اقتصادی

عراق شایعه توافق برای افزایش صادرات نفت را تکذیب کرد

وزارت نفت عراق گزارش رسانه ای به نقل از وزیر نفت این کشور را كه می گوید توافق با اوپك به علاوه افزایش صادرات نفت عراق قریب الوقوع است ، انكار كرد.

به گزارش مجله زنده خبری ، خبرگزاری دولتی INA در گزارشی اعلام کرد احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق به روزنامه دولتی الصباح گفته است که انتظار دارد به زودی با اوپک پلاس برای افزایش صادرات نفت عراق به توافق برسد.

عاصم جهاد ، سخنگوی وزارت نفت عراق به رویترز گفت که وزیر نفت چنین اظهاراتی نکرده و با خبرنگار روزنامه ملاقات نکرده است. گزارش INA نیز حذف شد.

وی افزود: عراق به توافقنامه اوپک پلاس متعهد است و با تولیدکنندگان اوپک در خارج از آن همکاری می کند تا از پس چالش های پیش روی بازارهای جهانی نفت از جمله کوید 19 برآید که تقاضای نفت را کاهش داده است.

کاهش صادرات نفت به دلیل توافق اوپک پلاس ، مالی عراق را تحت فشار قرار داده و چالشی برای دولت است که با اثرات سالها جنگ و فساد مبارزه می کند. عراق برای تأمین 97 درصد بودجه دولتی خود به درآمد نفت بستگی دارد.

اقتصاد و بخش نفت عراق به دلیل سالها جنگ ، تحریم و حملات گروه تروریستی داعش به شدت آسیب دیده است. در زمانی که سایر اعضای اوپک از بهره برداری و افزایش سهم خود در بازار استفاده می کردند ، عراق سخت تلاش می کند تا صنعت نفت خود را احیا کند.

صادرات نفت عراق در ماه آگوست به 2.6 میلیون بشکه در روز رسید ، در حالی که در جولای 2.763 میلیون بشکه در روز بود.

در یک خبر جداگانه ، وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که این منطقه نیمه خودمختار توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس را رعایت کرده و اهداف کاهش تولید خود را دنبال می کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: “دولت اقلیم کردستان (KRG) از زمان توافق اوپک پلاس تولید نفت را کاهش داده است و آمار تولید اخیر نسبت به سایر مناطق عراق بسیار کمتر از سطح نسبتاً خوب است.”

به گفته رویترز ، اوپک پلاس از ژانویه 2017 برای افزایش قیمت ها و کاهش مازاد نفت جهانی محدودیت عرضه داشت و در آخرین دور توافق نامه ها در واکنش به شیوع ویروس کرونا و از بین بردن تقاضا ، عرضه آن را به 9 ، از ماه مه تا ژوئیه 7 میلیون بشکه در روز و از اوت تا پایان سال جاری تحویل آن را به 7.7 میلیون بشکه در روز محدود کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا