اقتصادی

برنامه تولید دسامبر اوپک پلاس نهایی شد/درخواست آمریکا شنیده نشد

وزیران اوپک و متحدانشان در نشستی کوتاه روز پنجشنبه توافق کردند تا تولید را در ماه دسامبر به 400 هزار بشکه در روز برسانند، علیرغم درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت و کنترل قیمت.

به گزارش مجله زنده خبری، عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک، پیش از این به موانع اقتصادی اشاره کرده و با درخواست ها برای افزایش سریعتر عرضه نفت اوپک پلاس مخالفت کرده است.

منابع آگاه در اوپک پلاس گفتند اگر آمریکا بخواهد به جهان برای تسریع بهبود اقتصادی کمک کند، پتانسیل زیادی برای افزایش تولید دارند.

قیمت نفت در سال جاری به بالای 86 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین سطح در سه سال اخیر است که دلیل آن بهبود تقاضا پس از کاهش محدودیت‌های کرونری و افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس است.

تولیدکنندگان نگران هستند که تولید را خیلی سریع افزایش دهند و از محدودیت‌های جدید در گسترش ویروس کرونا رنج ببرند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی و معاون نخست وزیر روسیه، گفت که از ماه اوت عرضه جهانی نفت را 2 میلیون بشکه در روز افزایش داده است و به برنامه خود برای افزایش عرضه ماهانه 400 هزار بشکه در روز تا اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 ادامه خواهد داد.

وی در توضیح اینکه چرا اوپک پلاس ترجیح داد تولید را افزایش ندهد، گفت: نشانه هایی از کاهش تقاضای نفت در اتحادیه اروپا در ماه اکتبر وجود دارد. تقاضای جهانی نفت همچنان تحت تاثیر نوع کووید دلتا قرار دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه از کشورهای تولیدکننده انرژی G20 که ظرفیت تولید مازاد دارند، خواست تولید خود را افزایش دهند تا از بهبود اقتصادی قوی‌تر جهانی اطمینان حاصل کنند. اظهارات او بخشی از تلاش های گسترده کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن اوپک و متحدانش برای افزایش عرضه بود.

به گزارش رویترز، ایالات متحده، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، در اوپک پلاس حضور ندارد و تولید آن در سال 2020 که قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت، به شدت کاهش یافت. از آن زمان تاکنون، تولید در کشور با سرعت کمتری نسبت به انتظار بهبود یافته است.

قیمت نفت برنت پس از آنکه در اوایل روز به 84 دلار و 49 سنت رسید، روز پنجشنبه با 29 سنت کاهش به 81 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در اواسط معاملات از 83.42 دلار خارج شد و دفعه قبل از 77 سنت به 80.9 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا