برترینهای کسب و کارعمومی

بهترین زمان پیوند زدن درخت بادام

در دنیای باغبانی و کشاورزی پیوند به معنای متصل کردن دو درخت با خصوصیات و ژنتیک نزدیک به هم و امکان رویش گیاه جدید از ادغام این دو درخت است. به نوعی نهال پیوندی بسیار قوی بوده و در برابر انواع تنش‌ها آبی و خاکی، بیماری‌ها و مواردی از این قبیل مقاوم است.

البته بسیاری از باغداران و نهالستان‌های تولید و فروش نهال بادام با کمک پیوند ارقام مقاوم تولید کرده یا به تکثیر واریته‌ها و جوانسازی درختان مسن می‌پردازند، در نهایت تمامی اقدامات مذکور به افزایش بازدهی، باردهی درخت و کیفیت و کمیت محصول آن می‌انجامد.

بهترین زمان پیوند درخت بادام

عملیات پیوند زنی درخت بادام از جمله اقداماتی است که نیازمند رعایت مولفه‌هایی همچون نهال مناسب برای پیوند گیری، پایه سالم و بومی جهت موفقیت پیوند، آشنایی با فنون پیوندزنی است. یکی از مهم‌ترین پارامترها در پیوند زدن درخت بادام توجه به بهترین و مناسبترین زمان پیوند نهال بادام است، از نظر علمی زمانی که درخت بادام در دوره خواب و استراحت قرار دارد نمی‌توان به دلیل راکد بودن شیره نباتی عمل پیوند را انجام داد.

از آنجایی که عمل پیوند زنی باعث تشکیل یک گیاه با کمک ریشه‌های گیاه پایه در جهت افزایش توان گیاه، باردهی و کیفیت محصول آن انجام می‌شود لذا برای موفق بودن این عملیات توجه به شرایط فیزیولوژیکی و اقلیمی منطقه و همچنین مناسب‌ترین زمان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته فصل پیوند زدن هر درخت با توجه به واریته و نوع رقم پایه می‌تواند متمایز هم از همدیگر باشد.

  • اواخر زمستان تا اوایل بهار: معمولاً در اسفند ماه که جز اواخر فصل زمستان بوده تا اوایل بهار که درخت از خواب زمستانی بیدار شده در بازه زمانی جوانه زنی است و هنوز شیره نباتی آن در شاخه‌ها افزایش نیافته می‌توان عمل پیوند زنی را انجام داد.
  • اواخر تابستان یا اوایل پاییز: یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای پیوند زنی اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز است، در این بازه زمانی به دلیل کاهش جریان شیره نباتی درخت و شاخه‌ها درصد موفقیت پیوند بالا است . همچنین بهترین ارتفاع در خزانه برای پیوند زنی ارتفاع ۲۰ سانتی متری از سطح خاک بوده و ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متری در باغ نیز بهترین ارتفاع در دوره پیوند است.

چرا در فصل تابستان و زمستان امکان پیوندزنی درخت بادام نیست؟

  • با گرمتر شدن هوا و بالا رفتن حرارت فعالیت گیاه بالا رفته و میزان شیره نباتی نیز افزایش پیدا می‌کند و افزایش فعالیت گیاه در تبخیر پیوندک بسیار موثر است. فعالیت بالا باعث می‌شود قبل از جوش خوردن طبقه مولد، شیره نباتی به پیوندک رسیده و گرما آن را خشک و از بین ببرد. به عبارت دیگر پیوندک در شیره نباتی دچار خفگی می‌شود، پس عملاً موفقیت پیوند زنی درخت بادام در تابستان بسیار پایین است.
  • راکد شدن جریان شیره در فصل زمستان و همچنین حرارت پایین تر از ۱۰ درجه و کاهش دما در پیرامون پیوندک از فعالیت سلول‌های آن جلوگیری کرده و باعث عدم جوش خوردن بافت پیوندک و پایه می‌شود. چنانچه با کمک وسایل مناسب از اثرات منفی گرمای تابستان و دمای پایین زمستان بر عملیات پیوند زنی جلوگیری شود می‌توان در این دو فصل نیز عمل پیوند را انجام داد.

 عوامل موثر بر زمان مناسب پیوند درخت بادام

  • عدم وجود شیره نباتی بالا

از آنجایی که مقدار بالای شیره از تماس بین دو شاخه ممانعت می‌کند لذا هنگام پیوند زنی باید میزان شیره نباتی در حد معمول و بسیار کم باشد.

  • زیاد نبودن درجه حرارت

 گرم بودن و بالا بودن دما در تابستان باعث می‌شود شیره پیوندک تبخیر شده و قبل از پیوستن سلول‌های گیاه به پیوندک باعث  خشکیدگی آنها شود، لذا هنگام پیوند زدن باید دما هوای مناسب باشد.

  • پوست دادن گیاه پایه

در پیوند زنی درخت بادام در وهله اول جداسازی راحت پوست پایه بسیار مهم بوده و برای اینکه از امکان جداسازی راحت پوست پایه مطمئن شوید با کمک چاقو چندین شیار بر روی پایه ایجاد کرده اگر به راحتی جدا شد مشکلی برای شروع پیوند نیست، اما اگر جداسازی راحت انجام نشد با آبیاری و کوددهی رشد آن را تسریع کرده و به درخت کمک می‌شود تا پوست آن به راحتی جدا شده و آماده پیوند زدن باشد.

  • سرد نبودن هوا

با فرا رسیدن زمستان میزان درجه حرارت هوا پایین آمده و درجه پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتیگراد باعث می‌شود از فعالیت سلول‌های پیوندک جلوگیری شده و فرایند ادغام و جوش خوردن پیوندک و پایه را مختل می‌کند.

 چه مدت بعد از پیوند نهال بادام رشد می‌کند؟

 نوع پیوند، رعایت زمان مناسب پیوند و اصول پیوند زنی در مدت زمان رشد گیاه بعد از پیوند بسیار موثر است. در عملیات پیوندزنی چنانچه مقدار پیوند بزرگ باشد درخت بادام جهت رشد و بهبود خود به زمان بیشتری احتیاج دارد. پیوندهایی که روی شاخه انجام می‌شوند بعد از بازه زمانی ۱ الی دو هفته بهبود یافته و به بخشی از درخت مبدل می‌شوند اما در پیوندهای شلاقی برای به وجود آمدن گیاه جدید با کمک ریشه‌های درخت اول  گیاه به بازه زمانی ۳ الی ۶ هفته برای ترمیم و تبدیل شدن به درخت نیازمند است، که میوه‌ها و گل‌های آن از  سال آتی قابل برداشت است.

کلام آخر

 با در نظر گرفتن شرایط بیولوژیکی و آب و هوایی منطقه، نوع پایه و نهال انتخاب شده برای پیوندک پارامتر مهم دیگری در پیوند زنی دخیل است که آن رعایت مناسب‌ترین و بهترین زمان برای پیوند زنی است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار و اواخر تابستان تا اوایل پاییز به دلیل مناسب بودن دمای هوا و کم بودن جریان شیره نباتی درصد موفقیت پیوند بالا است.

 از آنجایی که پروسه پیوند زنی نیازمند تجربه، تخصص و اطلاعات بالا است ما به شما مرجع معتبر همچون پالیز نهال را در زمینه تولید و فروش نهال بادام معرفی می‌کنیم که با مناسب‌ترین قیمت نهال بادام می‌توانید با کیفیت‌ترین و مقاوم‌ترین نهال‌های پیوندی را از این نهالستان با سابقه دریافت کنید و با خرید نهال بادام سالم و مقاوم میزان سوددهی و تراز تجاری باغ بادام خود را تضمین کنید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا