اقتصادی

مراقب سفره کارگران و بازنشستگان باشیم

یک کارشناس کار که راه مهار تورم را کنترل نکردن دستمزد ها می داند ، می گوید: “اگر نگاه ما به دستمزد کاهش تورم باشد ، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.”

حمید نجف در گفت وگو با مجله زنده خبری ، بر لزوم تقویت توده کارگران تاکید کرد و گفت: این درست نیست که کنترل تورم را با دستمزد پیوند دهیم و تصور کنیم که با حفظ سقف دستمزد در یک مقدار ، به نوعی با افزایش تورم. “این دیدگاهی بود که در برخی از دولتها در سالهای اخیر شاهد آن بودیم و باعث شده است تورم از نظر دستمزد آنقدر افزایش یابد که توده محرومیت و طبقات کارگر و بازنشسته در حال کاهش است.

وی ادامه داد: در چند دوره دستمزد و حقوق کمتر از تورم و گاهی افزایش دستمزد 10 و 15 درصد بود. سال بعد تورم 70 درصدی رخ داد؛ بنابراین ، ما از مسئولان انتظار داریم که به تجربه شکست خورده قبلی توجه کرده و با کسری بودجه و نقدینگی به شیوه های مختلف برخورد کنند.

وی گفت: “کارگران بارها گفته اند که نمی خواهند دستمزدها را افزایش دهند تا زمانی که قیمت ها تثبیت نشوند و تورم مهار نشود.” خیر ، اما از ابتدای سال قیمت بسیاری از کالاها چندین بار تغییر کرده است و هر بار که دستمزد به میزان کمی افزایش یافته است ، تورم در سال بعد افزایش یافته است. این به یک مشکل تبدیل شده است ، در حالی که در این شرایط ما باید مراقب کارگران و بازنشستگان باشید

نجف ادامه داد: در حالی که امسال سقف افزایش اجاره بها 25 درصد اعلام شده بود ، اما دیدیم که اکثر موافقت نامه های اجاره برآورده نشده و حتی 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اجاره با حقوق 5 میلیون تن ، اکنون او باید چهار میلیون تن برای اجاره پرداخت کند. این وضعیت چه خواهد شد؟ نتیجه حاشیه نشینی در اطراف شهرها است و با افزایش حاشیه نشینی ، ناهنجاری های اجتماعی مانند سرقت ، اعتیاد و تکثیر غالب می شود.

وی در عین حال به افزایش تدریجی حقوق کارکنان اشاره کرد و گفت: با افزایش تدریجی حقوق ، اختلاف طبقاتی از بین می رود و کسانی که حداقل دستمزد و کمترین حقوق را دارند حقوق بالاتری دریافت می کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه راه مهار تورم عدم کنترل دستمزد است ، اظهار داشت: اگر قرار باشد به دستمزد به عنوان ابزاری برای کنترل تورم نگاه شود ، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ما نباید طوری رفتار کنیم که جامعه دستمزد حداقل بخش بزرگی از آنها را از دست بدهد ، قدرت خرید خود را از دست بدهد و معیشت آنها به خطر بیفتد. در عین حال ، تأکید می کنیم که به جای چاپ اسکناس های بدون پشتوانه ، که تورمی هستند ، باید راهکارهای دیگری برای جبران کسری بودجه و انباشت نقدینگی اتخاذ شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا