اقتصادی

نرخ تسهیلات بانکی صنایع به ۴۰ درصد افزایش یابد

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریم، بخشی که می تواند کشور را نجات دهد، فعالان تولیدی و اقتصادی هستند، گفت: اکنون تسهیلات بانکی برای بخش صنعت حدود 30 درصد است و این رقم باید باشد. به 40 درصد افزایش یافت.

علی رسولیان عصر امروز 5 تیرماه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: امسال پس از گذشت بیش از 2 سال از محدودیت های کرونا، مراسم روز ملی صنعت و معدن با شکوه بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار شد. سالهای قبل. امسال نیز پس از چندین سال، رئیس جمهور به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در این مراسم حضور یافت. حضور آقای رئیسی به معنای نگاه و توجه ویژه ایشان به حوزه تولید است.

وی افزود: در روز ملی صنعت و معدن، این وزارتخانه پیشقدم شد و از فعالان اقتصادی خواست ظرفیت خود را اعلام و مشکلات و راهکارهای خود را ارائه کنند. خوشبختانه نزدیک به 53 واحد نکات خوبی را به صورت مکتوب ارائه کردند و 157 راهکار نیز ارائه شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران به افزایش نرخ تورم در سال جاری اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که بیشتر فعالان اقتصادی به آن اشاره می کنند، موضوع تورم است. در سال جاری عوامل متعددی بر افزایش تورم تأثیرگذار بوده است. تورم علاوه بر نقدینگی متاثر از عوامل دیگری مانند جنگ اوکراین و روسیه بود، بنابراین این موضوع باعث افزایش 30 درصدی تورم در سطح جهان شد و اثرات آن بر کشور ما نیز مشهود است. را

رسولیان با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از دیگر عوامل موثر بر افزایش تورم در کشور است، گفت: پایه واردات و تجارت کشور 4200 است که به ارز ETS تغییر یافته است. دولت برای رفع اثرات منفی این ارز 2 راهکار اتخاذ کرد که یکی کاهش سود اقلام تجاری و دیگری کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به یک درصد برای کالاهای اساسی بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات بخش خصوصی بحث تامین مالی است، ادامه داد: تقریبا اکثر واحدها در حوزه سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی ماشین آلات و … با مشکل تامین مالی مواجه هستند. بر اساس پیش بینی ها سرمایه در گردش به ویژه در شرکت های کوچک نسبت به سال قبل باید سه برابر شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران تصریح کرد: باید به تامین سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی رسیدگی شود و برای این امر چاره اندیشی شود. یکی از این راهکارها تعریف زنجیره تامین مالی است که بسیاری از بنگاه های اقتصادی می توانند از آن بهره مند شوند. انتظار می رود بانک ها توجه بیشتری به صنعت و بخش معدن داشته باشند.

رسولیان با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن حدود 40 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: علاوه بر این 45 درصد اشتغال کشور نیز متولی این بخش است اما تسهیلات بانکی برای فعالان صنعتی و معدنی حدود 30 درصد است. .

وی بیان کرد: ورزات در حال حاضر صنعت، معدن و تجارت را از عوامل مهم تولید می داند. یکی از موضوعات مهم در این حوزه شفافیت است که برنامه های خوبی در این زمینه اجرا می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها برای متقاضیان شهرک‌های صنعتی و صنایع، گفت: از ابتدای سال جاری کل کشور فرآیند صدور پروانه به صورت الکترونیکی انجام می شود و همچنین قسمتی که از طریق سایت قابل واگذاری نباشد از طریق مزایده واگذار می شود. این حراجی ها هدفمند هستند. یعنی چارچوب آن مشخص است.

رسولیان با تاکید بر لزوم توجه به تامین زیرساخت هایی مانند آب و برق برای صنایع گفت: امسال صنایع کوچک با همکاری بخش های مختلف در تولید نزدیک به 5 هزار مگاوات برق مشارکت داشته اند و در کمتر از یک سال، آنها در ایجاد 90 پست برق شرکت کرده اند. همچنین تمامی نقاط تامین آب صنعتی صنایع را برای تامین آب به صورت پایدار شناسایی کرده ایم.

وی در خصوص وضعیت سایت های صنعتی راکد گفت: واحدهای راکد ظرفیت بالایی در کشور دارند. اکثر واحدها با موفقیت توسط بخش خصوصی فعال و احیا شده اند. در حال حاضر بیش از 31 درصد واحدهای راکد توسط فعالان اقتصادی کشور احیا شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا