از نامه ، اعضای کمپین حقوق معلولیت برخی از نقشه هایی را که می تواند به عنوان یک برنامه استراتژیک برای نمایندگی چهار ساله حقوق معلولیت استفاده شود ، بیان می کند:

«1 دانش صحیح و علمی از معلولیت ، نیازهای معلولین و قوانین جاری (قانون حمایت از حقوق معلولان سال 1397 و قانون کنوانسیون حقوق افراد معلول سال 2008) برای مؤثر و کارآمد راه حل ها در این زمینه

2. نظارت و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با اولویت معیشت ، اشتغال ، توانبخشی ، مراقبت های بهداشتی ، دسترسی و تطبیق ، مسکن و فرهنگ.

3. پایداری و اقدامات پیگیری برای تخصیص بودجه لازم و کافی پس از تصویب قوانین بودجه سالانه برای اجرای کامل و مؤثر قانون حمایت از حقوق معلولین.

4- تلاش برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولین به منظور رفع نواقص موجود و اتخاذ سایر قوانین و مقررات لازم مانند اصل عدم تبعیض بر اساس معلولیت ، شناخت زبان نشانه ، احترام به حقوق کودکان و زنان معلول فعالان و کارشناسان مناسب.

5- فعال سازی جناح معلولین و مشارکت فعال در آن.

6. تلاش مستمر و کوشا برای نظارت بر اجرای قانون مصوب کنوانسیون حقوق افراد معلول ، قانون حمایت از حقوق معلولان و سایر مقررات مربوط به افراد معلول.

7. اتخاذ یک رویکرد جامع و یکپارچه در مورد معلولیت در قانونگذاری به گونه ای که در هنگام تصویب کلیه قوانین ، باید به مشکلات مربوط به معلولیت تا حد امکان رسیدگی شود و فقط قوانین خاص برای افراد معلول کافی باشد.

8- بهره گیری از نفوذ آنها در بین مقامات شهری ، استانی و کشوری برای ارتقاء حقوق معلولین.

9- بیان مشکلات معلولان در مصاحبه های مختلف با رسانه ها و تشویق افکار عمومی برای حمایت از آنها.

10- مطرح کردن موضوعات مربوط به معلولین در گفتارها و فرصتهای ایجاد شده برای سخنرانی در دادگاه علنی مجلس و سایر جلسات و جلسات.

11- در صورت نقض حقوق افراد دارای معلولیت توسط وزارتخانه های مربوطه ، استفاده از مکانیسم های هشدار ، بازجویی و حتی بینابینی.

12- برای تسهیل در اجرای پرونده ها ، یک مشاور یا رابط آشنا با پرونده های افراد معلول تعیین کنید و از مشکلات و مشکلات آنها مطلع شوید.

13. همراهی و هماهنگی و پشتیبانی از برنامه ها ، اهداف و سیاست های سازمان ها و کارزارهایی که بر روی حقوق افراد معلول کار می کنند.

14. “رسیدگی به مشکلات افراد معلول با بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای رأی اعتماد یا عدم اعتماد به آنها.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا