اقتصادی

عضویت در شانگهای چگونه تجارت ایران را دگرگون‌ می‌کند

هیئت اعزامی بخش خصوصی به چین در جریان سفر رییس جمهوری به این کشور، مذاکرات خود برای توسعه روابط با شرق آسیا را ادامه داد.

به گزارش مجله زنده خبری، یکی از این دیدارها میان نیلوفر اسدی – مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه معاونت بین الملل اتاق ایران با مدیران منطقه تحقق همکاری اقتصادی و تجاری محلی سازمان همکاری شانگهای و چین (SCODA) انجام شد.

طرف ایرانی در این دیدار بر ضرورت تبادل اطلاعات، ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد. اسدی گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدیدی را پیش روی همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایجاد می‌کند که لازم است، نهادهای مربوطه با بهره گیری از آنها این مسیر را هموار سازند.

اسدی افزود: بخش‌های اقتصادی و تجاری ایران و چین طی سالیان اخیر بهم پیوستگی پیدا کرده، چرا که در بسیاری از بخش ها مکمل یکدیگر هستند. با این حال نیاز است ارتباطات دو کشور با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، رونقی دوباره گیرد. ضمن اینکه لازم است در خصوص راهکارهای عملیاتی جهت کاهش هزینه های تجاری در حوزه حمل و نقل و انتقالات ارزی و چگونگی بهره برداری از ظرفیت های سازمان های چند جانبه، همکاری نزدیک بین مجموعه های متولی تجارت و سرمایه گذاری دو کشور صورت گیرد.

مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه معاونت بین الملل اتاق ایران گفت: لزوم ایجاد بسترهای همکاری جهت تولید مشترک با شرکت های چینی و عرضه محصول نهایی در بازارهای منطقه و کشورهای شرق آسیا و همچنین، لزوم تسهیل سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و واردات ماشین آلات و دانش فنی توسط طرف چینی، همراه با مزیت های فراوانی جهت دسترسی به بازارهای منطقه در دو کشور خواهد بود. در هر دو کشور، امتیاز های ویژه ای برای این همکاری و تولید مشترک وجود دارد که نیاز است شرکت های دو کشور از این مزیت ها، شناخت دقیق تری حاصل کنند.

اسدی در ادامه تاکید کرد: ایران بزرگترین بازار کالاهای واسطه‌ای در خاورمیانه است و به بازار ۴۵۰ میلیون نفری کشورهای همسایه به ویژه منطقه اکو دسترسی داشته و از موقعیت مناسبی برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری برخوردار است و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌توانند از ایران به عنوان قطب صادراتی خود استفاده کنند. سرمایه گذاری در ایران و انتقال فناوری و سرمایه، روابط پایدار بلند مدت میان ایران و چین را تقویت کرده و مشکلات موجود بر سر راه تجارت دو جانبه را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، لین چانگ هوا- معاون مدیر کل منطقه تحقق همکاری اقتصادی و تجاری محلی سازمان همکاری شانگهای و چین (SCODA) نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت سفر رئیس جمهور ایران و هیات همراه، برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان همکاری های شانگهای در چین را تشریح کرد. او تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور شی جین پینگ در هجدهمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که دولت چین از ساخت یک منطقه تحقق در چینگدائو برای همکاری های اقتصادی و تجاری محلی بین چین و همکاری شانگهای حمایت می کند. لذا این این مرکز شکل گرفت. لذا این مرکز با مساحت ۱۰۸ کیلومتر مربع در چینگ دائو، یک شهر ساحلی باز واقع شده است.

لین چانگ هوا گفت: این منطقه در نزدیکی مرکز حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و راه آهن چینگ دائو قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی برتر در  مرکز یک شبکه حمل و نقل یکپارچه دریایی، زمینی، هوایی وجود دارد. منطقه تحقق، در تلاش است چینگدائو را در ساخت کریدور اقتصادی پل زمینی جدید اوراسیا و همکاری دریایی “کمربند و جاده” تقویت کند. ۱۰ کیلومتر تا فرودگاه بین المللی چینگدائو جیائودونگ، ۱۵ کیلومتر تا بندر چینگدائو کیانوان (یک بندر دریایی)، و ۱۵ کیلومتر تا مرکز حمل و نقل چندوجهی SCO (یک بندر راه آهن) فاصله دارد. تا مرکز شهر چینگدائو تنها نیم ساعت با ماشین فاصله دارد. چنین موقعیت مرکزی اتصالات حمل و نقل بین وجهی کارآمد از طریق زمین، دریا، هوا و راه آهن را تضمین می کند. لذا کشور ایران به عنوان کشور عضو سازمان شانگهای، یکی از بازارهای هدف چین برای همکاری در این زمینه است و خدماتی به این منظور پیش بینی شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا