اقتصادی

خلف وعده کار دست یک واردکننده داد

پس از سهل انگاری شرکتی که در تحویل خودرو به مشتریان خود خودرو وارد می کند ، اعتراض مشتری ، ورود وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و تشکیل پرونده کیفری ، هنوز هم پس از نزدیک به سه سال ، ماشین به مشتریان این شرکت نرسید. آخرین اخبار نشان می دهد که مدیر عامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت به دستور قوه قضائیه دستگیر شده اند.

به گزارش مجله زنده خبری ، خبر برکناری نماینده انحصاری دیگر فروش خودروهای خارجی در اواخر خرداد ماه سال گذشته منتشر شد. مشتریان این شرکت (قسمت A) نماینده انحصاری فروش یکی از شرکت ها است چینی از تأخیر در تحویل خودرو آنها شکایت کردند.

آنها از ژوئن 2016 محصولات خود را از این شرکت پیش خرید کرده بودند ، اما پس از گذشت دو سال از دوره 180 روزه مشخص شده در قراردادهای تأمین خودرو ، این شرکت بهانه های مختلفی از جمله تحریم ها ، افزایش قیمت ارز و کمبود قطعات ، کمبود ماشین و ناقص بودن خودروهای تولید شده در کارخانه و موارد مشابه تحویل خودروها را به مشتریان به هفته های بعد موکول کرد و این وعده های دروغین تا ماه مه 2009 ادامه یافت.

سرانجام طبق گفته مشتریان این شرکت ، پس از اعتراضات ، وزارت صنعت موضوع را ادامه داد که بر اساس آن شرکت مجبور به انجام تعهدات خود بود ، اما به نظر می رسد این شرکت برای امضای قرارداد صلح به مشتریان ارائه کرده است. حق اعتراض را از آنها سلب کنید. در تمام این مدت ، شرکت در حال فروش همان اتومبیل ها بود و بدتر از آن ، بلافاصله آنها را می فروخت ، اما ثبت نام های سال 1398 حتی برای تکمیل پرداخت دعوت نشده بود و این شرکت پس از چندین مراجعه قیمت نهایی را افزایش داد. پس از اعتراض مشتریان ، کارمندان وزارت صمت پس از اقدامات مکرر ، با شرکت تماس گرفته و خواستار انجام تعهدات خود شدند.

لازم به ذکر است که پس از برجام ، این شرکت با شرکت زوتی چینی قرارداد همکاری امضا و خودرو را پیش فروش کرد. با وضع تحریم ها در سال 1397 و همچنین ورشکستگی شریک چینی ، وی نتوانست به تعهدات معوق خود عمل کند. وضعیت نابسامان شریک چینی روند تولید محصولات این شرکت را مختل کرده و در نتیجه ، بی ثباتی مدیریت و تغییرات مداوم و همچنین تغییرات در سرمایه گذاران مختلف ، سرعت تولید را کاهش داد. سرانجام در اوایل سال جاری خبری مبنی بر فروش 80٪ سهام این شرکت به یک شرکت سرمایه گذاری اعلام شد ، اما به نظر می رسد که این سرمایه گذار نیز چند هفته پیش همکاری با آن را متوقف کرده است.

دستگیری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره

پس از اینکه به نظر می رسید این شرکت سرانجام می خواهد با شروع تولید محصول جدید خود وضعیت خود را بهم بزند و به دلیل بهبود نسبی وضعیت ، به تعهدات خودروهای با تاخیر عمل کند ، روز یکشنبه خبر دستگیری مدیر عامل و معاون رئیس غیررسمی تأیید کرد.

اکنون که آخرین سرمایه گذار این شرکت نیز کار خود را متوقف کرده است ، بعید است مشتریان دوباره به اتومبیل های خود برسند. با وجود تعهدات فراوان ، سرویس های امنیتی کشور دو عضو هیئت مدیره را در مقر شرکت دستگیر کردند.

تشکیل پرونده جنایی

خبر بازداشت این دو کارمند پس از خبر اعتراض مشتریان این شرکت و مشارکت وزارت صمت در شهریور سال گذشته منتشر می شود. تشکیل پرونده جنایی این واردکننده خودرو به این شرکت اطلاع داد و گفت: پس از اقدامات پیگیری متعدد ، پرونده ای درباره وضعیت خودروهای وارداتی تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی جهت رای گیری و تسریع در تحویل خودرو به مشتریان ارسال شد.

سید مجتبی سجادی اعلام کرده بود ، طبق مکاتبات و پیگیری های انجام شده برای تسریع در انجام تعهدات ناشی از قراردادهای فروش در سال 1397 (با موعد تحویل 180 روز) ، تا امروز (سپتامبر 1399) این شرکت علیه قرارداد منعقده با مشتریان و تحقق برنامه تحویل خودرو انجام نشده است ، که منجر به نارضایتی خریداران و برگزاری تجمعات اعتراضی آنها شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شد که شرکت مذکور در بسیاری از موارد اگرچه کلیه مبالغ تعیین شده در قرارداد را دریافت کرده اما برای انجام تعهدات خود اقدامی نکرده است. با ادامه این تعداد و به دنبال نارضایتی مشتریان ، سازمان حمایت پرونده را با این شرکت از سازمان تعزیرات حکومتی منعکس می کند و گزارش ذکر شده تأکید می کند که خودروها باید براساس قیمت مشخص شده در قرارداد و محاسبه خسارات ناشی از تأخیر انجام تعهد. آن را به مشتریان بسپارید.

همچنین لازم به ذکر است که در نوامبر 2009 طی اخباری اعلام شد که خودروهای جدید این شرکت است ضمانت نامه معتبری وجود ندارد یا اینکه مراکز خدمات پس از فروش گسترده ای وجود دارد که قطعاً مشکلاتی را برای صاحبان آنها ایجاد خواهد کرد.

مجله زنده خبری همچنان در حال دستگیری مدیران این شرکت است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا