اقتصادی

پشت پرده سنگ اندازی امارات در اوپک

اختلاف بین امارات متحده عربی و اوپک به تغییر در روابط کشور خلیج فارس با عربستان اشاره دارد.

به گزارش مجله زنده خبری ، چند روز قبل از نشست رسمی مهم اوپک برای حمایت از بازار نفت تحت تأثیر شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا ، شرکت نفت دولتی امارات (ادنوک) به جهانیان اعلام کرد که قصد دارد 122 میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت برای تولید روغن آهسته

این خبر زمینه ساز بن بست در گفتگوهای وزیران اوپک در دوشنبه گذشته بود. توافق در مورد سیاست تولید به دست آمده است ، اما برنامه های بلند پروازانه این کشور برای افزایش ثروت انرژی می تواند باعث ایجاد تنش ، به ویژه با همسایه بزرگتر عربستان شود.

پیگیری امارات از طریق افزایش درآمدهای نفتی برای تغییر رفتار بین شیخ محمد بن زاید ، وارث تاج و تخت ابوظبی ، و محمد بن سلمان ، وارث تاج و تخت عربستان سعودی برای کدام یک از کشورهای منطقه در سطح بین المللی تأثیرگذارتر است.

دو کشور سالها در راستای سیاست های نفت و نفت حرکت کرده اند ، اما در ماه های اخیر دو کشور از یکدیگر فاصله گرفته اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر جنگ در یمن با یکدیگر اختلاف داشتند و سپس امارات متحده عربی با توافقنامه ای تاریخی با رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر ، بیش از پیش برجسته شد. آنها همچنین در تلاشها برای سرنگونی قطر اختلاف نظر دارند و ایالات متحده در حال توافق نامه ای برای حل اختلاف بین دو کشور است که فقط عربستان سعودی را شامل می شود.

در همین راستا است که امارات متحده عربی ماه گذشته از این مرحله پیشی گرفته و امکان خروج از عضویت در اوپک را مطرح کرده است. اگرچه توافق نامه سیاست تولید اوپک پلاس در ماه های اول سال 2021 در جلسه روز پنجشنبه تصویب شد ، این سیاست در ژانویه بررسی می شود و ممکن است در سال 2021 تنش هایی ایجاد شود زیرا این گروه مسیر خود را در شرایط بحران تنظیم می کند. کرون دوباره بگو.

امارات سومین تولید کننده بزرگ در اوپک است و حدود شش درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. هسته اصلی تنش در کشور با اوپک ، برنامه های شرکت ملی نفت در ابوظبی (ADNOC) برای افزایش تولید است.

شیخ محمد چهار سال پیش سلطان الجابر را به حکومت ادنوک برگزید. از آن زمان ، الجابر که هم در شرکت ها و هم در دولت های مختلف دنیا تجربه دارد و همچنین وزیر است ، از آن زمان شروع به اصلاحات اساسی کرده و به مشارکت های جدید خارجی متمرکز شده است و این کشور را برای اولین بار به سمت سرمایه گذاران زیرساختی کشور آورده است.

جنگ نفت در ماه مارس به جهانیان اجازه داد تا منشأ جاه طلبی های ادنوک را ببینند. این شرکت بلافاصله اعلام كرد كه تولید خود را به چهار میلیون بشكه در روز افزایش خواهد داد ، كه باعث تعجب آژانس بین المللی انرژی شد كه نمی دانست آدنوك چنین ظرفیتی دارد.

این یکبار جهش بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه گذشته بود. هدف بلند مدت Adnok افزایش ظرفیت تولید به پنج میلیون بشکه در روز و تعریف روغن موربان به عنوان یک شاخص نفت منطقه ای است. برای این منظور ، به نقدینگی نیاز دارد ، اما معامله ای برای کاهش تولید اوپک مرتبط است.

جدال اخیر درباره توافق در ماه آوریل بین اوپک و متحدانش از جمله روسیه درباره کاهش تاریخی تولید نفت بود. بر اساس این توافق ، حدود یک دهم عرضه جهانی برای جبران کاهش تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا از بازار خارج شد. این معامله باعث نجات بازارهای نفت از سقوط شد و قیمت نفت بیش از دو برابر شد.

اما اعضای این گروه با شدیدترین اعتراض امارات متحده عربی ، تلخی را تجربه کردند. برخی در این کشور سهمیه تولید 2.6 میلیون بشکه در روز ، معادل دو سوم ظرفیت تولید امارات را ناعادلانه می دانند. اگرچه این کشور بیشتر از ظرفیت تولید خود صرف نظر کرده است ، اما سایر اعضای اوپک می گویند که امارات متحده عربی در زمان امضا با این اصل موافقت کرده است.

سعودی ها ظرفیت تولید خود را بیش از 20 درصد کاهش داده اند و مانند همیشه ، میلیون ها بشکه ظرفیت تولید مازاد برای دهه های آینده دارند. این دو کشور به عنوان کشورهای ثروتمندتر می توانند تأثیرات بحران کنونی را به راحتی از اعضای فقیرتر مانند عراق تحمل کنند.

به گفته ایمان ناصری ، مدیر عامل امور خاورمیانه در FGE Consulting ، نگرانی های زیادی در مورد ابوظبی وجود دارد. آنها تحت فشار هستند كه با توسعه ميادين جديد و ظرفيت توليد محدوديت خود را ادامه دهند و سوال اين است كه اين وضع تا چه مدت ادامه خواهد داشت.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی متحدان نزدیک هستند ، اما روابط آنها مانند سالهای اولیه به قدرت رسیدن شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان سعودی دوستانه نیست.

تنش های اخیر در تابستان زمانی آغاز شد كه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی ، سهیل المزروعی ، همتای اماراتی خود ، در ریاض خواست كه نقض توافق نامه قطع تولید و افزایش بیش از سهمیه امارات را نقض كند. من علناً متهم می کنم

این کشور به سرعت مازاد خود را جبران می کند و از آن پس به انتقاد از تولیدکنندگان دیگر برای عدم کاهش تولید پرداخت. در مذاکرات هفته گذشته ، موضوع انطباق به عنوان بهانه ای برای افزایش محدودیت فعلی عرضه مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت اوپک با کمی افزایش تولید در ژانویه موافقت کرد.

به گفته بلومبرگ ، یکی از دلایل افزایش تولید امارات متحده عربی افزایش برنامه خود برای تبدیل موربان به یک شاخص نفت منطقه ای و تمرکز بیشتر نقدینگی و سرمایه گذاری بر روی مرکز مالی کشور است. اگرچه مقامات Adnoc گفتند که می توانند به اندازه کافی روغن تولید کنند تا از بازار جدید پشتیبانی کند ، اما مقررات کنونی اوپک کمکی نمی کند. به همین دلیل ، امارات متحده عربی تمایل به نفوذ بیشتر و سهمیه بهتر در این گروه دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا