اجتماعی

دارو و واکسن را با هزار فشار تهیه کردیم/مفتخریم که به جرگه واکسن‌سازان مطرح پیوستیم

وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت ارائه خدمات بهداشتی به عشایر و عشایر ، شرایط دشوار تأمین دارو ، واکسن و تجهیزات در مواجهه با تحریم ها را تشریح کرد.

به گزارش مجله زنده خبری ، دکتر سعید نمکی در مراسم توزیع کاروان های مرکز بهداشت عشایر با تشکر از همه کسانی که به برگزاری این اقدام کمک کردند ، گفت: مهاجرت ، کوچ نشینی و کوچ نشینی فقط یک حرفه نیست. این فقط راهی برای تأمین معاش نیست. من همیشه می گویم مهاجرت منبع تاریخ ما در اسلام است. در آیین عیسی مسیح ، تولد عیسی آغاز است ، اما در اسلام ، مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه آغاز تاریخ است. مهاجرت یک فرهنگ ناب است که هزار سال قدمت دارد و اگر آن را حذف کنید قسمتهای مهم معمای کشور را از بین خواهید برد. مهاجرت نه تنها بخشی از فرهنگ ایران اسلامی بلکه بخشی از فرهنگ بشریت است.

وی می افزاید: عشایر مزاج متفاوتی نسبت به افراد دیگر دارند ، اگر در آینه به دنبال صداقت و پاکی هستید ، باید به دنبال قبایل و عشایر باشید. این پاکی آسمانی خانه عشایری است. ما مدتها فکر می کردیم که به خصوص در سالهای پس از انقلاب ، طراحی عالمانه ای در زمینه ارائه خدمات داریم و با توسعه نظام سلامت در کشور ، باید با افتخار بگوییم که امروز ما 17500 مرکز بهداشتی در بیشترین تعداد داریم مناطق دور افتاده و روستاهای این کشور. و جمعیت روستایی نداریم که مرکز بهداشت و مرکز بهداشت نداشته باشد.

نمکی ادامه داد: یکی از دستاوردهای ما بعد از انقلاب همان سیستمی بود که باعث کاهش مرگ و میر کودکان و زنان به عنوان یک گروه آسیب پذیر شد و امروز در مدیریت Quid 19 این مراکز بهداشتی و مراکز بهداشتی بزرگترین دروازه بانان ما هستند که در این سیل عظیم گرفتار شده اند از بیماری “اگر آنها نبودند ، ما هرگز با تابلوهای موجود به این حمله ویرانگر این ویروس پاسخ نمی دادیم.

وی گفت: آنچه همیشه ذهن مرا به خود مشغول کرده ، دو مکان است؛ یکی حومه شهرهایی بود که فکر می کردیم به عنوان مراکز بهداشتی و درمانی و دیگری جمعیت عشایری شیرین که مرتباً سفر می کردند و تنها امید آنها امکاناتی بود که در تابستان و زمستان در جاده ها قرار می دادیم. حال ، اگر یک زن باردار از قبیله دچار عوارض بارداری و تولد ناگهانی شود ، یک زن باردار که نان را با شکم نوزاد در رحم خود می پزد ، به جای استراحت ، یک بز را دوش می دهد ، اگر بدن او در سیاه پا چادر او به دلیل کمبود امکانات فوری؟ یا جنینی را که 9 ماه در رحم بوده دفن کنید؟ اگر یک زن یا مرد مسن که به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن در این قبیله زندگی می کردند ، که به طور مداوم کنترل نمی شوند ، د ار سکته می کند و چهار دست و پا می رود تا به بخش مراقبت های ویژه برسد. از طرف دیگر ، اگر فشار خون وی کنترل شود ، دچار حمله قلبی یا سکته نمی شود.

نمکی ادامه داد: به نظر من ابتکار خانه های بهداشت عشایر یکی از زیباترین دیدگاه های عدالت در نظام سلامت بود. مراکز بهداشتی ، جایی که برای 10 مرکز آنها تخت بیمارستان ساخته ایم. البته من توسعه تخت های بیمارستانی را انکار نمی کنم و امسال ، خدا را شکر ، برای اولین سال در تاریخ این کشور 14000 تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد. سال گذشته 2000 تخت برای بخش مراقبت های ویژه اضافه کردیم که در تاریخ این کشور بی سابقه بود. ما تخته های ICman را دو برابر کردیم ، بنابراین در سخت ترین روزهای تاج ، اگر کسی باشد که انگشت خود را به کوچکترین نقصان بکشاند ، به بیمار Quid یا بیمار غیر Quid با واحد مراقبت های ویژه سرگردان احتیاج نداریم. و آنها افکار عمومی را افزایش داده و آشفته می کنند ، دو یا سه روز پیش به دلیل حمله ناگهانی سازمان یافته واکسیناسیون جدید ، برای دومین بار دیدید که آنها در فضای مجازی چه کردند. البته ما همیشه از مردم خود عذرخواهی می کنیم که علی رغم همه خدمات کمبودهایی داریم. با این حال ، اگر یک بیمار بدون مغز کرونا ویروس با ضربه مغزی در پشت درب بیمارستان باقی بماند ، هیچ شهرتی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت و شما دیده اید که این اتفاق به لطف خدا رخ نداده است.

نمکی گفت: “اما من معتقدم که یک مرکز بهداشت عشایری با هزینه کمتر از یازدهم تخت بیمارستان می تواند نیاز ما به تخت بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.” هرچه بیشتر زیرساخت های مویرگی را در کشور توسعه دهیم ، به خدمات تخصصی پیچیده و گران قیمت کمتری نیاز داریم. یک ابتکار خوب انتخاب رفاه قبایل بود. این یک زبان گفتاری مشترک و یک درک مشترک و شرایط زندگی بود و در نتیجه ، با درک و درک متقابل با افرادی که قرار بود به آنها خدمت کنند ، یعنی بنده توسط جنسیت دریافت کننده انتخاب شد. این حرکت باعث موفقیت در مراقبت از کودک ، واکسیناسیون به موقع ، مراقبت از زنان باردار ، مراقبت از قبیله سالخورده و … می شود. نگهداری زن و مرد مسن ایلیری در روستا امکان پذیر نیست. زیرا تنفس به نسیم کویری که از آن انرژی دریافت می کند بستگی دارد و دیدن مشکلات ناشی از استرس ، قند و … غیرممکن است. ما به آموزش مداوم قبیله ای نیاز داریم ، همچنین رفاه مربوط به این قبیله به ما روش صحیح زندگی ، تغذیه مناسب و راههای جلوگیری از بیماریهای غیرواگیر و مسری را آموزش می دهد.

نمکی گفت: “کارهای زیادی انجام شده است.” ما از سال گذشته تا امسال حدود 400 مرکز بهداشت عشایری را اداره می کنیم و انشالله این تعداد را به 600 مورد افزایش داده و آن 600 را تجهیز و آماده خدمت خواهیم کرد. این یک حرکت خوشحال کننده است. طی دو یا سه روز گذشته ، ما هر روز پروژه هایی را اجرا می کردیم ، مانند تزریق واکسن ملی ، که هرگز به ما اعتقاد نداشت و فکر می کرد که همیشه دستانمان را کشیده داریم. من به عنوان یک وزیر و یک سرباز کوچک در این سیستم ، واکسن هایی فراتر از این محدودیت ها را می خواستم و گاهی از آنها می خواستم که واکسن را زودتر از کسانی که واکسن دارند ، تزریق کنند و به افراد تزریق کنند. با این حال ، برخی هنوز سوت زدند که ما دیر رسیدیم ، و خوشبختانه سفیر ما در روسیه روز گذشته گفت كه شخصی روزی هشت تا 10 بار با من تماس می گیرد تا بفهمد واكسن چیست. در همان زمان ، آمریکایی ها که گفتند دارو ، واکسن و تجهیزات پزشکی را تحریم نمی کنند ، رسوایی را کنار گذاشتند و آقای بایدن برای اولین بار گفت که به ایران اجازه می دهیم دارو و تجهیزات تهیه کند. ما داروها و تجهیزات پزشکی و واکسن هایی با هزار فشار تحویل دادیم. با انحرافات زیاد برای جابجایی پول و کالا.

وی تأکید کرد: خوشبختانه امروز مفتخریم که به دنیای واکسیناسیون معروف پیوسته ایم.. واکسن اسپوتنیک ایرانی کشف شد و سپس آغاز مرحله اول واکسن نورا در مجتمع بقیه الله و امروز الحاق این کاروان های عشایری است که در فقیرترین مناطق کشور و برای نیازمندان بیشتر این زمین واقع شده اند. .

نمکی گفت: “دولتهای پایدار وجود خواهند داشت که افراد ضعیف را می بینند.” اگر در توسعه ملی فقرا را نبینیم ، مطمئناً برنامه های توسعه ما شکست می خورند. رشد کشور باید ضعیف و عادلانه باشد. قانونی در اقتصاد وجود دارد که می گوید وقتی سطح آب بالا می رود ، قایق های کوچکتر به راحتی از دروازه آب عبور می کنند. هزینه 200 تا 300 میلیون دلاری برای عشایر و عشایر بزرگترین نعمت است. اکنون ممکن است یک بیمارستان هفت ستاره بسیار شیک برای این افراد چندان برکت نداشته باشد. ما هفته گذشته بیمارستانی در مراوه تپه ساختیم و امام جمعه روز جمعه گفت بیش از 80 درصد مردم اینجا به دلیل بیمارستان در انتخابات شرکت کردند. بنابراین بهینه سازی با کمترین سرمایه گذاری برای محرومان منجر به بالاترین سطح قدردانی می شود. امیدواریم این اقدام به عنوان اقدامی خداپسندانه برای کسانی که از آن استفاده می کنند ، مبارک باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا