سلامت و تندرستی

رژیم غذایی پرفیبر ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

ثابت شده است که فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است و همچنین دارای فواید قلبی عروقی مانند کاهش کلسترول است. اکنون شواهدی در حال ظهور است که فیبر برای مغز سالم نیز مفید است. در یک مطالعه جدید، محققان ژاپنی دریافتند که رژیم غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

در یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بیش از 3500 بزرگسال ژاپنی در یک مطالعه رژیم غذایی شرکت کردند و سپس آن را به مدت دو دهه دنبال کردند. نتایج نشان می دهد که بزرگسالانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، به ویژه فیبر محلول، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند. این یافته ها ممکن است به تعامل بین روده و مغز مرتبط باشد.

پروفسور کازوماسا یاماگیشی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که معمولاً نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. برخی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه ای داشته باشد. ما به این موضوع با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران بزرگسال در ژاپن برای یک مطالعه بزرگ که در دهه 1980 آغاز شد، نگاه کردیم.»

شرکت کنندگان مطالعاتی را انجام دادند که رژیم غذایی آنها را بین سال های 1985 و 1999 ارزیابی کرد. آنها به طور کلی سالم و بین 40 تا 64 سال بودند. سپس آنها از سال 1999 تا 2020 تحت تعقیب قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا زوال عقل دارند یا خیر.

محققان بر اساس میزان فیبر موجود در رژیم غذایی، داده ها را به چهار گروه بر اساس مجموع 3739 بزرگسال تقسیم کردند. آنها دریافتند که گروه هایی که سطوح بالاتری از فیبر مصرف می کنند کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

این تیم همچنین بررسی کردند که آیا بین دو نوع اصلی فیبر: فیبر محلول و نامحلول تفاوت وجود دارد یا خیر. فیبر محلول موجود در غذاهایی مانند جو و حبوبات برای باکتری های مفیدی که در روده زندگی می کنند و همچنین سایر فواید سلامتی مهم است. فیبر نامحلول در غلات کامل، سبزیجات و برخی مواد غذایی دیگر برای سلامت روده مهم است. محققان دریافتند که ارتباط بین مصرف فیبر و زوال عقل در فیبر محلول بارزتر است.

پروفسور یاماگیشی گفت: «مکانیسم‌ها در حال حاضر ناشناخته هستند، اما ممکن است شامل فعل و انفعالات بین روده و مغز باشد. یک احتمال این است که فیبر محلول ترکیب باکتری های روده را تنظیم می کند. این ترکیب می تواند بر التهاب عصبی که در ایجاد زوال عقل نقش دارد، تأثیر بگذارد. فیبر رژیمی همچنین می تواند سایر عوامل خطر زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، چربی ها و سطح گلوکز را کاهش دهد.

امروزه در بسیاری از کشورها، بسیاری از مردم فیبر کمتری نسبت به توصیه متخصصان تغذیه مصرف می کنند. با ترویج عادات غذایی سالم سرشار از فیبر، می توان زوال عقل را کاهش داد.

دکمه بازگشت به بالا