فرهنگ و هنر

شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف فرهنگی بود/ اثر متقابل قدرت فرهنگی و امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست

وزیر کشور سیزدهم در نشست رایزنان فرهنگی 60 کشور گفت: غرب ضعف های بزرگ فرهنگی خود را پشت زرق و برق صنعت پنهان کرده است.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد وحیدی عصر امروز (12 مردادماه) و در سومین روز از دهمین اجلاس رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور، با توجه به ماموریت سخت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. سربازان فرهنگی نظام در سخنرانی خود در عرصه بین الملل اظهار داشتند: ابتدا لازم می دانم از اولین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضرت آیت الله تشیری یاد کنم که همواره دغدغه توسعه فرهنگی را داشتند و هیچ گاه غفلت نکردند. ماموریت و مسئولیت او علیرغم کسالتش در پایان عمرش.

رئیس سابق کمیته دفاع و امنیت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: متناسب با گسترش علوم و معارف اسلامی در جهان و تبیین جایگاه و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و در راستای گسترش فرهنگی. ارتباط با ملل و مردم مختلف جهان، به ویژه با کشورهای همسایه، اولین بحث تدوین جایگاه مشاوران فرهنگی در ابعاد مختلف آن است. چارچوب هایی که اگر درست تحلیل شوند، قدرت ملی را تحلیل و تبیین خواهند کرد.

وحیدی ادامه داد: یکی از ابعاد سنجش قدرت ملی، تحلیل قدرت فرهنگی هر کشور است که از لحاظ میزان دقیق محاسبه این توانایی، مشاهده آماری مولفه های تأثیر فرهنگی محسوب می شود. به عبارت دیگر زمانی که بتوانیم مخاطب خود را بدون توجه به طبقه بندی های اجتماعی در سطح منطقه مورد نظر یا به طور کلی در جهان و در مواجهه با یک شبهه یا مشکل قانع کنیم و به اصطلاح افکار عمومی را ارائه کنیم. از داده های آماری و تحلیلی ما می خواهیم جذب کنیم اینجاست که می توانیم از نفوذ و قدرت فرهنگی صحبت کنیم.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ارتقای اقتدار فرهنگی مستلزم مشارکت فعال و حضور سناریوی ساختارمند است، گفت: در شرایط کنونی نظارت و بررسی فعال تک تک مشاوران پنهان نیست. از هر کس، اما نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به جای آن سزاوار حضور منفعلانه در محل ماموریت خود بازی سازی است و به جای اینکه تحت تاثیر شرایط منطقه و کشور میزبان باشد، تحت تاثیر توسعه قرار گیرد. .

جهوری اسلامی وزیر کشور با تاکید بر تقویت رایزنی ها و روابط فرهنگی کشورمان با کشورهای همسایه ادامه داد: این یک اصل مشهور است که هر چه توان فرهنگی ما افزایش یابد امنیت ملی ما افزایش می یابد و مولفه فرهنگ و امنیت دو مولفه است. رویه های یک سکه و رایزنان محترم فرهنگی در این حوزه را کارگزارانی می دانند که این قدرت یا امنیت لازم را تضمین می کنند.

واحدی از مشاوران فرهنگی خواست تا جنبه های تقریبی و توجه حداکثری به موضوع وحدت اسلامی را داشته باشند و گفت: حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه باید مشارکت فعال و منفعل داشته باشیم و با چه ظرفیتی این مهم را اجرا کنیم. پاسخ ساده است و توجه شما را به این نکته جلب می کنم که نباید توانایی های منحصر به فرد و حتی کمیاب را نادیده بگیریم. به گفته بسیاری از صاحب نظران عرصه فرهنگ، ما یک ابرقدرت فرهنگی بودیم و هستیم و شک نداریم که در رقابت با ملت های مدعی ارزش بیشتری نداریم، ثروت و فرصت کمتری نداریم.

وی افزود: امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران تنها کافی است که در بین ملت بزرگ نیجریه مشاهده شود که چگونه در قالب فعالیت یک دانش آموز مدرسه انقلاب اسلامی شگفتی ایجاد کرد و چگونه او را جذب کرد. توجه و البته حمله سازمان های اطلاعاتی غربی و مرتجع عرب و عرب. خوب این نشانه گذاری ها آیاتی است درباره قدرت فرهنگی ایران اسلامی که نیاز به اشاعه و تبیین دارد. بگذارید بهترین و ساده ترین مثال را بزنم که در کلیپی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه کرده و در چارچوب حضور سردار دلها در این سازمان روایت شده است. شهادت سردار قاسم سلیمان به ظاهر پدیده ای ساده است، اما این اتفاق را باید نقطه عطفی فرهنگی دانست که نتیجه آن همبستگی بیشتر در جبهه مقاومت بود و تصاویر غیرقابل پیش بینی زیادی از نحوه تشییع پیکر در رسانه های جهان به ثبت رسید. از شهید مذکور خب اینها فرصت های فرهنگی است. چگونه و با چه جهت و جذابیتی همین آهنگ سلام کمندت که باعث حیرت بیگانگان می شود در کشورهای مختلف جهان طنین انداز می شود.

وحیدی با اشاره به تلاش غرب برای پنهان کردن ضعف های بزرگ خود در پشت نقاب صنعتی، گفت: غرب برخلاف ارزش های معنوی ایران اسلامی، از انسان گرایی تا سرحد جسمانیت نزول کرد و انسان را با تمام ابعاد معنوی و الهی خود محصور کرد. به یک بدنه مادی و با استفاده از رسانه ها و ابزارهای پر زرق و برق صنعت نیز این عمل را عادی می کند. در عمق آنچه از غرب مشاهده می شود، بن بست های جدی در عرصه فرهنگی وجود دارد که با توجه به خالی بودن شانته، به جای اقدامات مثبت، به ترفندهای مثبت می پردازند و به جای ارتقای جایگاه خود. تلاش می کنند معنویت را تحقیر کنند و ایران هراسی و اسلام هراسی را در عرصه بین المللی نهادینه کنند.

وزیر کشور ادامه داد: پس از این اقدامات خصمانه، لازم است رایزنان فرهنگی با شناسایی روایات کذب، سعی در تبیین واقعیت های مقابله با نقاط ضعف داشته باشند و به عبارتی چهره واقعی غرب را از طریق راه حل های موجود به جهانیان نشان دهند. از زبان متخصصان غیرایرانی، پس از آن جا با افشای حقیقت، خود به خود امنیت ملی و قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی را تضمین خواهند کرد.

واحدی تصریح کرد: وقتی نتوانیم در سرزمین خود به دشمن حمله کنیم، با اقدامات و فعالیت های تهاجمی ما را به چالش می کشند.

لازم به ذکر است دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از ده سال وقفه و با شعار “دانش” از اول تا ششم مردادماه در مجتمع امام خمینی (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود. دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر همگرایی، صادرات فرهنگی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا