اجتماعی

پرداخت ۲۳۵ میلیون یورو اضافه به ۱۲ شرکت دارویی/ کیت‌ها فاسد شد!

جریان واردات دارو در سال گذشته نشان داد پرداخت هایی بیش از قیمت واقعی به شرکت های دارویی با ارز 4200 تن انجام شده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، آنچه در چند ماه اخیر درباره انتشار داروهای وارداتی اتفاق افتاده است ، چالش های زیادی بین گمرک ایران و سازمان غذا و دارو ایجاد می کند. بنابراین در مورد توزیع داروهای وارداتی به گمرک و بنادر اختلاف نظر وجود داشت و موضوع به جایی رسید که سرانجام با ورود دادستان ، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت موظف شدند تعهدات داروهایی که مدتهاست وارد گمرک شده اند ، اما تعهدات آنها از وزارت بهداشت مشخص نیست.

در همین حال گمرک اعلام کرد که در برخی موارد این داروها در آستانه انقضا هستند یا ممکن است فاسد شوند. با این حال ، سازمان غذا و دارو (FDA) معتقد است که این داروها باید قبل از ورود با سازمان مورد توافق قرار می گرفتند ، اگرچه اسناد نشان می دهد که در مواردی واردات این اقلام هماهنگ است.

گزارش منتشر شده از سوی دیوان محاسبات در مورد جریان داروها در قالب گزارش کسر بودجه به نوعی انحراف در عرضه ارز و البته رهایی داروسازی و فساد آنها را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش ، در سال 1399 ، از حدود 2.3 میلیارد دلار ارز دولتی اختصاص یافته به واردات دارو ، 1.62 میلیارد دلار یا حدود 70 درصد آن توسط بانک مرکزی تأمین و پرداخت شده است.

پرداخت بزرگ برای 12 شرکت

از سوی دیگر ، به دلیل عدم وجود روند رقابتی در صدور مجوز واردات و تعیین ارزش داروهای وارداتی ، با وجود محدودیت منابع ارزی ، دیوان گفت که حق دولت برای تعیین نرخ ارز برای داروهای وارداتی رعایت نشده است. به

بر اساس این گزارش ، بررسی واردات 31 قلم دارو نشان می دهد که 235 میلیون ، 216 هزار و 686 یورو بالاتر از قیمت واقعی دارو بین 12 شرکت واردکننده توزیع شده است.

پرداخت 1000 میلیارد دلار بدون شناسنامه

همچنین ، ارزش بازار داروهای وارداتی در سال گذشته در مجموع 5/1 تریلیون تن بوده است که برخلاف تعهد مقرر در قانون مقررات دائمی برنامه های توسعه در سیستم سازمان غذا و دارو ، بیش از 1000 میلیارد تن از آن افزایش یافته است. شناسایی شده است

فساد کیت های وارداتی

بخش دیگری از این گزارش نشان می دهد که سال گذشته سازمان انتقال ایران به یکی از شرکت های شرکت کننده در قرارداد این سازمان مبلغ 750 هزار واحد کیسه خون چهار برابر به ارزش یک میلیون و 537 هزار و 100 یورو بعلاوه ارزش واقعی کالاهای وارداتی پرداخت کرد.

در حالی که سازمان انتقال خون بسته هایی را برای غربالگری ویروسی خون اهدایی به ارز خارجی خریداری کرده است ، اما به دلیل ضعف کنترل داخلی و عدم توجه به اعتبار تاریخ انقضای این کیت ها ، تاریخ انقضا عمدتا بسیار کم است. و در برخی موارد ، کمتر از یک ماه گذشته است. بنابراین ، طبق مطالعات ، تاریخچه برخی از کیت های غربالگری به پایان رسیده است.

دیوان دریافت که سیستم کنترل داخلی نهادهای مربوطه ، از جمله سازمان غذا ، دارو و گمرک ایران ، در این زمینه ضعیف است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا