سلامت و تندرستی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید ، افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی خود رشد کرده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها بطور موفقیت آمیز مواد معدنی کوچک رشد یافته توسط سلول های پوست انسان را در موش ها پیوند داده اند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از این موانع عدم اهدا کننده است و یکی دیگر از موانع سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن ارگان اهدافی از پذیرش بافت جدید خودداری می کند.

می توان یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد کرده باشد ، ایجاد کرد. این کار می تواند زمانی انجام شود که بیمار به پیوند عضو نیاز داشته باشد. سیستم ایمنی بدن این ارگان را رد نمی کند زیرا سلولهای خود را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد ماوس کشت می شوند که تمام سلول های خود را از دست داده است. این چارچوبی را برای سلول های جدید به وجود می آورد تا بتوانند به آن متصل شوند و ساختار اصلی اندام را حفظ کنند.

محققان سپس کبد کوچک پنج موش را پیوند زدند و شرایط آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. مطالعات نشان می دهد که کبد جدید در همه موش ها کار می کند.

دانشمندان دریافتند که این کبد اسیدهای صفراوی و اوره را آزاد می کند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی می کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که آزمایش به راحتی انجام نشده است زیرا در جریان خون در بافت همبندی هر 5 موش مشکلی وجود دارد. موش ها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در برابر رد پیوند عضو مقاوم هستند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی این پروژه گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین ارگان های اهدا شده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا