اقتصادی

اوپک تسلیم خواسته آمریکا شد

عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک پلاس در نشست وزرای این گروه در روز پنجشنبه توافق کردند که تولید نفت را برای جبران کاهش تولید روسیه و کنترل قیمت ها، افزایش دهند.

به گزارش مجله زنده خبری، اوپک پلاس اعلام کرد که با افزایش تولید ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه جولای و همین میزان در ماه آگوست موافقت کرده است. در حالی که برنامه اولیه افزایش ماهانه 432 هزار بشکه ای تولید تا شهریور ماه بود.

این اقدام نشان دهنده تمایل عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک به علاوه برای افزایش بیشتر تولید نفت پس از ماه ها فشار غرب برای مقابله با کمبود انرژی جهانی است که به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه تشدید شده است.

قیمت نفت از زمان انتشار این خبر افزایش یافته است، زیرا تحلیلگران می گویند به دلیل اینکه اکثر اعضای اوپک به استثنای عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت کافی برای افزایش تولید ندارند، افزایش تولید واقعی زیاد نخواهد بود. در اوایل سال جاری، نفت به 147 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال 2008 است.

اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه است که تولید آنها پس از تحریم های غرب حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

دیپلمات های آمریکایی پس از دو سال تیرگی روابط بر سر حقوق بشر، جنگ یمن و ارسال تسلیحات از سوی ایالات متحده به عربستان سعودی، پس از چند هفته، اولین دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از ریاض را انجام دادند.

سازمان جاسوسی آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را به دستور قتل جمال حشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در سال 2018 متهم کرده است، اما شاهزاده سعودی این اتهامات را رد کرده است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از مخالفت دولت بایدن با عملیات نظامی در یمن و موضع آن در قبال ایران خشمگین هستند.

اکنون که جنگ در اوکراین محدودیت های عرضه نفت را تشدید کرده است، دولت آمریکا به دنبال تامین نفت بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و ایران است که در صورت پایان مذاکرات هسته ای، تحریم های آنها لغو خواهد شد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: واشنگتن خواهان شفافیت در مورد برنامه های استخراج نفت قبل از سفر احتمالی بایدن و دیدار او با رهبران منطقه از جمله وارث تاج و تخت عربستان سعودی در ریاض است.

یک منبع آگاه دیگر گفت: سفر بایدن فقط برای نفت نبود، بلکه برای مسائل امنیتی و حقوق بشری در خلیج فارس نیز انجام شد. ریاض و واشنگتن می خواهند آمادگی بیشتری برای گوش دادن به نگرانی های یکدیگر داشته باشند.

کاخ سفید روز پنجشنبه از تصمیم اوپک پلاس استقبال کرد و به نقش عربستان سعودی در دستیابی به توافق اوپک پلاس اذعان کرد.

بر اساس برآوردهای صنعت، تحریم های غرب می تواند تولید نفت روسیه را بین دو تا سه میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

روسیه در ماه آوریل زیر سقف 10.44 میلیون بشکه در روز تعیین شده توسط اوپک پلاس نفت تولید کرد و تولید آن به 9.3 میلیون بشکه در روز رسید.

یک دیپلمات غربی گفت روسیه ممکن است آماده دستیابی به توافق با سایر اعضای اوپک برای پر کردن شکاف تولید این کشور برای حفظ همبستگی با این گروه و حمایت از تولیدکنندگان خلیج فارس که در قبال اوکراین بی طرف هستند، باشد.

توافق کاهش عرضه به اوپک پلاس که در سال 2020 در اوج بحران همه‌گیری کووید-19 تصویب شد، در سپتامبر سال جاری منقضی می‌شود، زمانی که این گروه ظرفیت تولید محدودی برای افزایش بیشتر تولید نفت خواهد داشت.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی 10.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و به ندرت تولید بیش از 11 میلیون بشکه در روز را حفظ کرده است. این کشور همراه با امارات متحده عربی کمتر از دو میلیون بشکه در روز مازاد تولید دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا