سلامت و تندرستی

رژیم غذایی برای پیشگیری از پروستات

آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی نشان دادند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات بیشتر در معرض سطوح پایین سلنیوم، لوتئین، لیکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن در خون هستند.

محققان دریافتند، مردانی که سطوح پایینی از این ریزمغذی‌ها را دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. در مقابل، سطوح بالای آهن، گوگرد و کلسیم در خون این خطر را دو برابر می‌کند که نتیجه رژیم غذایی غربی است که کمبود غذا‌های گیاهی و سرشار از گوشت دارد.

نزدیک به ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند، افزایش آسیب دی ان‌ای با کمبود سلنیوم و لیکوپن مرتبط است.

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز و میوه‌های رنگارنگ حاوی کاروتنوئید‌ها (لوتئین، زآگزانتین، لیکوپن، آلفاکاروتن و بتاکاروتن) فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

نمونه‌هایی از غذا‌های غنی از کاروتنوئید شامل کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدو، گوجه فرنگی، پاپایا، انگور، خربزه و هلو است.

غذا‌های غنی از سلنیوم شامل آجیل برزیلی، بادام هندی، تخم مرغ، تخم کدو تنبل، ماهی تن، ساردین، میگو، لوبیا پخته شده و برنج قهوه‌ای است.

کدام رژیم غذایی در جلوگیری از سرطان پروستات موثر است؟

دکتر پرمال دیو، یکی از محققان این تحقیق اشاره کرد که بهترین راه برای به دست آوردن سلنیوم و لیکوپن از غذاها، منابع طبیعی به جای مکمل‌هاست.

توصیه ما این است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه اتخاذ کنید، زیرا افراد مواد مغذی را بر اساس غذا، سیستم گوارشی، ژنوتیپ فرد و احتمالا میکروبیوم وی به روش‌های مختلف جذب می‌کنند. ژنوتیپژنوتیپ به کل یا قسمتی از اطلاعات ژنتیکی یک فرد، گفته می‌شود.

این تحقیق نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که سطوح لیکوپن کمتر از ۰.۲۵ میکروگرم در میلی‌لیتر و سطح سلنیوم کمتر از ۱۲۰ میکروگرم در لیتر داشتند، افزایش می‌یابد همچنین آنان نسبت به رادیوتراپی آسیب‌پذیرتر بودند.

سرطان پروستات یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در مردان است، اما تاکنون تاثیر کمبود‌های تغذیه‌ای بر این بیماری به طور کامل بررسی نشده است.

دکتر دیو افزود: شواهد قوی وجود دارد که اضافه وزن و قد بلند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

البته رژیم‌های غذایی سرشار از لبنیات و ویتامین E کم نیز ممکن است این خطر را افزایش دهند، اما شواهد کمتر واضح است. روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، بادام زمینی، آووکادو، برگ چغندر، انبه، کیوی، ماهی قزل آلا و تخم مرغ ازجمله غذا‌های سرشار از ویتامین E هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه Cancers منتشر شده است.

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا