برترینهای کسب و کارعمومی

نحوه آبیاری نهال گردو

همه ما می دانیم که هر درختی برای زنده ماندن و به ثمر رسیدن، به آبیاری درست و به موقع نیاز دارد. اما چیزی که اکثر افراد به آن توجه ندارند این است که روش آبیاری و میزان آب مورد نیاز برای هر درخت با درختان دیگر متفاوت است. این موضوع در مورد نهالستان گردو هم صدق می کند و شما به عنوان یک باغدار، باید با نحوه درست آبیاری این درخت آشنا باشید تا بتوانید رشد و به ثمر رسیدن درخت خود را ببینید.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما تصمیم داریم در این مطلب اطلاعات کاملی در خصوص آبیاری درختان گردو و نهالستان گردو به شما عزیزان ارائه دهیم و تمام نکات لازم از جمله میزان آب مورد نیاز درخت گردو در هر فصل را بررسی کنیم. پس اگر به سلامت درختان گردوی خود اهمیت می دهید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

بهترین روش آبیاری درخت گردو

اگر به دنبال بهترین روش آبیاری درخت گردو هستید، باید به شما بگوییم که این کار به دو صورت انجام می شود: روش آبیاری قطره ای و روش آبیاری غرقابی. هر دوی این روش ها برای رشد درخت شما مناسبند و می توانید از آن ها برای آب دادن به درخت گردو استفاده کنید. برای آشنایی با روش آبیاری غرقابی و قطره ای و تفاوت این دو روش، ادامه مطلب را دنبال کنید.

روش آبیاری غرقابی برای درخت گردو

در این روش مقدار مناسبی آب را به عمق خاک می فرستند تا آب به خوبی به ریشه های درخت برسد. با توجه به اینکه در این روش خاک غرق در آب می شود، ریشه درخت برای مدت طولانی تری مرطوب خواهد ماند. البته اگر در مقدار آب زیاده روی کنید، امکان گندیدگی و خراب شدن ریشه وجود دارد و نباید خاک را برای مدت طولانی، غرق آب نگه داشت. میزان آب مورد استفاده در این روش به صورت سالیانه چیزی حدود 7 الی 10 هزار متر مکعب خواهد بود.

روش غرقابی یک روش خوب و موثر برای آبیاری درختان گردو است، اما چند مشکل عمده دارد. اول اینکه در این روش اب زیادی هدر می رود و این موضوع در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم، اصلا خوب نیست. مورد بعدی این است که با این روش، مواد معدنی موجود در خاک شسته خواهد شد و احتمال پخش شدن و انتقال بیماری های مختلف وجود دارد. از طرفی دیگر، شما در این روش کنترل چندانی روی حجم آبیاری ندارید و احتمال خراب شدن و آسیب رسیدن به ریشه، و مبتلا شدن درخت به بیماری وجود خواهد داشت.

روش آبیاری قطره ای درخت گردو

در این روش همانطور که از نام آن هم پیداست، آب به صورت قطره ای و با سرعت کمی به خاک وارد می شود. به این ترتیب، این روش هیچکدام از معایب روش غرقابی را نخواهد داشت. شاید بتوان تنها عیب روش آبیاری قطره ای درخت گردو را هزینه بالای تجهیزات مورد نیاز برای آن دانست.

در روش آبیاری قطره ای، هر قطره چکان در هر ساعت حدود 4 لیتر آب را به خاک وارد می کند. یعنی در طول یکسال چیزی حدود 3 الی 4 هزار متر مکعب آب صرف خواهد شد. راندمان و تاثیر آبیاری در این روش افزایش پیدا کرده و شما امکان تنظیم میزان آب خروجی از قطره چکان ها را خواهید داشت.

نحوه آبیاری نهال گردو

میزان آبیاری درخت گردو

میزان آب مورد نیاز برای هر درخت گردو با توجه به سن درخت، رقم درخت، خاک و اقلیم متفاوت خواهد بود. به طور متوسط می توان گفت هر سال آبیاری درختان گردو از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و فواصل هر آبیاری بعد از این زمان هم چیزی حدود 12 – 16 روز یکبار است.

یک روش موثر برای اینکه بتوانید میزان آبیاری درخت گردو را بسنجید این است که در قسمتی از خاک اطراف درخت که سایه درخت روی آن افتاده، یک چاله با عمق  40 سانتی متر حفر کنید. سپس یک مشت از خاک چاله را بردارید و آن را در دست خود فشار دهید. اگر بعد از اینکه دست خود را باز کردید ذرات خاک به هم چسبیده بودند، یعنی درخت هنوز رطوبت کافی دارد و نیازی نیست آن را آبیاری کنید. چند بار که این تکنیک را استفاده کنید، زمان درست و میزان آبیاری درخت گردو را متوجه می شوید.

آبیاری درخت گردو در هر فصل چگونه است؟

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره شد، نیاز درخت گردو به آب در هر فصل متفاوت است. ما در اینجا به نیاز درخت گردو به آب در هر فصل اشاره خواهیم کرد:

  1. زمان آبیاری درخت گردو در بهار:

در صورتی که در فصل زمستان بارندگی کافی وجود داشته باشد، شما می توانید آبیاری درخت را از اواسط خرداد اغاز کنید. اما از آنجایی که در چند سال اخیر میزان بارندگی سالیانه به شدت کاهش یافته، توصیه می شود آبیاری را از اواسط اردیبهشت آغاز کنید.

  1. زمان آبیاری درخت گردو در تابستان:

در فصل تابستان دمای هوا به شدت افزایش پیدا می کند و درخت شما بیشترین نیاز را به آب خواهد داشت. به همین دلیل در این فصل باید هر 10 الی 15 روز یکبار، آبیاری درختان گردو را انجام دهید.

  1. آبیاری درخت گردو در پاییز:

در فصل پاییز باید به تدریج فواصل زمانی هر آبیاری را بیشتر کنید. چرا که در این فصل آبیاری زیاد می تواند به درخت آسیب رسانده و ثمردهی درخت در سال های آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

  1. آبیاری درخت گردو در زمستان:

در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا و بارش برف و باران، نیازی نیست درخت خود را ابیاری کنید.

آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی

یکی از اشتباهات باغداران عزیز در خصوص نگهداری از درخت گردو، آبیاری درخت گردو در زمان گلدهی است. شما باید در زمان گلدهی درخت خود از هر تنشی برای درخت جلوگیری کرده و قبل از این زمان، آبیاری درخت گردو را انجام دهید.

زمان قطع آبیاری درخت گردو

شما باید هرچه به فصل پاییز نزدیک تر می شوید، فاصله آبیاری را بیشتر کنید. به این صورت که وقتی به بارش های پاییزی رسیدید، آبیاری درخت خود را قطع نمایید. در واقع می توان گفت که اولین بارش پاییزی زمان قطع آبیاری درخت است؛ چرا که از این پس هوا سردتر شده و همان بارش های گاه و بیگاه برای رفع نیاز درخت کافی خواهد بود.

معایب آبیاری درخت گردو به شکل غلط

تا به اینجای مطلب سعی کردیم نحوه درست آبیاری درختان گردو را به شما آموزش دهیم. اما متاسفانه برخی از افراد، این مطالب را نادیده گرفته و به هر روشی که بخواهند به درختان گردوی خود آب می دهند. اگر هنوز هم اهمیت آبیاری این درختان به شکل درست را جدی نگرفته اید، بهتر است با برخی از معایب این کار و خساراتی که برای درخت شما به بار می آورد آشنا شوید:

  • آبیاری بیش از حد درخت، باعث خفگی ریشه و از بین رفتن آن خواهد شد.
  • کمبود آب در خرداد ماه باعث می شود که میوه های درخت بسیار کوچکتر از حالت عادی باشند.
  • عدم آبیاری کافی درخت در تیرماه، باعث می شود ک مغز میوه ها چروک و پوسیده شود. همچنین موجب می شود که سال آینده درخت جوانه های کمتری بزند.
  • عدم آبیاری درخت به میزان کافی در مرداد و شهریور هم می تواند کیفیت مغز گردو را پایین اورده و اندازه آن را کوچک کند.

ابیاری درخت گردو چند روز یکبار است

سوالی که اکثر کاربران ما از ما می‌پرسند این است که، درخت گردو چند روز یکبار اب میخواد. باید توجه داشته باشید که درخت گردو به شدت به میزان آب دریافتی خود حساس است، به طوری‌که به آبیاری بیش از حد و  همچنین کمبود آب واکنش نشان می‌دهد. در صورتی که بیش از اندازه آب‌یاری نمایید، ریشه دچار پوسیدگی و بیماری طوقه به سراغ آن می‌آید. قبل از هر چیز بهتر است بدانید عوامل مختلفی بر نحوه آبیاری درختان گردو مؤثر است از جمله:

  1. مساحت زمین زیر کشت
  2. میزان بارندگی منطقه
  3. سن خود درخت گردو
  4. نوع و مدل خاک

در فصل تابستان درخت گردو به بیاری بیشتر و بلعکس در فصل تابستان جهت جلوگیری از سرمازدگی به آبیاری کمتری احتیاج دارد.

در ادامه عوامل مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

میزان آبیاری درخت گردو؛ بسته به سن درخت گردو است

فرق نهال‌های تازه کاشته با درختان چندین ساله در ضعیف بودن ریشه آن‌هاست ازین رو مواد معدنی و آب کمتری را از خاک می‌توانند دریافت نمایند. بر طبق این مسئله، درختان تازه کاشته نسبت به درختان مسن نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

نهال‌های تازه کاشته شده را به مدت 2 سال به طور مداوم و به صورت هفتگی بهتر است آبیاری نمایید.

میزان آبیاری درخت گردو؛ بسته به فصل و شرایط آب و هوایی

رطوبت خاک یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان آبیاری درخت گردوست. در فصول مثل بهار که میزان بارندگی بیشتر است، درخت به راحتی می‌تواند از رطو.بت موجود در خاک تغذیه نماید.  ولی در فصولی مثل تابستان که از میزان بارندگی ها کم می‌شود، رط.بت خاک نیز از بین می‌رود نیاز به آبیاری بیشتری می‌باشد.

میزان آبیاری درخت گردو؛ نوع خاک

خاک عامل تاثیر گذار بر مقدار آب ذخیره شده است. در واقع 3 عامل وضعیت خاک، عمق و نوع خاک به مقدار آب ذخیره شده مؤثر هستند.
خاک‌های سنگی، خاک‌های شنی و سبک و کوخه‌ای مقدار آب کمتری را در خود ذخیره می‌کنند. در نتیجه درختان نیاز آب کمتری هم دریافت خواهند نمود. (میزان آبیاری بیشتر باید باشد)
خاک‌های نرم مثل خاک‌های شنی، لومی رطوبت بیشتری را جذب خود می‌نمایند و تا عمق 2 الی 3 متری خاک، میتواند 80 درصد از رطوبت اب را به خود جذب نماید. درختان به دلیل آن که ریشه آنها به خوبی گسترده شده‌اند، آب بیشتری را دریافت می‌نمایند. (میزان آبیاری کمتر است)

زمان آبیاری درخت گردو در بهار

زمان آبیاری درخت گردو در بهار بستگی به شرایط آب و هوایی و خاک دارد. با این حال، به طور کلی، در مناطق با آب و هوای معتدل و خاک مناسب، بهار و پاییز بهترین زمان برای آبیاری درخت گردو هستند. در این فصل، درخت گردو در حال رشد فعال است و بیشترین نیاز به آب را دارد. با این حال، باید توجه داشت که زیاده روی در آبیاری نیز می‌تواند به ضرر درخت گردو باشد. بهتر است قبل از هر آبیاری، شرایط آب و هوایی و خاک را بررسی نمایید و به میزان نیاز آب درخت گردو توجه کنید.

آبیاری درخت گردو در فروردین

فروردین ماه در تقویم ایرانی معادل اوایل بهار است و درخت گردو هم در این فصل در حال رشد فعال میباشد. بنابراین، آبیاری درخت گردو در فروردین ماه در صورت نیاز آن، می‌تواند مفید باشد. با این حال، باید توجه داشت که زیاده روی در آبیاری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند ریزش برگ و خشک شدن شاخه‌ها شود.

بنابراین، برای آبیاری درخت گردو در فروردین، باید میزان آب مورد نیاز را بر اساس شرایط آب و هوایی و خاک محیط بررسی کرده و بر اساس آن اقدام به آبیاری کنید. در صورتی که خاک خشک است و نیاز به آبیاری هست، می‌توانید در فروردین نیز درخت گردو را آبیاری کنید.

هر درخت گردو چند لیتر آب نیاز دارد

از مرسوم‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری صحیح آب مورد نیاز یک درخت گردو، اندازه‌گیری قطر تنه درخت می‌باشد. برای مثال اگر درخت شما، ثطر تنه آن برابر با 30سانتی‌متر باشد، روزانه به 4 لیتر آّب نیازمند است.

دکمه بازگشت به بالا