بین المللی

گفتگوی سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای حل بحران قره باغ

به گزارش خبرگزاری تاس؛ در بیانیه کرملین آمده است که در این گفت وگوی تلفنی، اقدامات بیشتر برای اجرای همه توافقات سه جانبه بین سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان با تاکید بر مسائل عملی برای احیای روابط حمل و نقل و اقتصادی در منطقه قفقاز جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. .

پوتین و علی اف در گفت‌وگوی تلفنی ۲۲ نوامبر درباره اجرای توافق‌های سه‌جانبه با ارمنستان برای تضمین امنیت مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان و احیای خطوط حمل‌ونقل در بخش جنوبی کافکار گفت‌وگو کردند.

پوتین در 23 نوامبر با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ایروان دیدار کرد.
پوتین ماه گذشته (اکتبر) پس از دیدار با علی اف و پاشینیان گفت که چارچوب اقدامات بیشتر برای حل همه جانبه اختلافات فراهم شده است و سه کشور با صدور بیانیه مشترک موافقت کردند.
رهبر روسیه در سخنانی جداگانه آمادگی کشورش را برای هرگونه اقدامی برای تضمین دستیابی به یک راه حل نهایی و همه جانبه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا در 13 آذر، به نقل از خبرگزاری دولتی آذرتاج جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع این کشور مدعی است درگیری با نیروهای ارمنی و تبادل آتش بین دو طرف در منطقه مورد مناقشه قره باغ

باکو در بیانیه ای مدعی شد که استقرار نیروهای آذری در منطقه آغدام و خوجاوند هدف نیروهای ارتش ارمنستان و پاسخ نیروهای ارتش آن طرف به حمله نیروهای ارمنی بوده است.

همزمان جمهوری آذربایجان با ادعای اینکه نیروهای مرزبانی خود مورد حمله نیروهای ارمنی قرار گرفته اند، اعلام کرد که مذاکرات صلح بروکسل با ارمنستان لغو شده است.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی در باکو اعلام کرد که ارمنستان تنها به شرط حضور امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با شرکت در نشست صلح بروکسل موافقت کرده است که به معنای عدم برگزاری این نشست است.

چند ماه پیش قرار بود مذاکرات صلح در بروکسل بین نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در 7 دسامبر برگزار شود.

باکو پاریس را به عدم رعایت بی طرفی و طرفداری از ارمنستان متهم می کند.

بر اساس این گزارش، مسکو که به میانجی گری اروپا در تنش ها در منطقه قفقاز خوش بین نیست، امروز اعلام کرد که آماده میزبانی مذاکرات صلح است.

پاشینیان روز گذشته از متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی، یک ائتلاف نظامی به رهبری مسکو، به دلیل شکست آنها در دفاع از ایروان در برابر جمهوری آذربایجان انتقاد کرد. وی همچنین پیش نویس اعلامیه سازمان پیمان امنیت جمعی با جمهوری آذربایجان را به دلیل مسائل امنیتی امضا نکرد.

هفته گذشته رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و درباره اقداماتی که می‌توان برای برقراری امنیت در قفقاز جنوبی استفاده کرد، گفت‌وگو کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ در دو جنگ با یکدیگر جنگیده اند که جنگ دوم در سال 2020 بیش از 6500 کشته برجای گذاشت. از آن زمان تاکنون درگیری ها به طور منظم ادامه داشته و طی آن 286 نفر در ماه سپتامبر کشته شدند.

در ماه سپتامبر، ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و مسکو درخواست کمک نظامی کرد، اما ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل یک گروه ویژه برای تجزیه و تحلیل اوضاع پاسخ داد.

310310

دکمه بازگشت به بالا