اجتماعیبرترینهای کسب و کار

چگونه سئو سایت را افزایش دهیم؟

بالا بردن سئو سایت با سئو داخلی و تکنیکال سئو

 نکته ای که باید در ابتدای بحث سئو سایت فروشگاهی مطرح کنیم، تغییراتی است که HTML5 در سئو داده است. تعداد تگ H1 در HTML5 محدودیتی ندارد. شما میتوانید به هر بخش سایت یک تگ H1 بدهید و این تگ عنوان اصلی همان بخش در نظر گرفته میشود. مثلا شما یک تگ NAV در صفحه خود دارید که منوی سایت را ایجاد می کند. عنوان اصلی در این تگ را H1 قرار میدهید. در ادامه شما به تگ Aside هم یک تگ H1 میدهید این تگ هم، عنوان اصلی، تگ Aside در نظر گرفته میشود.

گوگل و تمام مرورگرهای دیگر تنها تگ H1 را که دربالا ترین شاخه قرار داشته باشد و زیر مجموعه هیچ کدام از تگ های جدید HTML5 نباشد را عنوان صفحه تشخیص میدهد. یعنی اینکه عنوان مقاله را باید در یک کانینر Div قرار دهید. به این ترتیب عنوان اصلی سایت میتواند حتی اولین H1 نباشد. قانون دیگر در عناوین HTML5 که سئو را تحت تاثیر قرار میدهد. تگ جدید Hgroup است این تگ توسط سایت W3c معرفی شده است. بنابراین کاملا تائید شده است.

 با این تگ شما میتوانید چندین تگ عنوان بندی را در زیر شاخه این تگ بصورت زنجیر وار پشت سرهم بیاورید. این نکته بدان معنی است که شما میتوانید براحتی بعد از تگ H1 از یک تگ H2 استفاده کنید. بدون آنکه بخواهید نگران عواقب آن در گوگل باشید. اگر از این تگ جدید استفاده کرده باشید گوگل و سایر موتورهای جستجو براحتی تشخیص میدهند که این دو تگ در یک گروه قرار دارند. مثال: یک سایت دو دسته بندی محصول بلبرینگ و یاتاقان را در صفحه ای میخواهد به نمایش بگذارد که کاربر با کلیک روی هر کدام بتواند انواع محصولات مرتبط با آنها را مشاهده کند.

عنوان اصلی این بخش بلبرینگ و یاتاقان است و عنوان بخش بلبرینگ طبیعتا بلبرینگ میباشد و عنوان بخش یاتاقان قطعا یاتاقان است. براحتی میتوان با این تگ جدید این عناونین را به هم مرتبط کرد و عنوان بلبرینگ و یاتاقان را با H1 و عنوان بلبرینگ را با H2 و در زیر آن عنوان یاتاقان را نیز با H2 نوشت. بدون آنکه نیازی به توضیح و تگ اضافه ای در این قسمت باشد.

افزایش سئو سایت با نکات ساده و طلایی

همانطور که گفتیم تمامی سایت ها برای افزایش بازدید و جذب مشتریان بیشتر، بایستی سئو سایت خود را افزایش دهند. این کار توسط رعایت یکسری راهکار افزایش سئو ساده صورت می گیرد. در ادامه این مطلب شما را با نحوه افزایش رنکینگ وب سایت در گوگل آشنا می کنیم.

1. بهینه سازی تصاویر سایت

یکی از تکنیک های بالا آوردن سئو سایت، بهینه سازی تصاویر است. امروزه گوگل با به کارگیری الگوریتم های مختلف به راحتی می تواند تا حدودی محتوا تصویری را شناسایی کند. اما این موضوع چیزی از اهمیت متن alt تصاویر کم نخواهد کرد. Alt تصاویر در واقع برچسبی است که برای درک بهتر تصاویر روی آنها گذاشته می شود. برچسب تصاویر باید با موضوع آن عکس مرتبط بوده و شامل کلمات کلیدی باشد.

این متن به شما کمک می کند تا محتوا تصویر خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. همچنین در صورتی که تصویر به هر دلیلی لود نشود، کاربر توسط متن alt موضوع آن را متوجه خواهد شد. بنابراین متن آلت بر تجربه کاربری و افزایش بازدید گوگل تاثیر می گذارد. در مطلب ” تگ Alt تصاویر چیست؟ ” شما را در این زمینه راهنمایی کرده ایم. علاوه بر برچسب گذاری تصاویر، کم کردن حجم تصاویر نیز بسیار مورد اهمیت است. اگر تصاویر سایت شما حجم زیادی داشته باشند، سرعت لود سایت به شدت کاهش پیدا کرده و همین مسئله کاربر را خسته می کند. در مطلب ” بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر ” ابزارهای کاربردی برای کاهش حجم تصاویر را معرفی کرده ایم.

نکاتی در رابطه با متن ALT تصاویر:

  • در متن جایگزین تصویر از کلمات کلیدی به طور صحیح استفاده کنید.
  • از نوشتن متن ALT برای تمام تصاویر غافل نشوید.
  • از دارا بودن متن ALT تمام تصاویر سایتتان اطمینان حاصل کنید.

2. استفاده از انکر تکست های درست و مرتبط با سایت

یکی دیگر از روش های افزایش seo سایت به کمک سئو کلاه خاکستری، استفاده از انکرتکست های درست است. انکر تکست یک کلمه کلیدی متصل به لینک است که توضیحاتی درباره آن لینک به کاربر می دهد. در واقع کاربر با خواندن انکر تکست متوجه می شود، قرار است در این لینک چه چیزی را مشاهده کند. هرچقدر صفحات سایت شما با کلمات کلیدی بیشتری به صفحات فرعی متصل شود، موتور جستجو متوجه ارتباط صفحه اصلی با دیگر صفحات خواهد شد.

در واقع صفحه شما به وسیله کلمات کلیدی می تواند رتبه بهتری بدست آورد. توصیه می شود از کلمات کلیدی و با مفهوم به عنوان انکر تکست استفاده کنید. در زمان لینک دهی به صفحات مختلف سایت به این نکته توجه کنید که به هر صفحه با انکر تکست مخصوص به خودش لینک دهید. همچنین یک انکر تکست را برای چندین صفحه مختلف در نظر نگیرید؛ چرا که گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام انکر تکست برای کدام صفحه از سایت است. ممکن است فکر کنید انکر تکست لینک های سایتتان مناسب نیست و لازم است آنها را تغییر دهید. این کار ممکن است برای چند عدد لینک مشکل ساز نباشد؛ اما تغییر یکباره تعداد زیادی از انکر تکست ها، به خصوص در سایت هایی که ایندکس قوی دارند، می تواند باعث پنالتی و جریمه شدن صفحه مقصد لینک ها شود.

نکاتی درباره انتخاب انکر تکست:

  • از مرتبط بودن کلمه کلیدی با صفحه مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • انکر تکست مناسب برای لینک سازی انتخاب کنید.
  • از کلمات کلیدی مشابه برای لینک سازی صفحات معرفی محصول استفاده کنید.

3. اصلاح لینک های خراب

اصلاح لینک های خراب و شکسته از جمله تکنیک های بالا بردن سایت در گوگل است. به طور مداوم لینک صفحات را بررسی کنید و آنهایی که دچار مشکل شده اند را اصلاح کنید. در صورتی که لینک خراب در صفحات تان وجود داشته باشد، کاربران هنگام استفاده از آنها با خطای 404 روبرو می شوند. مشاهده این خطا در صفحات باعث به خطر افتادن تجربه کاربری و از دست دادن اعتبار نزد گوگل می شود. تصور گوگل از صفحاتی که تعداد زیادی خطای 404 دارند، عدم نگهداری صحیح از سایت است. این خطا در صورت تغییر URL ، حذف و اشتباه نوشته شدن صفحات رخ می دهد. بنابراین لازم است هرچه زودتر لینک های خراب را شناسایی و اصلاح کنید. این کار به افزایش رتبه گوگل کمک زیادی می کند.

رفع خطای 404 :

  • با استفاده از ریدایرکت های 301، URL هایی که دچار مشکل شده اند را به مقصد برسانید.
  • با استفاده از پلاگین Broken Link Checker موجود در وردپرس، وجود یا عدم وجود خطای 404 را بررسی کنید.
  • از مدیران سایت های دیگر که به شما لینک داده اند، بخواهید تا لینک های خرابی که به سایت شما می رسند را اصلاح کنند.
  • از بررسی لینک های منو ناوبری غافل نشوید. این لینک ها باعث کاهش بازدید گوگل نیز می شوند.

4. بهینه کردن عنوان و توضیحات متا

پس از سرچ یک موضوع توسط کاربر در گوگل، اولین چیزی که در نتایج نظر او را به خود جلب می کند، عنوان مطالب و متا دیسکریپشن آن است. انتخاب یک عنوان درست و بهینه نوشتن توضیحات متا، از جمله تکنیک های بالا بردن رنک سایت است. عنوان کوتاه و جذاب برای محتواهای خود استفاده کنید؛ زیرا کوتاه بودن عنوان ها تاثیر بسزایی در رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی دارد. در محتوا ” چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟ ” به صورت کامل نحوه نوشتن عناوین و تیترهای جذاب را گفته ایم.

متا دیسکریپشن نیز بایستی یک توضیح کلی اما کوتاه از محتوای شما به کاربران ارائه کند. در صورتی که محتوا شما متا دیسکریپشن مناسبی داشته باشد، امکان کلیک کردن روی آن افزایش می یابد. هرچه بازدید کننده سایت شما بیشتر باشد، بالا بردن سایت در گوگل نیز برای شما راحتتر اتفاق خواهد افتاد.

نکات بهینه سازی عنوان:

  • برای تمامی صفحات خود عنوان مناسب در نظر بگیرید. صفحات بدون عنوان باعث کاهش رتبه گوگل می شوند.
  • یک عنوان کوتاه برای محتوا خود در نظر بگیرید. عنوان های بیش از 70 کاراکتر توسط گوگل کوتاه می شوند.
  • در عنوان از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

نکات بهینه سازی دیسکریپشن ها :

  • از استفاده کلمات کلیدی در دیسکریپشن غافل نشوید.
  • دیسکریپشن خود را در 165 کاراکتر محدود کنید. در صورتی که بیش از این مقدار بنویسید، توسط گوگل حذف می شود.
  • با نوشتن متن جذاب برای توضیحات متا، کاربر را به خواندن محتوا ترغیب کنید.
  • به طور شفاف به کاربر بگویید از محتوای شما چه چیزی دریافت می کنند.

5. بررسی ریدایرکت ها

یکی از روش های بسیار مهم برای بالا بردن رتبه وب سایت در گوگل، بررسی وضعیت ریدایرکت ها است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی همچون جابجایی سرور، تغییر آدرس صفحات و … لازم است URL صفحات ریدایرکت شوند. ریدایرکت به معنای هدایت کاربران از آدرس قبلی به آدرس جدید است. ریدایرکت انواع مختلفی دارد. از ریدایرکت 302 برای بازه زمانی کوتاه و امکان استفاده از URL های قبلی استفاده می شود. اما ریدایرکت 301 تمامی URL ها را به طور دائمی به آدرس جدید انتقال می دهد. این ریدایرکت برای تغییر آدرس صفحات، بدون کاهش رتبه در گوگل استفاده می شود.

ریدایرکت ها اصولا برای از بین بردن صفحات 404 یا صفحات کم بازدید و بی ارزش مورد استفاده قرار می گیرد.

6. کوتاه کردن مسیر دسترسی به صفحات مختلف سایت

یکی از روش های بالا بردن رنکینگ سایت، فراهم کردن دسترسی آسان کاربر به صفحات مختلف سایت است. در صورتی که کاربر بتواند از قسمت های مختلف سایت شما به آسانی استفاده کند، تاثیر مثبتی بر تجربه کاربری و سئو سایت می گذارد. کوتاه کردن مسیر کلیک، یکی از روشهای آسان کردن استفاده از سایت برای کاربران است. برای مثال در یک سایت فروشگاهی، سبد خرید و پروفایل کاربری قسمتهای پربازدید توسط کاربران هستند. سایت خود را به گونه ای طراحی کنید تا کاربران برای رسیدن به این قسمت ها مسیر کمتری پیش رو داشته باشند.

در صورتی که سایت شما مسیر کلیک کوتاهی داشته باشد، موتورهای جستجو نیز زمان کمتری را برای بررسی سایت شما صرف می کنند. همین موضوع بر افزایش سئو سایت نیز تاثیر می گذارد. بهتراست صفحات فرعی سایت با سه کلیک به صفحه اصلی ختم شوند.

نکات کوتاه کردن مسیر دسترسی به صفحات:

  • نهایتا با 4 کلیک کاربر را به قسمت مورد نظر برسانید.
  • با قرار دادن جستجو هوشمند در سایت، دسترسی به قسمت های مختلف را برای کاربران آسان کنید.
  • با استفاده از بردکرامب، مسیر رسیدن کاربر به صفحات اصلی و مانی پیج سایتتان را کوتاه کنید.

7.  بهینه سازی آدرس صفحات مختلف سایت

یکی دیگر از راهکارهای افزایش رتبه سئو، بهینه سازی آدرس صفحات سایت است. آدرس صفحات شما مانند یک راهنما برای کاربران عمل می کنند. بنابراین لازم است، یک ساختار منظم برای URL ها در نظر بگیرید. اینگونه موتورهای جستجو با سرعت بیشتری صفحات تان را بررسی می کنند. شاید برایتان سوال شود که تعداد کاراکتر URL صفحات در رتبه بندی آنها تاثیر می گذارد یا خیر؟ تعداد کاراکتر URL صفحات به طور مستقیم در رتبه بندی تاثیر نمی گذارد اما تاثیر بسزایی در تجربه کاربری و سئو سایت دارد.

در صورتی که URL صفحات تان کوتاه و خوانا باشند، امکان ماندگاری آنها در ذهن کاربران بیشتر می شود. همچنین به راحتی می توان آن ها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد. هنگامی که URL صفحات از 74 کاراکتر کمتر باشند، در نتایج گوگل به طور کامل مشاهد می شوند.

نکاتی برای نوشتن URL صفحات:

  • URL صفحات را تا حد امکان به دامنه اصلی نزدیک کنید. این موضوع به طور مستقیم بر سئو سایت شما تاثیر می گذارد.
  • در URL ها از کلمات ربط و اضافه مانند و، به، یک، آن و … استفاده نکنید.

8. لینک سازی داخلی

یکی دیگر از راه های افزایش seo، لینک سازی داخلی سایت است. مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی آن است؛ شما می توانید از طریق صفحه اصلی به دیگر صفحات مهم سایت خود لینک بدهید. لینک سازی داخلی و یکنواخت این امکان را فراهم می کند تا موتور جستجو را کنترل کنید. استفاده از یک ساختار منطقی و یکنواخت برای لینک ها این امکان را فراهم می کند تا موتورهای جستجو سایت شما را به صورت سیستمی بررسی کرده و آن را ایندکس کنند.

اینگونه شما می توانید مهم ترین صفحات خود را به موتور جستجو معرفی کنید. به صفحاتی که در آن ها لینک سازی داخلی صورت نگرفته است، صفحات یتیم می گوییم. هنگامی که موتور جستجو با چنین صفحاتی برخورد می کند، آن ها را بررسی نخواهد کرد. زیرا بررسی صفحات توسط موتور جستجو از لینکی به لینک دیگر صورت می گیرد.

نکاتی درباره لینک سازی داخلی:

  • در صورتی که لینک سازی داخلی به صورت اصولی انجام شود، رتبه گوگل و صفحات سایتتان افزایش می یابد.
  • تمامی لینک هایی که به صفحات خراب یا غیرقابل دسترس، ختم می شوند را حذف کنید.
  • صفحات یتیم سایت خود را شناسایی کرده و به صورت اصولی به دیگر صفحات لینک بدهید.

9. عدم استفاده از برچسب و دسته بندی همنام

از دیگر راه های افزایش seo، بهینه کردن برچسب ها و عناوین دسته بندی ها است. برخی سایت های فروشگاهی و مجله ای مرتکب این اشتباه میشوند و از یک نام مشترک برای دسته بندی و برچسب ها استفاده می کنند. حتی بعضی مدیران وبسایت ها با ذهنیت کاربرد هشتگ اینستاگرام، تعداد زیادی برچسب در انتهای مطالب خود قرار می دهند. تمامی این موارد باعث به وجود آمدن صفحات زامبی و در برخی مواقع کنیبالیزیشن در سایتتان می شود. علاوه بر این استفاده بدون برنامه از برچسب ها می تواند به صفحات زامبی سایت شما اضافه کند. در محتوا ” زامبی پیج چیست؟ ” به صورت کامل در این مورد صحبت کرده ایم.

10. عدم استفاده از بک لینک های اعتباری

بدترین نوع خرید بک لینک، خرید بک لینک اعتباری است. در برخی از سایت ها می توانید بک لینک ماهانه خریداری کنید. این بک لینک از تمام صفحات آن سایت، به سایت شما لینک می دهند. برای مثال شما یکباره 50000 بک لینک جدید دریافت می کنید. در ابتدا این کار ممکن است سبب بالا بردن رتبه سایت شما در گوگل شود اما به محض این که یک ماه اعتبار خود را تمدید نکنید، تعداد زیادی بک لینک به یکباره حذف خواهد شد و با افت شدید رتبه سایتتان مواجه خواهید شد.

11. حل خطای 5XX

از دیگر راهکارهای بالا بردن رنکینگ سایت، رفع خطاهایی است که با عدد 5 شروع می شوند؛ خطاهایی که با عدد 5 شروع می شوند مانند 500 , 503 و 504 مربوط به مشکلاتی از سمت سرور هستند. خطای 503 هنگامی رخ می دهد که سرویس های هاست شما در دسترس نباشند. در حالت اول که با این خطا روبرو شدید بایستی، با شرکت ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.

در حالت دوم ممکن است این خطا فقط برای سایت شما رخ داده باشد، در این شرایط بخشی از سایت شما دارای مشکل است. برای حل این مشکل لازم است قالب و پلاگین های سایت خود را غیر فعال کنید. برطرف کردن این نوع خطاها می تواند در بالا بردن رتبه وب سایت در گوگل کمک زیادی کند.

دکمه بازگشت به بالا