برترینهای کسب و کارعمومی

آموزش کاشت نهال گیلاس

کاشت درخت گیلاس:

درخت گیلاس؛ یکی از انواع آلو سانان است که به طور عمده در کشورهای ترکیه (Turkey) آمریکا (USA) و همچنین ایران (Iran) به تولید می‌رسد.حاصل نتیجه ی کاشت نهال گیلاس، عموما میوه ای آبدار و گوشتی و دارای هسته است که طعم شیرینی دارد. انواع مختلفی از درختان گیلاس، در جهان وجود دارند که البته در ادامه به برخی از معروف ترین آنان می پردازیم.

درخت گیلاس؛ معمولا در مناطقی که زمستان‌های چندان سردی ندارند، به خوبی رشد می‌کند.پس از کاشت درخت گیلاس، گل دهی این درخت در بهار و پس از گذراندن دوره سرمایی در زمستان انجام می‌شود. با توجه به این که کشور ایران یکی از مناطق اصلی تولید این محصول به شمار می‌رود، کاشت درخت گیلاس، در بسیاری از مناطق کشور، همواره مورد توجه بوده است.

نحوه کاشت گیلاس

اگر کاشت درخت گیلاس از طریق بذر(بذر آلبالو تلخ) انجام می گیرد، بهتر است در بازه نیمه آبان تا نیمه دی ماه کاشته شود.با توجه به شرایط آب و هوایی می توان از پایه های متفاوتی برای درخت گیلاس استفاده کرد. برای خاک های شنی و سبک، از پایه های بذری گیلاس کمک بگیرید. در درخت گیلاس پیوندی مکان پیوند بهتر است ۵ سانتی بالاتر از سطح خاک باشد.

برای کاشت بذر می توان از اوایل آبان شروع به کار کرد. گلدان حاوی بذر را برای استفاده از سرمای زمستان در بیرون بگذارید. این کار به جوانه زنی در بهار کمک می کند. برای تامین نیاز سرمایی گیاه ۶ تا ۸ هفته لازم است. می توانید این نیاز را به شکل مصنوعی در یخچال برطرف سازید. برای این کار بذرها در پیت موس یا شن با مقداری رطوبت داخل نایلونی با چند منفذ، در دمای یک تا ۵ درجه یخچال بگذارید. در این مدت باید بذرها، رطوبت کافی را داشته باشند. منظور از رطوبت خیس بودن آن ها نیست. بعد از گذشت این زمان، نوبت به کشت بذر رسیده است. از مخلوط خاک برگ و شن برای کاشت کمک بگیرید. عمق کاشت نیز بهتر است ۱٫۵ سانتی متر باشد. گلدان دارای بذر را درمکانی خورشیدی بگذارید اما مواظب خشک شدن سطح خاک باشید. بعد از چند هفته شاهد جوانه زنی بذرها خواهید بود.

روش دیگر برای تکثیر، قلمه زدن است. برای قلمه زدن از قلمه نیمه چوبی یا چوبی کمک بگیرید. قلمه نیمه چوبی از ساقه هایی که سبز نیستند و به میزان کمی بالغ شده اند، گرفته می شود. این قلمه ها به گونه ای هستند که نباید آن را بیش از اندازه خم کرد. چون شکسته خواهند شد. قلمه ها را در طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر تهیه کنید. ایجاد زخم در انتهای قلمه به ریشه زایی کمک می کند. بنابراین پوست قلمه را با یک چاقوی تیز کمی جدا کنید.

از اینکه تا پایان مطلب کاشت درخت گیلاس همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد لطف و عنایت شما قرار گرفته باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک با  و نیز آشنا شوید.

انواع روش کاشت نهال گیلاس

کاشت درخت گیلاس؛ امکان سه روش انجام پذیرد. کاشت درخت از طریق بذر گیلاس یکی از این روش‌ها و روش‌های دیگر شامل قلمه زنی گیاه و پیوند گیلاس است. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که هر شخص با توجه به انتظار خود لازم است یکی از‌ آن‌ها را انتخاب نماید.

در کاشت ؛ از طریق بذر بهتر است کشت را از آبان ماه شروع کرد و برای جوانه زنی بهتر، در زمستان آن را در فضای بیرونی قرار داد تا نیاز سرمایی آن تامین شود. در تکثیر با روش قلمه زنی می‌توان از قلمه‌های چوبی یا نیمه چوبی استفاده کرد. در تکثیر پیوندی نیز بهترین روش، پیوند بر روی آلبالوی تلخ است.

کاشت درخت گیلاس چگونه است؟

به منظور کاشت نهال گیلاس؛ لازم است تا در ابتدا شرایط محیطی مناسبی فراهم شود. اولین قدم برای گیلاس، انتخاب یک مکان مناسب و انتخاب بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس است. همچنین لازم است تا خاک منطقه از نظر دارا بودن مواد مغذی مورد آزمایش قرار گیرند. این امر سبب می‌شود تا در صورت کمبود هر یک از مواد مغذی، نسبت به تامین آن اقدام گردد. پس از آن، زهکشی مناسب خاک مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. دریافت نور کافی نیز به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد؛ بنابراین شرایط منطقه از نظر نور دهی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

فاصله‌ی کاشت درخت گیلاس چقدر است؟

از آنجایی که نهال گیلاس برای رشد به نوردهی مناسب و فضای کافی احتیاج دارند، ایجاد یک فاصله مناسب که بتواند به این نیازهای گیاه پاسخ دهد ضروری خواهد بود. برای درختان کوچک، کاشت درختان گیلاس در فاصله 4 متری قابل قبول خواهد بود. اما در مورد درختان بالغ احتمالا به فاصله‌ای بین 30 تا 40 فوت یعنی معادل 9 تا 12 متر نیاز خواهد بود تا درخت بتواند به خوبی از نور و هوای اطراف خود بهره مند شود.

فصل مناسب کاشت نهال گیلاس چه فصلی است:

یکی از نکات بسیار مهم در پروسه کاشت نهال گیلاس، زمان و فصل مناسب جهت کاشت آن است. این که نهال در چه فصلی کشت شود، تا حد زیادی وابسته به عوامل مختلف از جمله سن نهال، نوع نهال، سلامت ریشه آن و… است. با این وجود بسیاری از افراد بر این باورند که فصل پاییز بهترین فصل جهت کشت گیلاس است. با توجه به این که درخت گیلاس، جزو درختان حساس به کم آبی محسوب می‌شود، کشت نهال آن در بهار توصیه نمی‌شود. چنانچه کشت در فصل پاییز انجام شود، ریشه به خوبی توسعه یافته و در زمستان نیز می‌تواند مقاومت کافی در برابر سرما را داشته باشد.

آیا کاشت پرورش درخت گیلاس در باغچه ممکن است:

درخت‌های گیلاس کوچک قابلیت کاشت در باغچه را فراهم می‌کنند. این درختان تقریبا احتیاج به فضایی در حدود 4 متر از هر طرف دارند؛ بنابراین می‌توان‌ آن‌ها را در باغچه کشت کرد. بهترین شیوه کاشت گیلاس در باغچه، استفاده از نهال است.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان گیلاس چگونه است؟

شاید بتوان مهمترین قسمت از پرورش درختان را مراقبت از‌ آن‌ها در برابر انواع بیماری و آفات دانست. عدم مراقبت از درخت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد کند. در مورد کاشت درخت گیلاس، نیز این آفات و بیماری‌ها همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین آفات پس از کاشت درخت گیلاس، شته‌ها هستند که مستقیما به میوه حمله می‌کنند و تا حد زیادی کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. کرم سر بزرگ نیز از دیگر آفات درخت گیلاس، است که معمولا در زمان خشکسالی و کم آبی درختان به‌ آن‌ها حمله می‌کند. بیماری‌های قارچی و باکتریایی نیز می‌توانند دردسرهایی برای درختان گیلاس به وجود آورند. بنابراین سم پاشی به موقع و مراقبت‌های صحیح از درخت می‌تواند آن را از گزند آفات و بیماری‌ها مصون کند.

خاک مناسب رشد نهال گیلاس چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خاک مناسب یکی از شروط اصلی پرورش گیاهان و به خصوص درخت گیلاس است. محیط پیشنهادی برای کاشت گیلاس، محیط قلیایی است. نکته جالب توجهی که در مورد کاشت درختان گیلاس، وجود دارد، این است که این درختان ریشه‌های عمیقی ندارند و با فراهم کردن خاک مناسب با عمق 1.5 متر، می‌توان این درختان را کشت کرد. از آنجایی که مسئله زهکشی خاک برای پرورش گیلاس بسیار حائز اهمیت است، بهتر است از خاک لومی شنی برای کشت آن استفاده کرد.

نحوه‌ی آبیاری پس از کاشت درخت گیلاس چگونه است:

آبیاری درخت گیلاس؛ در هر مرحله از رشد، متفاوت است. این تفاوت از نظر میزان آب و همچنین دوره‌های آبیاری درخت، مد نظر خواهد بود.

در سال اول زندگی و کاشت نهال‌ گیلاس، به طور متوسط هر دو هفته یکبار و در فصول گرم هر هفته یکبار به آبیاری نیاز دارند. پس از آن در سایر مراحل رشد در فصول گرم سال نیز گیاه هر ماه دو مرتبه باید آبیاری شود.

به طور کلی درخت گیلاس، از درختان مقاوم نسبت به کم آبی محسوب می‌شود؛ با این حال لازم است تا آبیاری آن به صورت دوره‌ای انجام شود تا کیفیت محصول افت نکند.

قلمه زدن درخت گیلاس چگونه صورت می‌پذیرد:

همان طور که عنوان کردیم، قلمه زدن به عنوان یکی از روش‌های مهم در تکثیر درختان گیلاس به شمار می‌رود. در این روش ابتدا باید بستر مناسب خاک تهیه شود. پس از آن، انتخاب قلمه انجام می‌شود. بهتر است قلمه از شاخه‌های جوان‌تر انتخاب گردد؛ این نوع قلمه‌ها معمولا شانس بیشتری برای ریشه دهی دارند.

همچنین شرط سالم بودن قلمه از دیگر اصول انتخاب قلمه است. پس از ایجاد قلمه و Planting a cherry tree، باید تا رسیدن ریشه‌ها به اندازه حدودا 4 سانتی متری منتظر ماند و سپس‌ آن‌ها را جا به جا کرد.

نحوه‌ی کودهی درخت گیلاس و بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی چیست:

کوددهی به درختان گیلاس می‌تواند بسته به مرحله رشد گیاه، متفاوت باشد. به طور مثال در سال‌های اولیه کاشت نهال گیلاس، استفاده از کودهای ازته برای افزایش رشد پیشنهاد می‌شود. پس از آن که درخت به مرحله باردهی رسید، می‌توان از کودهای کامل برای افزایش رشد آن استفاده کرد. کودهای پوسیده دامی نیز می‌توانند در روند رشد این درختان موثر باشند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که مقدار و نوع کود باید از سوی گیاه‌پزشک تعیین شود و استفاده خودسرانه از کودها حین کاشت درخت گیلاس، می‌تواند مشکلاتی را برای آن ایجاد کند.

شایع‌ ترین بیماری و آفات درخت گیلاس چیست؟

شاید بتوان پرندگان را یکی از مهمترین آفات درختان گیلاس دانست. پس از آن که درخت به مرحله میوه دهی رسید، پرندگان با تغذیه از میوه‌های گیلاس می‌توانند منجر به افت شدید عملکرد محصول شود. همچنین وجود ساید آفات از قبیل شته‌ها و کرم خراط نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. برای داشتن درختان گیلاس سالم می توانید نهال های خود را از نهالستان آلفا نهال تهیه کنید.

تکثیر درخت گیلاس بوسیله پیوند زدن:

انواع مختلفی از پیوند وجود دارد که نوع مورد استفاده آن بستگی به اندازه تنه درخت دارد و بهترین زمان پیوند حدوداٌ اوایل فروردین می باشد اگر تنه درخت شما به اندازه ضخامت یک مداد باشد می توانید از پیوند زبانه ای  و اگر ضخامت تنه به اندازه 6 سانتیمتر استفاده کنید

برای پیوند جوانه گیلاس در اواخر بهار یا اوایل تابستان که بهترین زمان برای پیوند جوانه است شاخه ای که رشد کافی کرده است و سالم و بدون هرگونه بیماری ست انتخاب کنید شاخه ای که ضخامت آن حدود یک و نیم سانتیمتر باشد و سبز و جوانه آن قابل مشاهده باشد.

با استفاده از یک چاقوی تیز بدون این که جوانه را زخمی کنید از شاخه جدا کنید. سپس  برگ های ساقه را  با چاقوی تیز از وسط دمبرگ  هرس کنید شیاری به طول 12 سانتیمتر روی شاخه ای که می خواهید روی آن پیوند بزنید ایجاد کنید مجددا ٌ شیاری به طول 5 سانتیمتر به صورت افقی در بالای شیار ایجاد کنید.

به آرامی به کمک یک چاقویی که زیاد تیز نباشد پوسته را به آرامی باز کنید جوانه  پوست باز شده را ببرید و زیر آن را یک برش یک سانتیمتری بزنید و جوانه پیوندک را روی آن بچسبانید سپس بالا و پایین آن را با چسب نواری پیوند بچسبانید.تا در جای خود محکم شود.

تکثیر درخت گیلاس با قلمه:

  1. برای تکثیر درخت گیلاس با قلمه، ابتدا قلمه ها را در آب ریشه دار کنید.
  2. ته ظرفی را سوراخ کنید و درون آن به اندازه 10 سانتیمتر خاک رس با مخلوطی از نیمی خزه اسفاگنوم با پیت ماس ونصفی پرلیت بریزید.
  3. ساقه ای انتخاب کنید که دارای 2-4 برگ حاوی جوانه باشد. قلمه ای به اندازه 10-15 سانتیمتر از قسمت بالای جوانه قطع کنید.
  4. همه برگ ها را تا 4 سانتیمتر از انتهای قلمه جدا کنید. دو برش عمودی به اندازه 3 سانتیمتری در دو طرف ساقه بزنید.
  5. انتهای قلمه را حدود 3 سانتیمتر داخل هورمون ریشه زایی بزنید و هورمون اضافی را تکان دهید.
  6. با انگشت سوراخی در خاکی ایجاد کنید سپس قلمه را داخل آن قرار دهید و خاک دور آن را محکم کنید سپس آبیاری کنید تا کاملا ٌ مرطوب شود.
  7. ظرف دارای قلمه را در محلی تاریک با دمای حدود 15 درجه سانتیگراد قرار دهید و رطوبت آن را همیشه تامین کنید می توانید حداقل روزی دوبار با اسپری آن را مرطوب کنید.
  8. بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه را با ملایمت بیرون بکشید اگر مقاومت کرد یعنی ریشه زده است و می توانید آن را به گلدانی با ضخامت 10 سانتیمتر خاک منقل کنید و کم کم ساعت های در معرض قرار گرفتن شرایط هوا و دمایی طبیعی را افزایش دهید تا به دمای بیرون عادت کند اما از قرار دادن در معرض مستقیم نور آفتاب تا چند هفته خودداری کنید.

هرس کردن درخت گیلاس:

مانند گیاهان دیگر، هرس کردن به تضمین سلامتی درخت گیلاس کمک می کند. این کار باید در اوایل بهار صورت بگیرد یعنی قبل از اینکه رشد درخت در سال جدید شروع شود.

درخت تان را به صورت سلانه هرس کنید. شاخه های مرده و یا ناسالم را از درخت جدا کنید. نواحی بیش از حد پر شاخه درخت را نیز هرس کنید؛ این کار موجب می‌شود تا هوا و نور خورشید به همه قسمت های درخت برسد و در نتیجه سلامت عمومی درختتان را تضمین می کند. همچنین می توانید برای شکل دهی به شاخه های درخت از هرس کردن استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا