برترینهای کسب و کارعمومی

مقایسه‌ی درب‌های آشیانه با سایر انواع درب‌ها

انواع درب آشیانه هواپیما

درب آشیانه هواپیما، انواع مختلفی دارد که برای کاربری های مختلف مناسب است. در ادامه انواع درب آشیانه هواپیما را به شما معرفی میکنیم تا برای انتخاب و خرید این درب، دید بازتر و اطلاعات دقیق تری داشته باشید. در اولین فروشگاه اینترنتی درب و پنجره اسپیدرز میتوانید با انتخاب نوع پنجره و طول و عرض و نوع شیشه و یراق آلات مربوطه، قیمت درب و پنجره را بصورت آنلاین مشاهده فرمایید.

  • درب آشیانه اسلایدینگ Sliding Hangar Door

درب آشیانه اسلایدینگ را میتوان قدیمی ترین و رایج ترین مدل های درب آشیانه هواپیما دانست. این درب همانطور که از نامش پیداست به صورت کشویی به طرفین باز و بسته میشود. ساختار این درب فلزی است و اتصالات آن به صورت آهنی انجام میپذیرد. این درب برای بخش هایی که با کمبود جا در اطراف درب برای باز و بسته شدن مواجه هستند، یک گزینه ایده آل است. قدرت بالا، کیفیت متریال ساخت، کارایی و طول عمر مفید، موجب پرفروش بودن درب آشیانه اسلایدینگ در بازار شده است.

  • درب آشیانه پی وی سی Fould up Hangar Door

یکی دیگر از انوع درب آشیانه هواپیما، درب فولد آپ است. این درب از دولایه پی وی سی تقویت شده، ساخته شده است و ساختاری فلزی دارد. در فواصل 1 تا 1.5 متری درب، پروفیل های مقاوم فولادی، تعبیه شده که مقاومت درب را افزایش میدهد. مهمترین ویژگی این درب و به طور کلی ویژگی ای که درب های آشیانه هواپیما باید از آن برخوردار باشند، مقاومت در برابر نیروی باد است. دلیل استفاده از قطعات پی وی سی در این درب نیز همین است. به عبارت دیگر قطعات PVC کنترل کننده بار باد وارد شونده به درب آشیانه هواپیما هستند.

  • درب آشیانه بیفولد Bifold Hangar Door

درب آشیانه بیفولد، یک درب تک لنگه و یا دو لنگه با ساختار فلزی است که ابعاد آن در حدود 30 متر در 10 متر در نظر گرفته میشود. این درب از ترکیب ساندویچ پنل و پلی کربنات تولید میشود که میتواند به لحاظ ظاهری با نمای ساختمان یا بنای مورد نظر در هماهنگی باشد. مکانیزم باز و بسته شدن درب آشیانه هواپیما، برای درب های بیفولد، به این صورت است که اگر درب تک لنگه باشد، به صورت 90 درجه باز میشود تا هواپیما بتواند به راحتی داخل و خارج شود. در صورتی که درب به صورت دو لنگه طراحی شده باشد، دو لنگه به صورت فولدینگ عمودی یا همان کتابی باز و بسته میشوند.

  • درب آشیانه هلیکوپتر کرنر Corner Hangar Door

در صنایع مختلف و همچنین در حوزه‌هایی که نیاز به درب‌های اتوماتیک صنعتی وجود دارد، درب‌های اتوماتیک که درب صنعتی آشیانه (درب آشیانه هواپیما) هم یکی از انواع آن است. کاربردهای بسیار مختلفی دارند. درب اشیانه باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد به‌خوبی می‌تواند بدون محدودیت عرض ساخته و سفارش داده شوند. قیمت خرید، تولید و ساخت درب آشیانه اشیانه هواپیما، هلی کوپتر و کشتی در درب اتوماتیک افرا تبریز.

از آنجا که در واحدهای صنعتی در مواقع بسیاری نیاز به ورود و خروج اشیا یا ابزارهای غول‌پیکر است، استفاده از درب‌های صنعتی اتوماتیک و به‌خصوص درب صنعتی آشیانه کاربردهای بسیاری دارد.

طراحی درب آشیانه

برای طراحی درب آشیانه‌ هواپیما باید استحکام و نوع ساختار مورد نیاز برای محیطی که در آن ساخته می‌شود، در نظر گرفته شده و متناسب با نیاز محیط این طراحی انجام شود.

در قدم بعدی نوبت به طراحی تیغه‌ها یا همان پرده‌ها می‌رسد که باید بر اساس نوع درب و نوع فضایی که در آن نصب می‌شود، مناسب‌سازی شود. علاوه بر این موارد، مهندسین طراح درب صنعتی آشیانه باید برای هر نوع فضایی که این درب‌ها را طراحی می‌کنند، سرعت وزش باد را هم مدنظر داشته باشند. مسطح‌بودن این درب‌ها سطح مقطع زیادی برای باد ایجاد می‌کند و اگر طراحی درب توان کنترل وزن باد را نداشته باشد، نمی‌تواند در برابر فشار باد مقاومت کند.

علاوه بر همه‌ی این موارد، طراحی درب و تنظیم نوع بازوبسته شدن آن به شدت به فضای نصب آن و شکل و ساختمان سوله بستگی دارد و درب طراحی شده باید حتما منطبق بر آن فضا باشد.

درب اشیانه هواپیما

درب آشیانه‌ هواپیما به‌صورت رول‌آپ طراحی و ساخته می‌شود. درب‌های رول‌آپ اصطلاحا به درب‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از قرقره و یک موتور گرداننده حرکت می‌کنند و زمانی که آن را باز می‌کنید به‌صورت یک رول در بالای قاب درب جمع می‌شود.

در محیط‌های صنعتی به‌ویژه آشیانه و تعمیرگاه هواپیماها در فرودگاه‌های سراسر جهان جهت سهولت ورود و خروج اجرام (اجسام) غول‌پیکری مثل هواپیماها، به ناچار باید از درب آشیانه استفاده کرد.

هنگامی که یک فروند هواپیما برای تعمیرات، شست‌وشو، چکینگ (چک دوره ای) یا سایر خدمات به آشیانه می‌رود نمی‌توان آن را به قطعات کوچکی تقسیم کرد تا به درون سوله‌ی آشیا برود. بنابراین طراحی درب آشیانه هواپیما علاوه بر آنکه اهمیت بسیار بالایی دارد، نیازمند مطالعات و محاسبات دقیق و حساب‌شده است که مهندسان معماری و هوافضا در ساخت و احداث آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

درب آشیانه هلیکوپتر

تقریبا تمام ویژگی‌هایی که برای درب آشیانه هواپیما نام بردیم برای درب آشیانه هلیکوپتر هم ضروری است و کاربرد دارد. برای طراحی و ساخت درب صنعتی آشیانه هلیکوپتر هم باید ملاحظات ایمنی را در نظر گرفت و طوری درب را طراحی کرد که مانعی برای ورود و خروج هلیکوپتر نباشد.

شاید بتوان یکی از مهمترین ویژگی‌های درب آشیانه هلیکوپتر را امنیت بسیار بالای آن به همراه سرعت زیاد و امکان تردد راحت از آن، عنوان کرد. این ویژگی‌های درب آشیانه هلی کوپتر مزایای دیگری هم دارد و مهمترین آن صرفه‌جویی در انرژی است.

جالب است بدانید درب‌های صنعتی آشیانه در برابر سرما، گرما و آتش سوزی عایقند و نیازی نیست نگران نفوذ عوامل مختلف به داخل و آسیب‌دیدن وسایل داخل سوله باشید. ضمنا در نظر داشته باشید که درب‌های آشیانه را می‌توان به‌ وسیله‌ی تلفن همراه کنترل کرد و یا آن را طوری طراحی کرد که با رمز، اثر انگشت یا کارت بازوبسته شود.

درب آشیانه کشتی

مثل تمام وسایل نقلیه‌ای که در روز استفاده می‌کنیم، وسایل نقلیه‌ی بزرگ‌تر هم نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند. فرقی نمی‌کند یک دستگاه موتورسیکلت باشد، خودروی سواری باشد، یک فروند هواپیما یا یک عرشه کشتی، به هر ترتیب تمام این وسایل نقلیه نیازمند رسیدگی، تعمیرات، رنگ کاری و جایی برای در امان ماندن از سرما، گرما و برخورد اجسام خارجی هستند.

در بخش‌های قبل به انواع درب‌های صنعتی که برای هلیکوپتر و هواپیما ساخته می‌شوند اشاره کرده و به اختصار ویژگی‌های هر کدام را هم نوشتیم. حال جالب است بدانید کشتی‌های باری و مسافری هم که در حجم، وزن و اندازه دست کمی از هواپیما و هلیکوپتر ندارند، نیازمند نگهداری، تعمیر و یا شست‌وشو در آشیانه هستند.

جنس درب‌ آشیانه کشتی معمولا از آلومینیوم یا گالوانیزه است. انتخاب نوع جنس بر اساس ساختمان سوله و یا محلی که درب صنعتی در آن نصب خواهد شد تعیین می‌شود.

جالب است بدانید ابعاد درب آشیانه کشتی می‌تواند بین 20 تا 80 متر باشد. ضخامت آن هم از 20 تا 60 سانتیمتر متغیر است. بر روی درب آشیانه کشتی هم می‌توان انواع سنسورهای حفاظتی و ایمنی را نصب کرد. به وسیله‌ی ریموت یا تلفن همراه از راه دور هم آن قابل کنترل است.

این درب‌ها که به‌صورت یک‌لنگه و دولنگه طراحی شده‌اند مطابق با طراحی و معماری سازه‌ی موردنظر ساخته می‌شود. مدل یک لنگه‌ی این نوع درب به‌صورت 90 درجه و در حالت دو لنگه به‌صورت کتابی بازوبسته خواهد شد.

طراحی این نوع درب بر اساس فضای خالی دو طرف درب سوله است و به‌صورت تک‌ریل روی دیوار حرکت کرده و به همین دلیل فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. درب آشیانه کرنر برای استفاده در سوله هلیکوپترها بسیار مناسب است.

درب آشیانه چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

عریض‌بودن و غول‌پیکربودن این درب‌ها مسئله‌ی امنیت آن‌ها را به موضوعی مهم تبدیل می‌کند و بنابراین در طراحی آن‌ها باید با استفاده از دانش مهندسی سیستم امنیت کارا و دقیقی طراحی شود. درب‌های صنعتی آشیانه از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌کنند و در صنایعی مثل کشتی‌سازی یا هواپیماسازی دغدغه‌ای برای صاحبان این کسب و کارها باقی نمی‌گذارد.

درصورتی که از درب‌های صنعتی آشیانه استفاده شود می‌توان ورودوخروج را با سرعت بسیار بالا و بدون محدودیت انجام داد. این درب‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوان با کمترین انرژی و به‌صورت روان آن‌ها را جابه‌جا کرد بنابراین شما هیچگونه صدای اضافی یا گوشخراش از این درب‌ها نخواهید شنید.

این درب‌ها به‌راحتی باسیستم‌های کامپیوتری قابل انطباق هستند و با اجرای برنامه‌های مخصوص می‌توان تمامی عملیات مربوط به آن‌ها را از طریق سیستم‌های رایانه‌ای و حتی از راه دور هم کنترل کرد.

جالب است بدانید درب آشیانه در برابر صدا، گرما و سرما به خوبی عایق است و محتویات درون سوله از همه نظر در امان خواهند بود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از درب‌های آشیانه

اگر قصد دارید درب‌های آشیانه را بشویید، باید حتما قبل از اقدام به شست‌وشو شرایطی را فراهم کنید که از نفوذ آب به سنسورها و جعبه‌ی فرماندهی درب‌ها جلوگیری شود. باتوجه به آنکه سیستم این درب‌ها مبتنی بر برق و سیستم‌های الکترونیکی است، درصورت غفلت و نفوذ آب ممکن است کارکرد آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا