اقتصادی

سیاست ستاد اقتصادی ایجاد ثبات ارز است/بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز تثبیت بازار ارز است.

به گزارش مجله زنده خبری، خاندوزی در گفت و گوی ویژه خبری گفت: در 6 ماهه نخست دولت سیزدهم، تورم نقطه به نقطه ما بین 25 تا 24 درصد و تورم اعلامی بانک مرکزی 29.5 درصد کاهش داشته است. نشان می دهد که از 10 تا 15 درصد اعلام کردم که اگر دولت جدید کاری انجام ندهد، تورم 10 تا 15 درصد کاهش می یابد.

وی یادآور شد: باید شکایت مردم از شرایط اقتصادی را با هجمه های ناعادلانه تفکیک کنیم. من به عنوان شهروندی که خودش را می خرد، در بین مردم حضور دارم و در معرض پرسش و پاسخ مردم هستم، بسیاری از افراد از وضعیت خود صحبت می کنند، شکایت های بجا و کاملا درست را بیان می کنند. هزینه مسکن، ارز و گوشت برای مردم مهم است و دولت سعی می کند این مسائل را مدیریت کند.

هندوزی در بخشی دیگر از این گفتگو خاطرنشان کرد: آیا دولتی که برای اقتصاد برنامه ای ندارد می تواند برای اولین بار بدون سند و سفر نزدیک به 200 هزار پروانه کسب برای مردم خود صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت سرمایه گذاری خارجی از 2.5 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار می رسید؟!

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت آیا نرخ بیکاری در تابستان امسال به 8.9 درصد کاهش می یافت؟ و تولید شرکت های بزرگ از رقم منفی تابستان گذشته به مثبت 10.2 درصد در تابستان امسال خواهد رسید؟ اگر دولت برنامه نداشت، آیا این کاهش وام دهی بانک مرکزی و کنترل پول آفرینی شبکه بانکی محقق می شد؟ در سال 2009 گفتند باید از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بترسیم، اما امسال تورم تولیدکننده (تورم) از 83 درصد به 40 درصد کاهش یافت. البته تاکید می کنم که رقم فعلی 40 درصد خوب نیست، اما نشان می دهد که وضعیت رو به بهبود است.

خاندوزی درباره کانال های مبادلات ارزی نیز گفت: این کانال ها نه در روزهای عادی بلکه در روزهای تعطیل که بازار در تمام دنیا تعطیل است در برخی موارد در روزهای تعطیل ساعت هشت و ده افزایش قیمت می دهند در حالی که مدیر این کانال مردی است که در استانبول حضور دارد و این به وضوح نشان می دهد که ما در یک جنگ شناختی خاص قرار داریم، ساعت 10 صبح روز جمعه که اصلاً معلوم نیست واقعاً چقدر خرید و فروش شده است. قیمت بالا و پایین می رود در چنین شرایطی وقتی مردم و فعالان اقتصادی متوجه شدند که چقدر از این افزایش ها انتظاری و روانی بود که فقط در این دو سه ماه پرورش یافت و بخشی از آنها به ایراداتی که در خود سیاست ها وجود داشت برمی گردد، عزم تعهد دولت و بانک مرکزی این است که با این سیاست جدید و اجماعی که شکل گرفته، به ثبات در بازار ارز کمک کنند.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا