عمومی

تولید گوشت قرمز عشایری ۳۵ هزار تن رشد یافت

شاهپور علایی مقدم در جلسه هیئت رئیسه فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی افزود: عشایر 28٪ دام سبک و 4٪ دام سنگین در کشور دارند که این نشان می دهد جامعه عشایر سالانه 9 بازار عرضه می کند. 7 میلیون گاو آنها را ارائه می دهند.

وی به یکی از سیاست های سازمان برای ایجاد تنوع در مشاغل عشایری پرداخت و افزود: در نتیجه تلاش های فراکسیون عشایر و مصوبات مجلس ، سالانه 250 هزار میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی به جامعه عشایری اختصاص می یابد.

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه کارهای زیادی در زمینه تحقیقات انجام شده و 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور به ثبت رسیده است ، افزود: موضوع اختصاص خط جاده عشایر ملی در کمیته بودجه مجلس مورد نظارت و تصویب قرار گرفته است و در این راستا تعداد کمی از جاده های عشایری کشور مورد بررسی قرار گرفته است. .

کاهش جمعیت عشایر در یک سرشماری جدید

علایی مقدم گفت: بر اساس سرشماری قبایل عشایر در کشور که نتایج آن در سال جاری اعلام شد ، 246 هزار خانوار با بیش از یک میلیون نفر جمعیت و 108 هزار نفر به عنوان عشایر در کشور زندگی می کنند.

وی افزود: اقوام کشور در 59 درصد قلمرو جغرافیایی کشور پراکنده شده و 790 هزار هکتار از اراضی کشور را اشغال می کنند.

علایی مقدم گفت: عشایر با كوشش و تعصب به عنوان پدافند غیرعامل نقش بسیار بالایی در حفاظت از مرزهای كشور دارند و سازگاری با محیط زیست از ویژگی های عشایر است.

سازمان امور عشایر سازمانی چندجانبه است

رئیس سازمان امور عشایر در ایران افزود: امروز می توانید نتایج و تأثیرات ظرفیت ایجاد شده در قانون برنامه ششم برای جامعه عشایری را که در همان اهداف مشخص شده برای عدالت اجتماعی و لذت عشایر است ، مشاهده کنید. “

علایی مقدم با بیان اینکه سازمان مسائل عشایری سازمانی چندجانبه در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است ، گفت: امسال 153 میلیارد تومان برای تأمین آب پایدار عشایر در نظر گرفته شد و سال گذشته 240 میلیارد تومان تخصیص یافت. طی دو سال 625 پروژه آبرسانی در مناطق عشایری اجرا شد.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب پنج درصد عشایر از آب پایدار برخوردار بودند و پس از انقلاب تا سال 1997 از حدود 43 درصد برخوردار بودند و در دو سال گذشته این تعداد به 63 درصد رسیده است.

طبق آمار سازمان مسائل عشایری ، سرمایه اتحادیه پرورش دهندگان حیوانات سیار یک میلیارد و 200 میلیون تومان است كه امروز به بیش از 32 میلیارد تومان رسیده است و امسال 27 هزار تن دام تهیه و برای عشایر تهیه شده است.

همچنین به منظور حمایت از عشایر ، خرید دام از تولیدکنندگان داخلی ، تأمین 75000 تن جو مورد نیاز عشایر تا پایان سال و صادرات یک میلیون راس دام عشایر دنبال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا