بین المللی

حمایت وزیران خارجه روسیه و ترکیه از اقدانات دولت قزاقستان برای برقراری ثبات

وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه و ترکیه به طور مشترک از تلاش های دولت قزاقستان برای “بازگرداندن ثبات” در این کشور آسیای مرکزی حمایت کرده اند.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه پس از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف و مولود چاووسولو وزرای خارجه روسیه و ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: حمایت های اساسی است.

بر اساس این بیانیه، سرگئی لاوروف همتای ترک خود را در جریان اقدامات سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در پاسخ به درخواست کمک جاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در مورد وضعیت این کشور قرار داد.

بر اساس این بیانیه، روسیه رویدادهای اخیر در قزاقستان را “تلاش خارجی برای تضعیف اجباری امنیت و همبستگی در این کشور” می داند.

در این بیانیه آمده است: «ما وقایع اخیر در این کشور برادر را تلاشی با الهام از خارجی ها می دانیم که از نیروهای مسلح آموزش دیده و مجهز برای تضعیف امنیت و یکپارچگی این کشور استفاده می کند». روسیه به مشورت با قزاقستان و سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی به منظور تحلیل و توسعه و در صورت لزوم اقدامات بیشتر به ویژه برای تسهیل عملیات ضد تروریستی خدمات قزاقستان برای امنیت ادامه خواهد داد. مسکو از بازگرداندن سریع صلح در قزاقستان حمایت می کند.

وزرای خارجه ترکیه و روسیه همچنین در مورد آمادگی برای نشست شورای روسیه و ناتو گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که “vuavuşo .lu به مقدمات نشست شورای روسیه و ناتو که چهارشنبه آینده (12 ژانویه) برای بررسی پیشنهادهای روسیه برای تضمین های امنیتی در اروپا برگزار می شود، اشاره دارد. لاوروف اذعان داشت که موضع مسکو این است که باید مذاکرات جدی با ارتش مربوطه انجام شود تا بدون تأخیر به نتایج دقیق دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا