اجتماعیبرترینهای کسب و کار

دوره plc چیست؟

پی ال سی plc چیست؟

در این مقاله از آموزشگاه فنی و حرفه ای برق دارالفنون قصد داریم به سوال Plc چیست پاسخ دهیم و انواع آن را معرفی کنیم. Plc یا کنترل گر منطقی برنامه پذیر برای کنترل فرآیندهای تولید و یا هر فعالیتی که نیازمند قدرت تشخیص خطای بالا, سهولت و قابل اطمینان باشد به کار می رود. به مفهوم ساده تری دستگاهی است که به کمک آن ورودی ها با توجه به نیاز دستخوش تغییرات و پردازش می شوند و درنهایت خروجی دستگاه نمایان می شود که قابل ایجاد تغییرات است و کاربرد فراوانی در تولیدات, فرآیند های پیچیده در کارخانه ها و دستگاه های صنعتی مختلفی دارد.

منظور از ورودی ها سنسورها, کلیدهای قطع و وصل و منظور از خروجی ها کنتاکتور, رله, لامپ ها و نمایشگرها می تواند باشد. Plc به علت قدرت عملیات و پردازش بالا بسیار پر استفاده بوده و قابل اتصال به سایر دستگاه ها نیز می باشد. در plc, دو نوع حافظه مطرح است: حافظه ی دائم (جهت نگهداری و ذخیره اطلاعات به طور دائم) و حافظه ی موقت (محل تایمر و شمارنده ها است) که به وسیله ی باتری کار می کند.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نیاز به plc نیز افزایش چشمگیری داشته است. منبع تغذیه، واحد پردازش، بخش ورودی و خروجی و نیز بخش برنامه قسمت های تشکیل دهنده ی plc هستند و دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار می باشند. این تکنولوژی پرکاربرد امروزی در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار توسط آمریکایی ها ابداع و وارد عرصه ی تکنولوژی و برق صنعتی شد.

پی ال سی چگونه کار می کند ؟

  • اسکن ورودی ها: تمام دستگاه هایی که به آن متصل است را شناسایی, برسی و اسکن می کند.
  • اسکن برنامه: برنامه درخواستی کاربر را اجرا می کند.
  • اسکن خروجی ها: خروجی های برنامه را بررسی و اسکن می کند.
  • خانه داری یا انبارداری(ذخیره) : در این مرحله اطلاعات غیر ضروری حذف و اطلاعات درخواستی ذخیره می شوند.

این چهار مرحله به طور پیوسته و ادامه دار, طی چرخه ادامه پیدا می کند.

مزایای استفاده از plc چیست؟

  • Plc برای کار در شرایط دشوار همچون گرما, سرما و رطوبت و نوسانات الکتریکی کاربرد بسیار زیادی دارد و می تواند به راحتی با محیط تطبیق پیدا کند.
  • کار کردن با آن ساده, راحت و مقرون به صرفه است.
  • امکان خطا و اشتباه در آن پایین است.
  • سرعت پاسخگویی بالایی دارد و ایمن است.
  • در اندازه و ابعاد کوچکی نیز یافت می شود.
  • نیاز به اتصالات سیمی و کابلی کمتری دارد.
  • نیاز به تعمیرات و سرویس های معمولی ماهانه ندارد.

پی ال سی ها بر حسب اندازه به چندین دسته تقسیم می شوند

  • Plc های کوچک: به علت کوچک بودن معمولا کاربرد زیادی دارند و در کنار سایر تجهیزات کنترل شونده نصب می شوند و برنامه نویسی در آن ها نیز به صورت مبتدی صورت می گیرد.
  • Plc های متوسط: ساختار مدولار دارند و توسعه و تغییر آنها ساده است و برنامه نویسی در آن ها نیز به صورت گرافیکی صورت می گیرد.

  • Plc های بزرگ: دارای ورودی و خروجی زیادی است که از آن برای هدایت plc های کوچک تر استفاده می شود.

از plc در چه صنایعی می توان استفاده کرد؟

  • صنعت شیشه: فرآیند تولید شیشه بسیار سخت و دشوار است. با افزایش نیاز به شیشه در زندگی روزمره, کارخانه های تولید کننده ی شیشه برای پاسخ به نیازها از plc, استفاده می کنند.
  • صنعت کاغذ: در صنعت کاغذ برای تولید سریع کاغذ با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنعت سیمان: برای تولید سیمان مناسب با کیفیت بالا نیاز به ترکیب مواد اولیه است. برای اطمینان از مقدار استفاده از هریک از مواد اولیه و کیفیت محصول نهایی از plc استفاده می شود.
  • صنعت غذا: تولید مواد غذایی به مقدار فراوان در هر روز کار آسانی نیست و نیاز به سرعت بالایی دارد. از plc برای بررسی کیفیت غذا, مقدار ترکیبات مواد درون آن و نیز در بسته بندی, استفاده ی فراوانی می شود.
  • صنعت اتومبیل سازی: با توجه به افزایش روزافزون نیاز به اتومبیل ها در دنیای مدرن امروزی, از plc برای سوراخ کاری, انتقال قطعات, تست قطعات مختلف و… استفاده می شود.
  • همچنین در صنایع تولید پلاستیک, خدمات حمل و نقل, کشاورزی,صنایع ساخت و ساز و صنایع تبدیل انرژی نیز کاربرد فراوانی دارد.

معرفی انواع پی ال سی ها

انتخاب plc مناسب امری بسیار مهم است پس بهتر است به شرکت سازنده ی آن نیز توجه داشته باشید.در این جا به معرفی چندین شرکت معتبر می پردازیم:

  • پی ال سی allen bradly: این شرکت از تولید کنندگان معروف آمریکایی و جهانی به شمار می رود.
  • پی ال سی simens: این شرکت آلمانی از بزرگترین و مهمترین شرکت های تولید کننده در سطح اروپا به شمار می رود.
  • پی ال سی delta:این شرکت تایوانی به علت قیمت های مناسب و عملکرد خوب پی ال سی هایش طرفداران فراوانی دارد.
  • پی ال سی ABB: این شرکت از ادغام دو شرکت معروف زمان خود یعنی asea سوئد و bbc   سوئیس تشکیل شده است.

Plc چه تفاوتی با کامپیوتر دارد؟

در ادامه مقاله Plc چیست در واقع می توان گفت که plc دارای تمامی اجزایی است که در کامپیوتر وجود دارد با این تفاوت که کامپیوتر ها از لحاظ ورودی, خروجی و ترکیب ورودی و خروجی عملکردی متفاوت با  plc  دارد.خروجی پی ال سی می تواند رله, تریستور و ترانزیستور باشد.

پی ال سی ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

Plc ها انواع گوناگونی دارند و فرد بر حسب نیاز می تواند plc مورد نیاز خود را پیدا کند. اما عمدتا تقسیم بندی آن ها بر اساس سرعت پردازش, تعداد ورودی و خروجی ها, حافظه, تعداد شمارنده, تعداد رله ها, کیفیت پشتیبانی فنی, سازگاری فنی و تعداد تایمرها می باشد.

آموزش نرم افزار PLC (انواع سیستم پی ال سی)

آموزش نرم افزار PLC (انواع سیستم پی ال سی) plc مخفف عبارت Programmable Logic Controller به معنی کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر است. plc متشکل از یک مجموعه ی سخت افزاری و نرم افزاری است که در دسته ی کامپیوتر های صنعتی قرار می گیرد. plc ها جز جدایی ناپذیر سیستم اتوماسیون صنعتی هستند. در واقع وظیفه ی اصلی plc ها، کنترل فرایند های صنعتی است. برنامه پذیری plc ها بسیار سهل و آسان است، به صورتی که با تغییر در نرم افزار برنامه، سیستم کنترل نیز تغییر می یابد.

انواع سیستم پی ال سی (PLC)

plc ها را می توان از نظر حافظه، تعداد ورودی و خروجی، اندازه، گستردگی عملیات (محلی یا وسیع) و … تقسیم بندی نمود.

plc کوچک             خطوط ورودی و خروجی محدود: حداکثر ۲        اندازه حافظه به کیلو: ۱          نوع برنامه نویسی: نردبانی و یا نمادی                 جایگزین شده با کنترل گر های دستی

plc متوسط              خطوط ورودی و خروجی زیاد              اندازه حافظه به کیلو: ۴          نوع برنامه نویسی: نردبانی، نمادی و یا دستورات گرافیکی                 ساختار مدولار با امکان توسعه و تغییر آسان

plc بزرگ               خطوط ورودی و خروجی زیاد               اندازه حافظه به کیلو: بیش از ۴            نوع برنامه نویسی: زبان های سطح بالای برنامه نویسی     موارد استفاده: عملیات کنترلی پیچیده و یا هدایت کردن plc های کوچک

PLC چیست؟ (پی ال سی) مطرح ترین شرکت ساخت plc، شرکت زیمنس آلمان می باشد. دو نوع از پر کاربرد ترین کنترل کننده های زیمنس عبارتند از:

·         مینی پی ال سی لوگو (Mini plc Logo):

PLC چیست؟ (پی ال سی) این plc، کنترل کننده ای ساده و ارزان قیمت است که برای کارهای کنترلی کوچک مانند ساختمان ها یا ماشین های کوچک کاربرد دارد. از موارد کاربرد آن در تاسیسات خانگی می توان به کنترل منطقی سیستم روشنایی راه پله،تهویه هوا، کنترل موتور ها و … اشاره نمود. برنامه ریزی این کنترل کننده باید به صورت Compact بوده و توسط کلیدهای روی آن انجام شود. برنامه ریزی این plc، از طریق نرم افزار Logo soft comfort بر روی کامپیوتر امکان پذیر است.

·         پی ال سی سیماتیک s7:

این plc های شرکت زیمنس  بعد از سری S5 عرضه شده که به پنج خانواده ی سیماتیک مختلف تقسیم میشوند.

  • PLC S7-200
  • PLC S7-300
  • PLC S7-400
  • PLC S7-1200
  • PLC S7-1500

PLC چیست؟ (پی ال سی): این نوع PLC ها تکامل یافته ترین و قدرت مند ترین plc های شرکت زیمنس می باشند که از خاصیت های اساسی و مهم آن، قدرت پردازش با سرعت بسیار بالا و در مدت زمان کوتاه است. همچنین این نوع از plc ها عملکرد قابل اطمینان و ایمنی را در محیط های شرایط دشوار صنعتی دارند.

نرم افزار Logo soft comfort:

این نرم افزار برای برنامه نویسی پی ال سی لوگو طراحی شده است.محیط کاربری این نرم افزار ساده و کاربردی است به صورتی که نوشتن برنامه در این محیط بسیار آسان و بی دغدغه است. باید به این نکته توجه داشت که برای برنامه نویسی هر مدل از plc باید نسخه ی مخصوص به آن را روی سیستم نصب کرد. از دیگر قابلیت های نرم افزار Logo soft comfort،تست و شبیه سازی برنامه در محیط نرم‌افزار است.

نرم افزار Simatic manager S7:

این نرم افزار برای برنامه نویسی plc های سری s7 طراحی شده است. برنامه ریزی plc های سری s7 با استفاده از نرم افزار simatic manager s7 انجام می شود. امکان شبیه سازی در محیط نرم افزار برای برطرف کردن خطا ها نیز وجود دارد.

چرا در دوره های PLC شرکت کنیم؟ آموزش نرم افزار PLC

بازار کار plc، بسیار وسیع و گسترده است و درآمد زایی آن همواره رو به پیشرفت خواهد بود. درآمد plc در کشور های صنعتی و اروپایی،مبلغی حدود ۴۵۰ میلیون تومان در ماه می باشد. درست است که امکان درآمد این مبلغ در ایران از این طریق امکان پذیر نیست، لیکن همچنان افرادی که در زمینه ی  plc فعالیت دارند، نسبت به دیگر مشاغل مهندسی، از درآمد بیشتری برخوردار هستند.

برای موفقیت در بازار کار plc، می بایست دوره های آموزشی در این زمینه را گذراند و از کوتاهی در این زمینه خودداری کرد. برای شروع به کار کافیست با پروژه های کوچک پیش بروید و بعد از انجام چندین پروژه ی ساده،کم کم به سمت پروژه های پیچیده تر بروید و میزان درآمد خود را افزایش دهید. شرکت در دوره آموزشی PLC به شما کمک شایانی در ورود به بازار کار این رشته می کند.

نکاتی در مورد دوره PLC

  • کسانی که با اتوماسیون صنعتی آشنایی دارند همواره پیچیدگی آن را تایید می کنند. این پیچیدگی برای کسانی که دانش کافی در این زمینه ندارند بیشتر می شود. با گذراندن این دوره اموزشی به راحتی قادر به طراحی ، محاسبه و راه اندازی این سیستم ها خواهید بود. این دوره همچنین شما را قادر به طراحی و پیاده سازی پروژه های صنعتی پیچیده و سطوح بالا می کند.
  • تکنسین پی ال سی چه مهارتهایی لازم دارد؟ داشتن دانش کافی در زیزساخت های برق صنعتی نظیر تابلو برق صنعتی ، هیدورلیک و پنوماتیک و نیز مفاهیم اصلی تابلو برق صنعتی از نیازهای ضروری برای این حرفه می باشد.
  • تسلط و قدرت بالا در برنامه نویسی از نیاز های اصلی و ضروری یک تکنسین این حرفه می باشد. مجتمع فنی دارالفنون بصورت صد در صد عملی از صفر تا صد مهارتهای مورد نیاز این حرفه را با ارائه مدرک معتبر اموزش می دهد.
  • مهندسی هنر مراقبت از مسائل است. مهندسی برق شامل حل و فصل این مسائل به صورت الکتریکی است. مقصد اتوماسیون برای رسیدگی به مشکلاتی بود که توسط تاسیسات تولیدی پیش آمده بود. به همین ترتیب می توان از آن برای رسیدگی به مسائل خانه نیز استفاده کرد. آشنایی با نکات ضروری فناوری پی ال سی می تواند شما را با دانش خودکار کردن کارهای انجام شده در خانه غنی کند.
دکمه بازگشت به بالا