اقتصادی

واکنش بورس کالا به ادعای فولادی ها

یک کارشناس بازار سرمایه و مدیر کالای یک شرکت بورس اوراق بهادار فعالیت دلالی برخی از شرکتهای سنگنوردی را که پس از خرید بلوکهای ارزان قیمت در ماههای گذشته میلگرد و تیرآهن به مردم می فروختند ، گفت و گفت: بیشتر شرکتهای سنگنوردی از کار افتاده اند. واسطه گری ، به عبارت دیگر ، آنها تحت عنوان تولید کننده در بازار فولاد سیاه فعال هستند.

مسعود پرور در مصاحبه با مجله زنده خبری ، با انتقاد از عدم انجام تعهدات سازندگان پایین دست فولاد ، اظهار داشت: آنها در بازار آزاد و بازار سیاه فعال شده اند. به همین دلیل اکنون پس از فروش مواد اولیه یعنی عرضه محصولات نهایی با قیمت مناسب به مردم با شکافی روبرو هستیم.

وی افزود: برخی از دلالان با دریافت مجوز راه اندازی كارخانه ، خود را به عنوان یك تولیدكننده معرفی می كنند و محصولاتی را به نام كارخانه خود خریداری می كنند و از سیستم بهینه سازی وزارت صمت مجوز دریافت می كنند اما در واقع محصولات خام را به بازار آزاد “بنابراین ، در زمینه فولاد پایین دستی ، ما با تعداد زیادی کارخانه روبرو هستیم که مجبور به انجام کارهای تولیدی هستند ، اما عملا هیچ فعالیت تولیدی انجام نمی دهند. اثبات این گفته ظرفیت تولید است که کشور به طور مکرر به آن نیاز داشته است در سالهای اخیر.
ایجاد شده.

این کارشناس بازار کالا توضیح داد که اکنون غلطک ها به عنوان خریدار بلوک های بورس اوراق بهادار حاضر نیستند بخشها و محصولات خود را در بورس عرضه کنند زیرا 30 تا 50 درصد سود بیشتر و بدون زحمت در بازار آزاد دریافت می کنند و حتی آنها نیز مایل نیستند کالاهای خود را به قیمت تحمیل ضمانت هایی که به بورس اوراق بهادار داده اند ، در بورس عرضه کنند. زیرا بسیاری از آنها به هیچ وجه تولید کننده نیستند.

وی ادامه داد: در اینجا س bigال بزرگ این است که خریدارانی که توسط وزارت صمت در بورس اوراق بهادار به عنوان تولیدکننده معرفی می شوند با چه مکانیسمی مشخص می شوند؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت که طبق روال اعلام شده توسط دولت ؛ وی گفت: تمام صنایع فولاد از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای زنجیره موظفند برای شفافیت کامل در زنجیره محصولات خود را در بورس اوراق بهادار وارد کنند. وقتی متقاضی محصولات فولادی “بهینه” شود ، وزارت صمت حق ورود به بورس سهام و خرید را دارد. وی در ازای خرید خود قول می دهد که محصولات خود را لیست کند که طبق این سیاست ، حدود 90 تا 95 درصد محصولات این تولیدکنندگان باید در بورس اوراق بهادار ثبت شود.

به گفته این کارشناس بازار کالا ، البته این تعهد تولید کننده علاوه بر ضمانت هایی است که بورس کالا از وی دریافت می کند. کف تدارکاتی که هر تولید کننده باید از آن تبعیت کند نیز نشان داده شده و به وزارت صمت اعلام می شود. بنابراین ، با توجه به همه این شرایط ، وقتی تولید کننده ای از ضمانت های داده شده در بورس سهام چشم پوشی می کند ، این بدان معناست که انتظار سود بسیار چشمگیر و قابل توجهی در خارج از بورس سهام دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که تصمیم برای لغو چنین اقداماتی در اقتصاد چیست ، گفت: اگر می خواهیم مشکل را از اساس حل کنیم باید زمینه های فساد را از بین ببریم. یکی از زمینه های فساد ، بحث تفاوت بین قیمت سهام بورس و بازار آزاد و سودهای کلانی است که در خارج از بورس وجود دارد. بعلاوه ، استفاده از برخی روشهای اجباری نیازمند حمایت نهادهای بالادستی است. به عنوان مثال ، بورس اوراق بهادار می تواند از خرید مجدد تولیدکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده اند جلوگیری کند ، اما این کار باید با همکاری وزارت صمت و سازمان تنظیم بازار برای شناسایی متخلفان و اعلام نحوه استفاده از مواد اولیه خریداری شده انجام شود.

پرور گفت: آنچه در ازای مداخلات قیمت در بازار به دست آوردیم این است كه برخی از تولیدكنندگان واسطه شده اند و به جای تولید ، مواد اولیه ای را كه ارزان در بورس خریداری كرده اند در بازار آزاد می فروشند. رانتی که محصولات فولادی امروز دارند نیز در گذشته به دلیل همان سیاست های قیمت گذاری که با مطالعه اقدامات بزرگترین بخش پتروشیمی حل شده ، در محصولات پتروشیمی نیز وجود داشته است.

این سوالات در حالی مطرح می شود
رئیس اتحادیه غلطک های فولادی کشور ضمن تشریح اتهامات و ادعاهای اخیر در مورد عرضه بلوک های فولادی توسط این انجمن و عدم عرضه آن در بورس کالا ، به وجود “مافیای فولاد” اشاره و صریحاً اظهار داشت که قیمت کالاها حداقل 10٪ گران تر از قیمت های کف بازار آزاد است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا