اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، با توجه به تاثیر این نشست در برگزاری اقدامات موثر برای کمک به تحقق اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل در اولویت روابط ایران با کشورهای در حال توسعه است

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و توافقات چند جانبه اعلام کرد و افزود: حمل و نقل از اولویت های ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی زیادی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندر عباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول در حال انجام است. ایجاد شده، مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خطوط دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران در حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و پرهیز از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد با رویکرد و روح برنامه اقدام وین در خصوص محصور در خشکی همسو است. کشورهای در حال توسعه در دریا

وزیر راه و شهرسازی همکاری های خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین اکو برای ترانزیت در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران در حوزه حمل و نقل با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری موثری دارد. و این سازمان توانست ابتکارات موثری را در خصوص کشورهای محصور در خشکی منطقه به اجرا بگذارد.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تعامل ترانزیت نزدیک دوجانبه و چندجانبه با ایران دارند. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهدات جامعه جهانی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه های تجاری و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی را بر عهده گرفته اند. برنامه اقدام و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه بین‌المللی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب های آزاد با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: ایران علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه نیز در نتیجه بحران کرونا نیز تحت شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه قرار دارد و متأسفانه جامعه جهانی نتوانسته است از این فشار بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی بکاهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری همایش یعنی . تامین مالی برای حمل و نقل بهتر، و بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی چه برای کشورهای محصور در خشکی و چه برای کشورهای ترانزیت ضروری دانست.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه داشتند اما خلأ مکانیزم تامین مالی حمل و نقل بین المللی در شرایط سخت برای اقتصاد احساس می شود. بهبود کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

قاسمی با اشاره به صرف منابع مالی قابل توجه ایران در پروژه‌های با تأثیرات منطقه‌ای، علی‌رغم محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و شرایط کووید-۱۹، گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر، ایجاد برخی از خطوط جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از جمله آخرین اقدامات با محدودیت منابع داخلی است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت های مالی با برخی از کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار برای تسهیل حمل و نقل محموله به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس و همچنین حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر روش های حمل و نقل در حال انجام است. . مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به خواسته ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

تمایل ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی در منطقه است و در مقابل انتظار دارد جامعه جهانی نقش خود را ایفا کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: ممکن است منابع مالی بین المللی برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال راه آهن چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان، بازسازی خط ریلی کویته. در پاکستان به زاهدان در ایران، احداث خط ریلی مفقود شده در قرقیزستان برای اتصال ریلی بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تجهیز پارک های راه آهن کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای برای تبیین راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی و جامعه جهانی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد برای حمایت از روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا