اقتصادی

جابجایی شروع شد؛ اجاره‌ها بالا رفت + نرخ ها

فصل جابجایی مستاجر با افزایش اجاره بها در تهران همراه بوده و با وجود افزایش 25 درصدی در قراردادهای تمدید ، اجاره بها در برخی از محله ها بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش مجله زنده خبری ، فصل جابجایی خانوارهای اجاره ای امسال با کاهش فروش در بازار مسکن همراه است که خود را به صورت افزایش قیمت در بازار اجاره نشان می دهد. اگرچه آمارهای رسمی نشان می دهد اجاره بها در تهران طی سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است ، اما گزارش های میدانی افزایش 50 تا 70 درصدی در مناطق پر تقاضا را نشان می دهد. در مناطق چهار و پنج ، که معمولاً بیشترین معاملات فروش را به خود اختصاص می دهند ، قیمت اجاره گاه تا 70 درصد یا حتی بیشتر افزایش یافته است.

برخی از مستاجران در غرب تهران می گویند اجاره بها از جولای سال گذشته دو برابر شده است. در منطقه شرقی تهران مانند تهرانپارس و نارمک شاهد جهش قیمت اجاره ها هستیم. مشاهده آگهی های املاک و مستغلات نیز افزایش قابل توجهی در قیمت اجاره بها نسبت به جولای سال گذشته نشان می دهد.

به نظر می رسد کاهش فروش به صورت افزایش اجاره بها بوده است. به دلیل افت ساخت و ساز ، خانه های جدید زیادی وارد بازار اجاره نشده اند و البته صاحبخانه ها تمایلی به اجاره آپارتمان خود ندارند. صاحبخانه هایی که قبلاً خانه های خود را اجاره کرده اند ، گاهی تا دو برابر سال قبل اجاره تعیین کرده اند. در همین حال ، ستاد تاج ملی از افزایش 25 درصدی اجاره سالانه در تهران خبر داده و معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید این سیاست به توافق نامه های تمدید پاسخ داده است.

ولی بازار پاسخ خوبی به دستورالعمل ها نمی دهد. مقایسه جدول تعرفه پیشنهادی سال گذشته ، ارسال شده به مجله زنده خبری ، به وضوح تفاوت تغییرات قیمت در سال جاری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

متغیرهایی مانند تورم ، افزایش قیمت مسکن و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تأثیر می گذارد. هر سه شاخص در سال گذشته تأثیر تورمی بر بازار اجاره داشته است. تورم به 42 درصد رسیده است ، نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت ماه سال جاری 70 درصد بوده است و نرخ سود بانکی رسما از 18 درصد فراتر نرفته است. در این حالت ، مالکان ترجیح می دهند به جای سپرده بیشتر ، اجاره ماهانه بیشتری دریافت کنند.

از سوی دیگر ، قیمت مسکن از پایان سال 2017 تاکنون 465 درصد افزایش یافته است ، در حالی که طبق گزارش بانک مرکزی ، نرخ رشد اجاره برای مدت مشابه حدود 90 درصد بوده است. تجربه نشان می دهد که نرخ رشد اجاره به تدریج با قیمت خانه متعادل می شود.

دولت سال گذشته سپرده های مسکن را برای کمک به مستاجرانی که امسال تصویب کرده معرفی کرد. به گفته مستاجرها در تهران 70 میلیون تومان در شهرهای دیگر 40 میلیون تومان و در شهرهای دیگر 25 میلیون تومان با نرخ سود 13 درصد اجاره داده می شود. حدود یک هفته دیگر ، روند پرداخت تسهیلات برای اولین افرادی که مدارک خود را در سیستم tem.mrud.ir ثبت کرده اند ، آغاز می شود.

سال گذشته به دلیل مغایرت پورتال وزارت راه و شهرسازی با کارت های قابل حمل بانک ها ، روند پرداخت این تسهیلات به قدری طولانی بود که در بسیاری از موارد عملاً کارایی خود را از دست داد. امسال اما به گفته محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، روند پرداخت تسهیلات تسریع می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا