برترینهای کسب و کارعمومی

آیا کم آبی و آبیاری نامناسب باعث خشک شدن درخت گردو می شود؟

یکی از نکات مهم برای نگهداری درخت گردو نوع آبیاری آن است، باغداران باید توجه داشته باشند که کم آبی، آبیاری بیش از اندازه و از همه مهم‌تر رعایت نکردن فاصله بین دو آبیاری صدمات جبران ناپذیری به ریشه درخت گردو وارد می‌کند، هرگونه صدمه به ریشه باعث بیماری تنه و شاخه شده و در دراز مدت نیز درخت گردو خشک و دچار مرگ تدریجی می‌شود، ما در مقاله می‌خواهیم معایب کم آبی و آبیاری بیش از اندازه را به شما توضیح داده و روش‌های درمان آن را ارائه دهیم.

چرا آبیاری زیاده از حد درخت گردو باعث خشکی آن می‌شود؟

کشاورزان بهتر است زمان خرید نهال گردو به نیاز آبی آن توجه داشته باشند، نیاز آبی درختان سنتی بیشتر از درختان ژنوتیپ است بنابراین کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال گردو به کشاورزان پیشنهاد می‌دهند تا نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده را خریداری کنند چون این درختان سازگاری بالایی با مناطق مختلف کشور داشته و رطوبت و خشکی را تا حد زیادی تحمل می‌کند، بدون اینکه اخلالی در رشد آن به وجود بیاید.

یکی از معایب آبیاری درخت گردو مصرف زیاد آب است، آبیاری بیش از اندازه نه تنها به نهال گردو آسیب می‌زند بلکه منجر به هدر رفت منابع آبی شده و  منابع آبی را می‌کاهد، کارشناسان نهالستان معتقدند آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث بروز آفت زدگی‌ و عفونت‌های قارچی در ریشه‌ و ساقه‌ها شود، اگر  باغ گردو به طور مداوم آبیاری شود به خاطر رشد غیرطبیعی و سریع درختان منجر به ضعف ساختار نهال گردو و آسیب به آن می‌شود.

از بیماری‌هایی که به خاطر رطوبت زیاد به ریشه درختان صدمه می‌زند می توان به پوسیدگی ریشه و طوقه، سفیدک پودری و سیاه شدگی ریشه اشاره کرد، گاهی اتفاق می‌افتد به خاطر همزمان بودن بارندگی با آبیاری خاک اطراف درختان بسیار خیس شده و احتمال بیماری آنها وجود دارد، باغداران می‌توانند از روش‌های زیر برای خشک کردن خاک اطراف نهال گردو استفاده کنند:

  • کاهش آبیاری: به جای آبیاری منظم و فراوان، مقدار آب را کاهش دهید و میزان نیاز آبی درخت را تنظیم کنید، این کار می‌تواند کمک کند تا خاک به طور تدریجی خشک شود.
  • افزایش تهویه: اطمینان حاصل کنید که دور درخت و خاک آن خوب تهویه شده، با ایجاد تهویه مناسب، خاک به سرعت خشک می‌شود، می‌توانید از تهویه کننده‌های خاکی، مانند سنگ‌های معدنی یا تیکه‌های چوبی، در اطراف درخت استفاده کنید.
  • استفاده از خاکریزی: با ساخت یک خاکریز برای درخت، می‌توانید به خاک اطراف ریشه‌ها اجازه دهید خشک شود. خاکریز باید باعث روان شدن آب از محل ریشه‌ها شده و به خشک شدن سریع تر آن کمک کند.

تاثیر خشکسالی در خشک شدن درخت گردو

خشکسالی و کم‌آبی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر رشد و سلامت درختان گردو داشته باشد، وقتی که منابع آب کم می‌شود، درختان گردو نمی‌تواند به طور کافی آب و رطوبت را از خاک جذب نمایند و این باعث خشک شدن درخت گردو شده و  کمبود آب موجب توقف فعالیت‌های فیزیولوژیکی مهمی مانند جذب عناصر غذایی، تراسپیراسیون (تعریق) و فعالیت رشدی درخت گردو می‌شود.

اگر باغ گردو در مناطق کم آب قرار گرفته و بارش سالیانه باران در آنجا کم است، باغداران در خرید نهال گردو توجه ویژه‌ای داشته باشند آنها با خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده می‌توانند سرمایه خود را تضمین کند، البته نباید فراموش کنیم خشکسالی و کم آبی باعث می‌شود درخت گردو کمترین توانایی برای مقابله با آفات و بیماری‌ها و شرایط نامساعدی مانند سرما و گرما داشته باشد، تأمین آب کافی برای سرسبز ماندن درختان گردو مهم است.

کارشناسان نهالستان عقیده دارند کم آبی و رعایت نکردن فاصله زمانی بین دو آبیاری ممکن است استرس‌های فیزیولوژیکی برای درختان گردو مخصوصاً نهل‌های جوان ایجاد کند که می‌تواند به خشک شدن شدید تر و مرگ عمده درختان گردو یک باغ منجر شود، در نتیجه، کم آبی  می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم تاثیر مخرب بر روی رشد و سلامت درختان گردو داشته و منجر به کاهش عملکرد و در نهایت خسارت برای باغدار شود.

  1. تنش انتقال: کمبود آب می‌تواند منجر به تنش درفش شریانی درختان گردو شده، جریان آب و مواد غذایی از ریشه‌ها به بالا کاسته، شاخه‌ و برگ‌ها صدمه می‌ببینند.
  2. خشک شدن شاخه‌ها و شکستگی: در شرایط کم آبی شاخه‌های درختان گردو خشک و شکننده می‌شوند.
  3.  کاهش مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات: خشکسالی می‌تواند منجر به ضعف عملکرد سیستم ایمنی درختان گردو شود و آنها را به بیماری‌ها و آفات حساس‌تر کند.
  4. ایجاد مشکل در ریشه: کمبود آب می‌تواند باعث کاهش رشد ریشه‌ شود، در نتیجه باعث کاهش مقاومت درختان گردو در برابر بادهای قوی و طوفان شود

لطفاً توجه داشته باشید که این دلایل احتمالی هستند و وضعیت و سلامتی هر درخت گردو به عوامل دیگری مانند سن درخت، نوع خاک، عوامل آب و هوایی و مراقبت‌های صحیح  وابسته است.

کلام آخر

برای درک بهترین موضوع می‌توانید به سایت پالیز گردو مراجعه کرده و با کارشناسان آن در تماس باشید آنها بدون دریافت هزینه آماده ارائه مشاوره تخصصی به کشاورزان هستند، باغداران اگر در آبیاری باغ گردو دچار مشکل شدند یا برنامه صحیحی برای آبیاری ندارند، با مشورت گرفتن از کارشناسان نهالستان می‌توانند برنامه صحیح و اصولی را پایه‌ریزی کنند، جهت استعلام قیمت نهال گردو و آگاهی از قیمت نهال گردو از کارشناسان کاتالوگ نهالستان را بخواهید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا