اقتصادی

انتقاد از آفت مقاله‌نویسی در کشور/دولت سیزدهم به دنبال استفاده حداکثری فضای ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری های ارتباطی با انتقاد از ماده محوری و عدم ارتباط دانشگاه، صنعت و دستگاه های اجرایی، به اهداف این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: کشور از فناوری ها و فناوری های اطلاعاتی استفاده می کند که می تواند همه نقاط کشور را متحول کند. .

به گزارش مجله زنده خبری، امروز در مراسم سالانه روز پژوهش در دانشگاه علم و صنعت، دکتر عیسی زارع پور با چند سوال در خصوص «چرا وضعیت ما اینگونه است؟ چرا با وجود این همه تحقیقات، ما همچنان مشکلاتی داریم «و مشکلات زیادی در کشور داریم؟» او شروع کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درد و آفت اصلی را مقاله اصلی عنوان کرد و گفت: صحبت از این است که دانشگاه ربطی به صنعت و دستگاه های اجرایی ندارد. درد این است که دانشگاه تبدیل به دانشگاهی نشده که مشکلات کشور را حل کند، همان آفت و درد اصلی که من آن را ایستا محور می نامم در واحدهای علمی نهادهای مرتبط رسوخ کرده است.

وی ادامه داد: در دستاوردهای دانشگاه ها به این نکته اشاره می کنم که دانشگاه برخی از مشکلات مهم کشور را کاهش داده است و سرانه مشکلات اساتید توسط اساتید چقدر است؟

زارع پور با بیان اینکه روح مقاله به سایر بخش ها سرایت کرده است، تصریح کرد: پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم و می بینیم که به جای حل مشکلات وزارت ارتباطات، پژوهشگران آن نگران مقاله هستند. وضعیت آنها چه می شود؟ این یک آسیب بسیار جدی است که نیاز به کار خاصی دارد.

وی در خصوص راه حل این مشکل گفت: معتقدم باید پیوند ساختاری بین ساختارهای اجرایی، صنعت و دانشگاه ایجاد شود. وگرنه هرکس کار خودش رو میکنه معتقدم پژوهشکده، دانشگاه و جامعه نخبگان ما باید موتور حل مشکلات کشور باشند.

زارع پور با اشاره به فعالیت خود در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاری که من انجام دادم این بود که از همه کسانی که ریاست پژوهشگاه ارتباطات را بر عهده دارند، درخواست کردم در حوزه معادل در بالاترین سطح حضور داشته باشند و ه. به منظور رفع مشکلات زیرساختی سازمان در پژوهشکده، مدیرعامل پژوهشکده ارتباطات رضوی زادگان را به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب کرد.

وی تاکید کرد: پژوهشکده ای که صرفا پژوهش انجام دهد ارزش و نزدیکی به پژوهش دارد. اما به عنوان مدیر عامل، به یک موسسه تحقیقاتی نیاز دارم که بتواند به من ایده بدهد و مشکلات را حل کند. پژوهشکده باید ناظر باشد مخصوصاً در حوزه کاری ما که تغییرات زیادی دارد و اگر ناظر 24 ساعته نداشته باشیم رها می شویم و نمی توانیم رشته های خود را مدیریت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات «فرصت آموزش صنعتی» را خوشحال خواند و گفت: این موضوع باید جدی گرفته شود و اساتید دانشگاه در صنعت و دانشگاه حضور داشته باشند و مشکلات و مشکلات را از نزدیک ببینند. تا کسی درگیر مشکلات قوه مجریه نباشد به اصل مشکلات پی نخواهد برد. بسته بندی کپی از راه دور مشکل را حل نمی کند.

وی گفت: پژوهش برای کشور گره ای است که به دنبال ایجاد ثروت، تولید فناوری و اشتغال، رفع نیازهای کشور است و این امر شدنی است.

ایساپور با انتقاد از اجبار همه اقشار و گروه ها به مقاله نویسی و جلوگیری از محدودیت اساتید دانشگاه، گفت: شاید فلانی معلم خوبی باشد، نباید همه را مجبور به مقاله نویسی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه چهارساله وزارت ارتباطات گفت: صنعت فضایی فرصت های زیادی برای رشد دارد و در آینده شاهد اتفاقات خوب زیادی خواهیم بود.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: به دنبال استفاده حداکثری از این ابزار در کشور هستیم. در حال حاضر فناوری های ارتباطی در کل زندگی انسان نفوذ کرده و مدیریت در این فضا صورت می گیرد.

ایساپور رویکرد دولت سیزدهم را استفاده حداکثری از فضا عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه به دنبال محدودیت، حصر و تنگ نظری نیستیم و معتقدیم تنها راه نجات کشور استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی است. که می تواند همه را تغییر دهد. بخش هایی از کشور.”

وی گفت: ما پتانسیل بالایی داریم. جوانه های ما چندین سر و گردن بالاتر از جوانه های کشورهای دیگر دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راهبرد اصلی این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: راهبرد اصلی ما ساخت شبکه ملی اطلاعات است که دو بال اصلی دارد. Wing یک شبکه نوری پرسرعت در سراسر کشور است. در این بخش، بر اساس دانش بومی‌سازی به دانشگاه‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقات خوب سال های اخیر با وجود تحریم ها و تهدید تحریم ها به یک فرصت تبدیل شده و تجهیزات بسیار مدرن مانند صنعت ماهواره بومی سازی شده و قابل رقابت با کشورهای دیگر است. اما هنوز در بسیاری از مناطق شبکه به محلی سازی نیاز داریم.

عیسی پور; وی بال دوم را محور خدمات دانست و گفت: در سه حوزه حول محور قدرت الهی خدمات مختلفی به مردم ارائه خواهیم کرد؛ یکی حوزه خدمات دولت الکترونیک است که در آن شاهد اجرای دولت الکترونیک ملی خواهیم بود. پنجره خدماتی که تمامی خدماتی که تاکنون الکترونیکی بوده است با یک احراز هویت در اختیار افراد قرار می گیرد. حوزه دوم خدمات عمومی در کشور با خدمات عمومی ادغام شده است. به عنوان مثال، اگر می خواهید هزینه ای دریافت کنید، بخرید یا بفروشید، این خدمات پس از احراز هویت نیز در دسترس هستند.

وی همچنین به حوزه سوم خدمات پایه شبکه مانند موتورهای جستجو، پیام رسان و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد: همه اینها را در قالب اپراتورهای خدماتی مانند اپراتورهای ارتباطی، اپراتورهای خدماتی در کشور خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امنیت را پاشنه آشیل همه این بحث ها می داند و فرصت های خوبی در این حوزه و کشور داریم. در هر سه حوزه دانشگاه می تواند نقش اساسی داشته باشد.

ایساپور در پایان خاطرنشان کرد: هر دانشجویی که در رشته ICT تحصیل می کند باید بتواند یکی از مشکلات این رشته را حل کند. امیدواریم این تعاملات با دانشگاه های مختلف و با دانشگاه علم و صنعت با توجه به سابقه آن صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا