اجتماعی

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

صدا؛ تنها آرزو برای کودکان ناشنوا و خانواده های آنهاست. رویایی که برای برخی از این کودکان با کاشت حلزون محقق می شود و می تواند دنیای پر از سکوت آنها را با صدا رنگی کند…

به گزارش مجله زنده خبری، یکی از دستاوردها و امیدهای علم پزشکی برای کودکان ناشنوا، کاشت حلزون شنوایی است که می تواند آنها را با موهبت شنوایی به زندگی عادی برساند. لازم به ذکر است که کاشت حلزون در کشور ما از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و از آن سال تا لحظه ای که ۲۹ سال از شروع کاشت حلزون در کشور می گذرد بیش از ۱۶۰۰۰ هزار مورد کاشت حلزون در سراسر کشور انجام شده است. . یعنی شنیدن بچه هایی که در زندگی شان صدایی نداشته اند.

در حال حاضر با اقدامات انجام شده برای توسعه مراکز کاشت حلزون شنوایی در کشور، تعداد مراکز به 15 مرکز رسیده و تلاش می شود تا بیماران ناشنوا در سراسر کشور به این خدمات دسترسی داشته باشند.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت ها قرار گرفته و طرح تحول ملی در کاشت حلزون برای تسریع و تسهیل رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید کاشت حلزون شنوایی از شهریور ماه جاری آغاز شد. امسال. طرحی که دو هدف اصلی داشت. تسریع در انجام روش های کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها و همچنین صفر شدن هزینه کاشت حلزون برای بیماران. به این ترتیب با شروع انقلاب ملی کاشت حلزون و با اقدام سریع هیئت مدیره برای صرفه جویی ارزی در درمان بیماران پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر رسید و در عین حال هزینه برای بیماران رایگان شد.

به گفته کارکنان هیات امنا برای صرفه جویی ارزی در امور بیماران، در سال 1400 در یک سال 1430 کاشت حلزون انجام شده است، اما در شش ماهه اول سال 1401، 1209 پروتز به مراکز تحویل داده شده و پیش بینی می شود این تعداد افزایش یابد. تا 1800. تا پایان سال، پروتز هم می رسد.

البته لازم به ذکر است که طبق آمار وزارت بهداشت، بر اساس آمار کشوری از هر 1000 تولد زنده، دو نوزاد ناشنوای کامل و عمیق هستند. اکنون تعداد تولدها در کشور ما بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تولد در سال های اخیر است و بر این اساس حدود 2000 تا 2700 کودک ناشنوا متولد می شوند. البته این آمار بسته به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود که بین 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط کاشت را دارند. بر این اساس، وزارت بهداشت اعلام کرد با اجرای طرح تحول ملی در کاشت حلزون، دوره انتظار کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون شنوایی دیگر طولانی نمی شود و این عمل برای بیماران واجد شرایط به سرعت انجام می شود.

شرایط کاشت حلزون در کودکان ناشنوا

طبق اعلام هیئت مدیره پس انداز ارزی در درمان بیماران، هنگام تولد کودک ناشنوا، ممکن است ناهنجاری دیگری وجود داشته باشد که مانع از کاشت حلزون شود. برای مثال، کاشت حلزون نیاز به قرار دادن دستگاهی در داخل گوش دارد، اما در برخی از کودکان گوش به هیچ وجه تشکیل نشده و در عوض دارای بافت غیرفعال است که به هیچ وجه اجازه قرار دادن دستگاه را نمی دهد. در عین حال وقتی پروتز را داخل گوش قرار می دهید باید مسیرهای عصبی سالمی وجود داشته باشد. در برخی از کودکان، این مسیرهای عصبی مشکل دارند یا عصب وجود ندارد، بنابراین این کودکان کاندیدای کاشت نخواهند بود. از طرفی وقتی روی کودک کاشت حلزون انجام می دهید، او باید در جلسات گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین برای اینکه بتواند یاد بگیرد باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد. کودکان دارای عقب ماندگی ذهنی شدید از کاشت حلزون نفعی نخواهند برد.

عصر طلایی کاشت حلزون

در عین حال هر عضوی در بدن که استفاده نشود به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهد. در میان مسیرهای عصبی موجود، مسیرهای عصبی از بدو تولد در تماس با محرک های محیطی ایجاد می شوند. هنگامی که از یک مسیر عصبی استفاده نمی شود، آن مسیر به تدریج ناپدید می شود و دیگر کار نمی کند. بنابراین بهتر است کودکانی که کاشت حلزون برایشان تجویز شده است در اسرع وقت انجام شود. البته باید حداقل هایی مانند وزن مناسب و غیره وجود داشته باشد. همچنین طبق اطلاعیه وزارت بهداشت، حداقل سن یک سال را برای کاشت حلزون اعلام می کردند، اما اکنون در مقالات جدید تحقیقاتی، این سن را کمی پایین آورده اند. از سوی دیگر، پاسخ های خوبی از کاشت حلزون در سن چهار سالگی به دست می آید. حتی کاشت حلزون بعد از چهار سالگی جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کمتر خواهد بود. اما بیش از چهار سال است که موارد موفقی در کشور وجود دارد. در هر صورت سن طلایی کاشت حلزون را تا چهار سال می گویند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا