عمومیاقتصادیبرترینهای کسب و کار

گردوی سوزنی را چگونه مغز کنیم?

چرا مغز گردو قبل از برداشت سیاه می شود ؟

یکی از اشتباهات رایج بین باغداران آبیاری اصولی درخت گردو است به گمان این که ریشه های درخت بیش از آنچه فکرش را بکنیم عمیق است که نیاز به آبیاری ندارد و برعکس این که هر چهار روز یا پنج روز و یا آخر هفته ها درخت را سیراب کنیم تا به خوبی میوه دهد – مورد دوم شامل افرادیست که تعداد کمی درخت گردو دارند.

در حقیقت بهترین دوره آبیاری این درخت ۱۲ روزه است شاید به نظر شما برای درخت تنومندی مثل گردو این دوره کافی نباشد البته حتما مطلع هستید در جای جای ایران حتی به همین میزان نیز آب به درخت گردو نمیرسد و نمیتوان این میزان آب را نیز تامین نمود به هر حال این یک دوره آبیاری استاندارد است.

مسئله بعدی میزان آبیاری است مسلما یک نهال یک ساله به اندازه یک درخت تنومند صد ساله نیاز به آبیاری ندارد و حتی دوره های آبیاری نیز متفاوت است اما برای مثال درخت ۲۰ ساله نیاز به صد تا صد و پنجاه لیتر آب دارد.

همچنین برای خرید نهال باکیفیت می توانید با نهالستان ارغوان در ارتباط باشید.

برای آبیاری درخت گردو سالیانه به ۱۲,۰۰۰-۱۰,۰۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار مورد نیاز است. این میزان آب باید در تمام فصول رشد از ماه خرداد تا شهریور در اختیار گیاه قرار گیرد.به طور مثال، چنانچه درخت در موقعیت تولید میوه (۶-۵ هفته بعد از گل دادن) به میزان کافی آبیاری نشود میوه با کیفیت نامرغوبی تولید می‌شود. بدین ترتیب میوه به حجم واقعی خود نرسیده و مغز آن کوچک خواهد ماند. همچنین آبیاری بیش از اندازه نیز باعث می‌شود سرشاخه‌ها با رشد دیررس خود در معرض خطر سرمازدگی قرار گیرند.

*عوامل محیطی:

حتما شنیده اید که درخت گردو گرمای شدید را تحمل نمی کند و یا این که در محیط های شرجی درخت گردو محصول خوبی نمیدهد و … همه این موارد ثابت می کنند که بر خلاف دید عموم درخت گردو یک درخت بسیار حساس و دارای گزینه ای به نام ‘کاشت در محیط مناسب’ است.

اما یک نکته طلایی برای افرادی که قصد تاسیس باغ را دارند

تابستان‌های گرم و درجه حرارت‌های بالا ۳۸ درجه سانتیگراد در طی دوره سفت شدن مغز باعث تیره شدن آن می گردد. برای دستیابی به گردوهای با مغز پر و میزان چربی بالا، درجه حرارت‌های ۲۷ تا ۳۳ درجه سانتیگراد در طول چندین هفته قبل از برداشت ضروری می‌باشد.

این نام برای شما آشناست یکی از مهم ترین عوامل سیاهی مغز گردو بیماری بلایت گردو است که در ادامه همه ی نکات آن را بررسی می کنیم.

باغداران گرامی فروش نهال گردو با تضمین کیفیت و باردهی بالا در نهالستان ارغوان صورت می گیرد.

 صادرات گردو و ارقام گردو

سابقه صادرات گردو به سال ۱۳۰۱ برمی‌گردد، که کشورهای اروپایی از اولین وارد کنندگان گردو  ایران بودند. ایران در میان بزرگترین تولیدکنندگان گردو رتبه سوم و از نظر صادرات گردو در جهان رتبه پنجم  قرار دارد.صادرات گردو ایران اکثرا به کشورهای خاورمیانه است. یکی از خریداران اصلی گردو ایران کشور عراق و امارت می باشد.بیشتر بخوانید: ارقام این محصول در کشور به طور عمده بذری و شامل رقم پوست کاغذی، سوزنی، سنگی، ضیاآبادی، همدانی و ارقام پیوندی جمال و دماوندی است. علاوه بر این ارقام داخلی، ارقام پرمحصول خارجی نیز شامل ارقام چندلر، هارتلی، پدرو، روند، فرانکت، و فرنت که اغلب آمریکایی، اسپانیایی و ایتالیایی هستند.

فواید گردو

گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی و همچنین بهترین منبع منگنز و مس است. مغز گردو را با نام غذای مغز بیان کرده‌اند، زیرا مغز گردو سرشار از امگا۳ است که باعث کارکرد بهتر مغز می‌ شود. در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیدا شده‌است.

گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین‌های B6، B۱ و B۵(پانتوتنیک اسید) می‌باشد. بیشتر بخوانید: کشور ایران از نظر حجم تولید گردو در رده یکی از برترین کشور های دنیا قرار دارد و بعد از چین و آمریکا رتبه سوم تولید گردو را به خود اختصاص داده است و از نظر میزان کشت گردو نیز در رتبه دوم قرار میگیرد، که باعث می شود صادرات گردو به عنوان یک نقطه قوت و پتانسیل بالا برای درآمد زایی محسوب شود.

کشور ایران در استان هایی مانند آذربایجان، خراسان رضوی و .. هکتار های باغ گردو وجود دارد که اندام های تکثیر دهنده گردو را برای باغ های استان های دیگر نیز تامین میکنند.

صادرات گردو ایران

میزان صادرات گردو ایران به کشور های اروپایی بسیار بالاست به گونه ای که از نظر صادرات گردو به اروپا در رتبه پنجم قرار می گیریم، و درآمدی در حدود دو میلیارد دلار در سال را میتواند نصیب کشور کند، به گونه ای که حتی صادرات گردو و سایر خشکبار اگر بهتر توسعه یابد و بیشتر مورد توجه بگیرد می تواند با قدرت بیشتری ارز آور باشد و نیاز ما به صادرات نفت را رفع کند

. بیشتر بخوانید: انواع زیادی از گردوی محلی شامل گردوی سوزنی، جمال، نوک کلاغی، گردوی کاغذی، سنگی و … در ایران تولید و صادر میشود که علاوه بر آن ها نمونه های خارجی گردو که طرفداران زیادی دارند را نیز میتوان در ایران یافت. گردو (Walnut) در گمرک جهانی با (HS Code) به شماره ۰۸۰۲۳۱ شناخته می شود.

برای خرید نهال بادام نیز می توانید از طریق ارتباط با نهالستان ارغوان اقدام به خرید نمایید.

عامل بیماری بلایت گردو

باکتری زانتوموناس می‌باشد. علائم بیماری روی برگ، شاخه و جوانه‌ها ظاهر می گردند. بیماری با ظهور لکه‌های کوچک روی برگ آشکار می‌شود که این لکه ها بتدریج توسعه می‌یابند و پس از منتهی شدن به رگبرگ ها زاویه‌دار و رنگ آنها سیاه می گردد. موقعی که میوه به اندازه نخود است علائم آلودگی روی آن به صورت لکه سیاهی در گلگاه دیده می شود که بتدریج توسعه می‌یابد و فرورفتگی پیدا کرده، شکاف بر می دارد.

درصورت مساعد بودن شرایط جوی، لکه روی میوه توسعه یافته تمام پوست میوه را فرا می گیرد و سپس به مغز گردو نفوذ می کند. عمده‌ترین روش های کنترل بیماری، شامل روش‌های زراعیف استفاده از ارقام مقاوم، کنترل شیمیایی و مدیریت تلفیقی است.

  • کنترل زراعی
  • استفاده از نهال‌های سالم برای کاشت
  • رعایت فاصله کاشت در نهالستان
  • استفاده از ارقام دیر گل مانند فرانکفورت و هارتلی برای فرار از بیماری
  • هرس شاخه آلوده به منظور حذف آلودگی و نیز افزایش جریان هوا در شاخه ها
  • مدیریت آبدهی نهالستان‌ها و باغات، اجتناب از آبیاری بارانی و بخصوص در ز مان گلدهی(اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت)
  • توجه کافی به تغذیه گردو
  • کنترل شیمیایی
  • استفاده از سموم مسی و آنتی بیوتیک ها است. در مواقعی که خطر بروز بیماری بالاست دو بار سم پاشی با سموم مسی مانند مخلوط بوردو و یا اکسی کلرور مس، یکی در اوائل دوره رویشی و دیگری در پایان این دوره توصیه شده است
  • کرم گردو:

حتما شما نیز در زمانی که گردو ها پوست سبزی دارند سوراخ کوچکی روی پوست گردو مشاهده کرده اید. در واقع این همان کرم گردو است در ادامه این مورد را بررسی می کنیم. کرم گردو پروانه‌ای است که لارو آن به اغلب میوه های دانه دار بطور اعم و مخصوصا به گردو حمله می کند و خسارت آن گاهش تا 30 درصد محصول را نابود می سازد.

پروانه این حشره در اواخر اردیبهشت و اواخر خرداد ظاهر می شود. ابتدا از محل گلگاه وارد میوه‌های در حال رشد شده و باعث ریزش انها می‌شود. لارو نسل دوم در حدود مرداد ماه به رغم خشبی شدن پوست گردو از ناحیه دم میوه وارد می‌شود و با تغذیه از مغز گردو در گردو تکامل می یابد و مغز گردو را از بین می برد.

اما راه حل های مبارزه با کرم گردو چیست؟

روش های مبارزه با کرم گردو

  • مکانیکی
  • از بین بردن پناهگاه زمستانه آفت
  • بستن نوار‌های مقوا چین‌دار و یا گونی به دور تنه درخت، لارو‌ها برای زمستان گذرانی به داخل سوراخ‌های مقوا می روند، در اواخر زمستان مقواهای مذکور که حاوی لارو‌های زمستان گذران هستند باز کرده و باید منهدم شود.
  • استفاده از تله فرمونی
  • کنترل شیمیایی
  • باید مصادف با خروج لارو‌های سن یک از پوسته تخم و قبل از ورود آنها به داخل میوه باشد. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم حشره کش زیر نظر کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی استفاده نمود.

عوامل ژنتیکی و نوع رقم انتخابی

یک نکته طلایی برای باغدارنی که به تازگی قصد تاسیس باغ گردو دارند

ارقام زودرس چون فرایند رسیدن کامل میوه با هوای گرم اواسط تابستان همزمان است. مغزها تیره‌تر شده و از کیفیت آنها کاسته می‌شود پس با شناسایی ارقام دیررس و مرغوب و پرورش این ارقام می‌توان از مسئله تیرگی مغز گردو تا حدودی جلوگیری نمود.

تغذیه و کوددهی

تغذیه با عناصر میکرو به ویژه سولفات روی و آهن در افزایش کیفیت مغز موثر می‌باشد.

برداشت گردو

برداشت مکانیزه و انتخاب روش برداشت صحیح که در حداقل زمان انجام گیرد اهمیت دارد. در برداشت مکانیزه از ماشین پوست‌گیر بسیار الزامی است. فصل برداشت گردو بستگی به شرایط محیطی دارد از اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت می‌شود. هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکی در آمده باشد و پوست آن به راحتی از گردو جدا شود. برداشت محصول گردو باید در اولین فرصت که گردو‌ها پوست می‌دهند انجام شود.

نحوه خشک کردن گردو

بعد از چیدن گردو‌ها باید آنها را پوست کنده و محصول را در سایه و در جای خشک پهن کرد تا خشک شوند. محل خشک شدن باید طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد. تا محصول به طور کامل خشک شود. در مناطقی که آفتاب ملایم باشد می‌توان محصول را بعد از پوست‌گیری در آفتاب ملایم خشک کرد. اگر آفتاب شدید باشد موجب سیاه شدن مغز گردو و عدم بازار پسندی آن می‌شود.

و نکته آخر:

هر چند در بعضی از درختان میوه، رطوبت خاک ابتدای فصل (بهار و اوایل تابستان) بر حجم نهایی میوه تاثیر چندانی نداشته باشد اما در درختان گردو بسیار تعیین کننده است. مقدار رطوبت اوایل فصل در درشتی ظاهر میوه فاکتور تعیین کننده و موثری است به طوری که پر شدن مغز به رطوبت اواخر فصل بهار و اواسط تابستان وابسته است. به علاوه رطوبت در این زمان، در میزان تولید و تشکیل جوانه های بارده برای سال آینده نیز تاثیر دارد. اگر میزان رطوبت به اندازه کافی در اواخر فصل بهار و اواسط تابستان تامین گردد از چروکیدگی مغز گردو جلوگیری می‌شود.

 هفت مغز

 

انواع گردو در ایران کدام است؟ چگونه از طریق عکس گردو می توانیم تشخیص دهیم کدام نوع گردو می باشد؟ ، میوه ای است مغز دار که به دلیل داشتن خواص و ویژگی های بی نظیر و غنی بودن از منابع مغذی مثل: پروتئین، فیبر، ویتامین ها و آنتی‌اکسیدان ها، خشکباری پرطرفدار بین افراد است.

همچنین مردم کشور ما ایران، در وعده های غذایی متفاوت از این خوراکی خوشمزه استفاده های زیادی می کنند؛ مثل استفاده در نان و پنیر و گردوی صبحانه، خورشت فسنجان، انواع شیرینی، آجیل و … . این خشکبار مفید، به دلیل عواملی مانند موقعیت آب و هوایی متفاوت، محل کاشت و غیره، انواع زیادی دارد. در این سری از مطالب وبلاگمرجع خرید انواع آجیل و خشکبار، به بررسی انواع مغز گردو در ایران، نژادهای گردو در ایران و جهان، بهترین نوع درخت گردو و ایران، پرداختیم.

شما می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه در سایت selectseedlingnursery.com/product بدست آورید.

معرفی انواع گردو در ایران:

گردوی ایرانی (Persian Walnut) با نام علمی از انواع گردو است که جزو بهترین گردو ها شناخته شده و در مناطق مختلفی از دنیا کشت و بهره برداری می شود. این نوع از گردو خود به انواع متفاوتی تقسیم می شود؛ نام گذاری هر دسته با توجه به منطقه ای که در آن کاشته شده و یا شکل ظاهری و جنس آن، انجام شده است. تفاوت هر کدام از انواع گردو، در رنگ، اندازه، صخامت پوست، میزان چربی و… است.

در اینجا انواع گردو در ایران را نام برده و ویژگی های هر کدام را توضیح خواهیم داد:

  • گردو کاغذی.
  • گردو خوشه ای.
  • گردو سوزنی.
  • گردو ضیاء آبادی قزوین.
  • گردو دماوند.
  • گردو شهمیرزاد.
  • گردو تویسرکان.

این نوع گردو، به دلیل داشتن پوستی نسبتا نازک و قابلیت جداسازی  آسان مغز از پوست آن، به این نام شناخته می شود و طرفداران زیادی دارد. همچنین از دیگر ویژگی های آن، سفید و شیرین بودن آن و داشتن طعمی مطلوب است. این نوع از گردو حدود ۷۰درصد چربی دارد که درصورت استفاده به میزان متعادل، برای سلامتی بسیار مفید است.

برای اطلاعات بیشتر درمورد این نوع، به مقاله سر بزنید.

این دسته از انواع گردو در ایران، به صورت خوشه ای بوده و هر خوشه از آن دارای ۵ تا ۱۰ عدد گردو می باشد. این نوع درشت و بیضی شکل بوده و طعم خوبی دارد. درخت آن قدی کوتاه و متوسط داشته و از درختان پربار محسوب می شود.

از ارزان ترین نوع گردو ها، گردوی سوزنی است. پوست این گردو دارای برجستگی هایی است که باعث می شود مغز این گردو درون پوسته چوبی خود فرو رفته و به سختی از آن جدا شود؛ ممکن است هنگام شکستن آن مغز گردو خورد شده و به صورت کامل جدا نشود. این نوع گردو مغزی چرب دارد اما به دلیل وزن بالای پوسته نسبت به مغز گردو و سختی جداسازی آن، بین افراد محبوبیت زیادی ندارد.

انواع گردو در ایران و جهان

۴.    گردو ضیاء آبادی قزوین:

این محصول از گردوهای بومی ایران محسوب می شود و منبع تولید نهال آن در شهرستان ضیاء آباد قزوین است و به همین دلیل این نام را دارد. نهال آن بسیار پربار بوده و در سرما مقاومت بالایی دارد. این گردو، دارای مغزی پر و پوستی شکننده است.

۵.    گردو دماوند:

همانطور که از نام این نوع گردو مشخص است خاستگاه رویش این محصول، منطقه دماوند می باشد. شکل این گردو از انواع گردو در ایران، بیضی کشیده است و دارای مغزی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. پوست چوبی سختی دارد اما مغز آن به راحتی از پوست خود جدا می شود.

۶.    گردو شهمیرزاد:

گردوی شهمیرزاد گردویی بسیار مرغوب است که محصول شهرستان شهمیرزاد در استان سمنان می باشد. این گردو شکل بیضی و درشتی دارد. مغز آن چرب است و به آسانی از پوسته جدا شده و رنگش باتوجه به کیفیت به رنگهای سفید، قهوه ای روشن یا تیره است. رنگ تیره آن معمولا برای خورشت و غذا استفاده می شود.

گفته شده، قدمت درختان گردو در شهمیرزاد در منابع تاریخی به سه هزار سال نیز می رسد و مردم شهمیرزاد اعتقادات جالبی درمورد این گردو دارند. به عنوان مثال: درخت گردوی شهمیرزاد در بین مردم به میخ طلا معروف است چرا که ریشه آن در خاک مقاومت بالایی دارد. یا اینکه در برخی خانواده های اصیل شهمیرزادی، درخت گردو را مهریه دختران می کنند.

۷.    گردو تویسرکان:

مورد دیگری از انواع گردو در ایران، گردو تویسرکان است که از مرغوب ترین و پر فروش ترین گردوهای ایرانی با پوستی نازک است. مغزی خوش طعم با میزان چربی بالایی دارد. در نظر داشته باشید که این میزان چربی مضر نبوده و در صورت مصرف به اندازه، فواید بسیاری دارد. نهال این نوع بومی ایران بوده و در در مناطق کوهستانی قابل کاشت است. بین این نوع گردو و نوع ضیاء آبادی نیز شباهت هایی وجود دارد.

انواع نژاد های گردو در ایران و جهان کدام اند؟

همانطور که گفته شد، گردوها با توجه به عوامل تاثیر گذار، ارقام گوناگونی دارند؛ برخی از انواع خارجی گردو نیز در ایران قابل کشت و برداشت می باشند. انواع فرانسوی شامل: فرنور و فرانکت و انواع امریکایی شامل: چندلر، هارتلی، لارا می باشند. در ادامه با معروف ترین انواع نژاد گردو در ایران آشنا شده و آنها را بررسی می کنیم.

·         گردو فرانکت (Franquette):

گفته شد که این نوع محصول، بومی کشور فرانسه می باشد. درخت این نوع گردو ارتفاع متوسطی داشته، مقاوم به سرمابوده و زود به بار می نشیند. همچنین، میوه آن نسبتا کوچک، دارای مغز با کیفیت و پر روغن و پوسته نازک می باشد.

·         گردو فرنور (Fernor Walnut):

این نوع گردو که یکی از انواع گردو در ایران نیز می باشد؛ درشت و باکیفیت، سفید رنگ و دارای طعم خوبی است. درخت آن نیز پربار بوده و مقاومت بالایی در سرما دارد.

·         گردو چندلر (Chandler Walnut):

گردوی نوع چندلر پوستی صاف وتیره داشته اما مغزی با رنگ روشن دارد. درخت آن از نوع پیوندی و از تجاری ترین نوع گردوهاست و مقاومت بالایی درمقابل دمای پایین هوا و یخ زدگی دارد.

·         گردو هارتلی (Hartley Walnut):

پوست این گردو شکننده و مغز آن روشن و درشت بوده و دارای کیفیتی بالاست. این نوع غالبا در آمریکا و اروپا کشت می شود.

این گردو بومی آمریکا بوده و درخت آن قابل کشت در مناطق گرمسیر می باشد و به سرما حساس است. درصد چربی مغز آن نزدیک۶۹ درصد بوده و رنگی روشن و نسبتا سفید دارد. ضخامت پوستش متوسط و جداسازی آن سخت نیست.

این گردو به صورت خوشه ای یافت می شود و درخت آن پر محصول است. دارای مغزی پر و درصد چربی کمتری بوده و تفاوت ظاهری که دارد در رنگ آن است که کمی به قرمز مایل می باشد. درخت آن قدی متوسط داشته و پایه کوتاه است. در مناطق مختلف کشور قابل کاشت بوده و به بار می نشیند. همچنین این نوع که شامل دسته انواع گردو در ایران هم می شود، به نام تخم مرغی نیز مشهور است.

مغز درشت و مرغوب داشته و پوستش کاغذی است. درخت آن اصالتا کانادایی بوده، در مناطق کوهستانی کاشته می شود و محصول می دهد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا