اجتماعی

۳ عامل بروز سرطان ها / روش های طبخ گوشت و تاثیر آن بر بروز سرطان

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر واحد مترجم در انستیتوی تحقیقات غذا و غذا در کشور می گویند ، غذای ناسالم ، کم تحرکی و اضافه وزن علت حدود یک چهارم تا یک سوم سرطان است ، گفت: آنها می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند.

دکتر مرجان عجمی در مصاحبه با مجله زنده خبری با رجوع به وی گفت: سرطان که با رشد غیرطبیعی و کنترل نشده سلول همراه است و گاهی به بافتهای مجاور حمله می کند ، می تواند از برخی ترکیبات فعال فعال در مواد غذایی جلوگیری کرده یا حداقل ایجاد شود. کند باشید ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، محیطی و سبک زندگی ممکن است در سرطان نقش داشته باشد. طبق گزارش موسسه جهانی تحقیقات سرطان ، حدود یک چهارم تا یک سوم سرطان ها به دلیل رژیم غذایی ناسالم ، کم تحرکی و اضافه وزن است که با اتخاذ یک سبک زندگی سالم می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد. کنترل وزن ، انتخاب مناسب رژیم غذایی و فعالیت بدنی مهمترین عواملی هستند که می توانند برای کاهش خطر سرطان انجام دهند.

وی افزود: ایجاد یک رژیم غذایی خوب و علمی با هنرمندی و مهارت همراه است ، مهارتی که با رعایت اصل تنوع ، تعادل و استفاده کنید. “از هر 5 گروه غذایی ، از جمله نان و غلات با تمرکز بر غلات سبوس دار و نان های سبوس دار ، میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف ، گوشت بدون چربی و پروتئین های گیاهی مانند حبوبات ، لبنیات کم چرب ، آجیل و دانه ها تهیه شده و شکر ، شکر ، نمک ، منابع چربی های اشباع مانند چربی های حیوانی ، باطله ، کره پاستوریزه و چربی های ترانس مانند روغن های گیاهی نیمه جامد و روغن نباتی می توانند از سرطان جلوگیری کنند.

عجمی ادامه داد: لازم به ذکر است که چربی بدن از نظر متابولیکی فعال است و استروژن و پروتئین هایی تولید می کند که باعث افزایش سطح انسولین و افزایش هورمون هایی می شود که باعث التهاب در بدن می شوند. افزایش سطح انسولین با سرطان آندومتر ، پانکراس ، کلون و پستان ارتباط دارد. هرچه چاقی بیشتر طول بکشد ، احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر است. کربوهیدرات های ساده مانند قند باعث افزایش سطح انسولین ، فاکتورهای رشد و IGF1 می شوند که می تواند به افزایش بروز سرطان کمک کند.

نیاز به انطباق رژیم غذایی بر اساس پروتئین های گیاهی

وی گفت: پروتئین بسته به منبع و میزان کل کالری دریافتی از رژیم غذایی می تواند خطر سرطان را افزایش یا کاهش دهد. توصیه می شود رژیم های غذایی مبتنی بر پروتئین گیاهی تنظیم و مورد استفاده قرار گیرند. مصرف گوشت های فرآوری شده دودی ، نمک ها و مواد نگهدارنده مانند نیترات ها خطر تولید نیتروزآمین ها و نیتروز آمیدها را که جهش زا و سرطان زا هستند و ممکن است با سرطان ، به ویژه سرطان روده بزرگ مرتبط باشند ، افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که 50 گرم گوشت فرآوری شده (معادل یک هات داگ) در روز مصرف می کنند 18 درصد افزایش می یابد. خوردن گوشت قرمز همچنین خطر سرطان روده بزرگ ، لوزالمعده و پروستات را افزایش می دهد.

انواع روش های پخت گوشت و تأثیر آنها در بروز سرطان

عجمی با اشاره به روشهای مختلف پخت گوشت و تأثیر آنها در بروز سرطان ، گفت: پخت گوشت و سرخ كردن آن در دمای بالاتر از 204 درجه سانتیگراد می تواند آمین های معطر چند حلقه ای تولید كند كه یكی از مواد سرطان زا است. جالب است بدانید که به ترتیب با بو دادن ذغال ، شعله های گاز و اجاق گاز خطر به دست آوردن ترکیبات سرطان زا کاهش می یابد. همچنین ، مرغ کبابی نسبت به گوشت کبابی ترکیبات معطر کمتری تولید می کند.

وی گفت: “رژیم های گیاهی می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند. رژیم های غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.” فیبر بیشتر باعث سیری بیشتر و در نتیجه چاقی کمتر می شود. کاهش بافت چربی ممکن است با کاهش تولید عوامل التهابی و کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه باشد. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها ، پلی فنل ها و ویتامین های C ، E و سلنیوم نیز می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند. کپسایسین ، ماده موثره فلفل قرمز ، خاصیت سرکوب تومور و ضد سرطان دارد که می تواند به کاهش بروز سرطان کمک کند.

عجمی همچنین گفت که کاتچین ها که از نوع پلی فنل های طبیعی موجود در چای سبز هستند ، همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند. یک مطالعه ده ساله کوهورت نشان داد که مصرف 10 فنجان چای سبز در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان را 7.7 سال برای زنان و 3.2 سال را برای مردان کاهش دهد. لیکوپن ، یکی از کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی ، هندوانه و گریپ فروت و ایجاد رنگ قرمز این مواد غذایی ، در برابر بسیاری از بدخیمی ها از جمله سرطان پروستات اثر محافظتی دارد.

دانشكده علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه يك رژيم غذايي متنوع و متعادل كه اساساً بر اساس غذاهاي گياهي توصيه مي شود ، توصيه مي شود ، گفت: حداقل دو تا 2.5 فنجان ميوه و سبزيجات در روز بخوريد. غلات کامل را با کربوهیدرات های تصفیه شده ساده جایگزین کنید و مصرف گوشت های فرآوری شده ، شکر ، شکر ، نمک و چربی را محدود کنید. حداقل 150 دقیقه در هفته آب فراوان بنوشید و ورزش کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا