اقتصادی

مخالفت سازمان استاندارد با توزیع سیمان در بورس کالا+واکنش‌ها

در پی مخالفت سازمان استاندارد ملی با توزیع سیمان در بورس کالا ، یکی از فعالان این حوزه ضمن اشاره به تاکید این سازمان برای ایجاد فرصت هایی برای خرید مستقیم سیمان (مواد اولیه) ، ادامه توزیع سیمان در بورس کالا معتقد است کسانی که بر توزیع سیمان در بورس اصرار دارند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

به گزارش مجله زنده خبری ، بازار سیمان به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در سه ماه گذشته شاهد شوک های بزرگی بوده که در تاریخ نه چندان کوتاه تولید و مصرف این محصول ساختمانی بی نظیر است. در اوایل سال جاری ، قیمت 220 هزار تن در هر تن تخمین زده شد ، اما در کمتر از سه ماه به یک میلیون و 200 هزار تن در تن رسید که منجر به تعطیلی کارخانه های پیش ساخته بتن و توقف بتن ریزی پروژه های عمرانی شد. و این تعطیلی ها همچنان ادامه دارد.

آغاز این بحران عجیب تصمیم خودسرانه کارخانه های سیمان برای تغییر مدل فروش و نقل قول سیمان در بورس کالا بود. به گفته وزیر مسکن و شهرسازی ، این تصمیم بدون رعایت ضوابط و مقررات کشور گرفته و اجرا شد و با وجود مقاومت وزیر مسکن و حتی کارخانه تنظیم بازار ، به روال قبلی خود بازنگشته است.

دیروز (سه شنبه) مدیر عملیات بورس کالا از آمادگی های لازم برای تحویل کلیه سیمان تولیدی کشور در این بازار خبر داد و گفت: همچنین در جلسات کارشناسی بورس کالا تاکید شده است که همه پیشنهادات باید انجام شود. از سوی این بازار و همه شرکت ها باید موظف باشند تمام تولید سیمان خود را از طریق بورس کالا تأمین کنند و بورس کالا تأکید می کند که حداقل سطح عرضه باید برای همه شرکت های سیمان تعیین شود تا میزان عرضه آنها مشخص شود.

عباس یعقوبی همچنین در مورد وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا توضیح داد که گرایش عرضه سیمان در بورس کالا در حال افزایش است.

به گفته وی ، عرضه سیمان به این بازار از حدود 100 هزار تن در هفته آغاز شد و به یک میلیون تن در هفته رسید. در عین حال تلاش می شود عرضه یک میلیون تن در هفته برای رفع نیازهای کشور حفظ و افزایش یابد.

سازمان استاندارد به شدت با گسترش سیمان در بورس مخالف است

بر این اساس ، با ادامه این روند ، سازمان استاندارد کشور با ارزیابی کیفیت بتن تولید شده در سه ماه گذشته ، چند روز پیش با ارسال نامه ای به وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، اعتراض خود را نسبت به توزیع سیمان در بورس اوراق بهادار

این سازمان اعتراض خود را به شرح زیر بیان کرد: توزیع و ساخت و ساز مصرف مسئولیت اطمینان از رعایت استانداردهای مربوطه را به سازمان واگذار کرده است.

متأسفانه بسیاری از موارد مانند قطع برق ، عدم مدیریت توزیع سیمان در بورس کالا ، منجر به مصرف غیر استاندارد سیمان و محصولات غیر استاندارد مانند بتن آماده و قطعات بتنی در کشور و در نهایت بی ثباتی شد. ساختمانها و پروژه های عمرانی این موضوع با هدف تصویب کابینه مطابقت ندارد و ادامه روند تحویل محصولات بتنی و غیر استاندارد بتنی ، به دلیل محدودیت ها و تنگناها ، ممکن است امنیت و سلامت جامعه را تهدید کند.

طبق آمار ، حدود 60 درصد از تولید سیمان در کشور به صورت بتن آماده از واحدهای تولیدی بتن دارای مجوز استفاده از نام تجاری استاندارد است و حداکثر 40 درصد از مصرف سیمان در کشور به شکل مصرف می شود. کارهای ساختمانی و سایر نیازهای عمومی ؛ بنابراین ، برای حفظ تولید ، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد ، شناسایی و اعلام موانعی که بر شبکه توزیع محصولات غیر استاندارد تأثیر منفی می گذارد ، ضروری است.

با این توضیحات ، فروش سیمان در بورس کالا از چنان ظرفیتی برخوردار است که افراد غیرمسئول در فرآیند تولید ، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی می توانند وارد شبکه توزیع سیمان شوند. علاوه بر این ، با توجه به سابقه این شماره از سال 1385 ، این نشان می دهد که در رابطه با ساختار توزیع سیمان مرکز تحقیقات ، ساختمانها و مسکن ایران و سازمان ملی استاندارد ایران (در نامه ای در نوامبر 2006) به The وزارت بازرگانی اعلام کرد که “توزیع سیمان به منظور تحویل بتن آماده برای مصالح ساختمانی و سقف و همچنین برای تیرهای ساختمانی ، باید از علامت استاندارد فقط برای صاحب امتیاز و توزیع عمومی فقط برای اهداف ساختمانی استفاده شود.” آموزش استاندارد الزامات قانونی دارد.

بر این اساس ، با مراجعه به سوابق و با توجه به اینکه هرگونه تصمیمی در مورد سیمان مورد استفاده در بخش ساخت و ساز مستلزم رعایت دستورالعمل های استاندارد و نیاز به اطمینان از شرایطی است که تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد می توانند مواد اولیه خود را مستقیماً تحویل دهند در عین حال ، افراد غیرمسئول که شرایط پردازش سیمان استاندارد را ندارند ، به این مواد اولیه دسترسی نخواهند داشت.

لازم به اطلاع سازمان بورس و کلیه واحدهای تولید سیمان می باشد:

1- از فروش سیمان فله و سازه به افراد فاقد مجوز برای استفاده از علائم استاندارد معتبر برای تولید بتن آماده و قطعات بتنی خودداری کنید.

2- لازم است سازندگان بتن آماده و قطعات بتنی استاندارد سیمان را مستقیماً از کارخانه های سیمان منتخب خریداری کنند. بر اساس ساختار تولید و کنترل کیفیت دوره ای و بر اساس نتایج بدست آمده از سازگاری سیمان های مختلف با ماسه مصرفی آنها ، لازم است مصرف سیمان آنها توسط کارخانه های منتخب به طور مستقیم و بدون واسطه تحت تأثیر قرار گیرد. برای اطمینان از کیفیت مناسب برای مشتریان نهایی. “

بازار آشفته سیمان توسط نابودکنندگان سیستم توزیع شکل می گیرد …

پس از این نامه ، علی عسگر کیهانی ، بنیانگذار کارخانه بتن آماده و قطعات بتنی در گفت وگو با مجله زنده خبری ، اظهار داشت: ظرفیت تولید سیمان در کشور ما 85 میلیون تن و حداکثر مصرف داخلی 60 میلیون تن است ؛ به همین دلیل ، شکل گیری بازار سیاه یا آشفتگی بازار این محصول ، در حالی که تقاضا حتی از تقاضای عمومی عادی کمتر است ، نشان می دهد که مردم در توزیع سیمان در جایی اختلال ایجاد کرده اند.

این صنعتگر تأکید کرد: بنابراین مسئولان مسئول پیگیری دقیق این موضوع هستند. زیرا در شرایط اقتصادی کنونی کشور ، اقدامی که منجر به بیکاری مستقیم بیش از نیم میلیون نفر از کارگران بخشهای مختلف تولید و اجرای بتن برای پروژه های مختلف شده است مشکوک به نظر می رسد.

به گفته کیهانی ، کارخانه های سیمان از آنجا که کالاهای استراتژیک و ضروری تولید می کنند و از سوی دیگر سهامداران آنها نوعی انحصار تولید را دارند ، بنابراین واگذاری توزیع سیمان به این مجموعه همان نتیجه ای را خواهد داشت که ما شاهد آن بودیم. .. بیش از 60 درصد سهام کارخانه های سیمان در سراسر کشور متعلق به پنج نفر است و اکنون کارخانه هایی که مدیریت عرضه سیمان در بورس را بر عهده دارند ، باعث تشنگی کاذب در بازار شده و منجر به جهش سیمان شده اند. قیمت.

وی همچنین سابقه چنین رفتار کارخانه های سیمان را یادآور شد: در سال 2006 ، کارخانه های سیمان که چنین بازی را شروع کرده بودند ، دادستان کل وقت را معرفی کرد و از اقدامات خودسرانه آنها جلوگیری کرد. اما این بار ، کارخانه های سیمان از تغییرات ایجاد شده در دولت و رئیس قوه قضائیه ، در هماهنگی کامل با یکدیگر و توافق آشکار استفاده کردند.

این صنعتگر در زمینه تولید بتن استاندارد فعال است و بیان می کند که سیمان محصول نهایی ساختمانی نیست و برای تبدیل شدن به محصول نهایی ، باید از طریق کارخانه های بتن آماده یا قطعات بتنی به محصول نهایی تبدیل شود. وی گفت: بنابراین سیمان یک ماده اولیه است که همانطور که در نامه سازمان استاندارد آمده است ، طبق قانون و مصوبه هیات وزیران در سال 2005 ، کلیه مراحل تولید ، توزیع و مصرف کلیه مصالح ساختمانی است. مطابق با مقررات استاندارد اجباری. و سازمان استاندارد کشور مسئول است. این روند را رعایت کنید.

کیانی ادامه داد: بنابراین ، سازمان استاندارد با مشاهده وقایعی که در بخش توزیع سیمان طی سه ماه گذشته رخ داده است ، متوجه شده است که ادامه روند فعلی منجر به کاهش کیفیت ساخت و ساز در کشور می شود. ؛ وی افزود: بنابراین با ارسال اخطار به وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، وی اعتراض خود را نسبت به توزیع سیمان در بورس اعلام کرد و یادآور شد که سیمان واحدهای تولیدی بتن آماده و قطعات بتنی استاندارد باید مستقیماً از از طرف دیگر ، عرضه و فروش سیمان سازه ای به افراد بدون گواهینامه استاندارد طبق قانون ممنوع است ، زیرا سیمان سازه ای به بتن آماده استاندارد معمولی تبدیل می شود ، تنها از طریق واحدهای استاندارد تولید بتن استاندارد. سیمان ، این مغایر با قوانین ، مقررات و دستورالعمل های استانداردسازی مصالح ساختمانی در کشور است.

وی در پایان تصریح کرد: با مخالفت سازمان استاندارد ، ادامه توزیع سیمان در بورس یک عمل مجرمانه است و همه کسانی که بر ادامه این روند اصرار دارند قابل پیگرد هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا