برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

درمان پیر چشمی در شیراز

چه تفاوتی بین لیزیک ، لازیک و PRK می باشد در جراحی لیزیک پس از برداشتن فلپ ( ورقه نازکی ) از قرینه لیزر انجام می شود و بعد از انجام لیزر ، قلپ قرنیه به جای خود برگردانده می شود .در جراحی لازک ، اپی تلیوم سطح قرنیه به کمک الکل برداشته می شود و سپس از لیزر اگزایمر استفاده می شود و مجددا  فلپ اپی تلیال سر جایش برگردانده شده و بعد از عمل از لنز تماسی پانسمانی به مدت 3 تا 4 روز تا زمان ترمیم مجدد اپیتلیوم استفاده می شود .

اپیتلیوم سطح قرنیه به روش مکانیکی  با کمک الکل برداشته شده و پس از انجام لیزر اگزایمر از لنز پانسمانی روی سطح قرنیه تا بهبودی اپیتلیوم استفاده می شود  .

چه کسانی می توانند از جراحی لیزر اگزایمر استفاده کنند ؟

افرادی که حداقل 19 سال کامل داشته باشند ، حداقل 5/1 سال شماره چشم آنها ثابت مانده باشد ودید آنها با عینک کامل باشد، بیماری چشمی یا جسمانی که نتایج عمل را محدود نماید نداشته باشند و تصویر برداری از قرنیه آنها معیارهای لازم برای عمل جراحی را داشته باشد . افرادی که قرنیه نازک دارند یا مبتلا به قوز می باشند نیز کاندید جراحی لیزری نمی باشند . کرم لیفتینگ gatieau  پوست شما را سفت میکند و باعث لطافت و زیبایی بیشتر آن می شود.

در صورتیکه نتوانیم از جراحی با لیزر اگزایمر استفاده کنیم چه انتخابهای دیگری به جز استفاده از عینک خواهیم داشت ؟

  • استفاده از لنزهای تماسی سخت
  • استفاده از لنزهای داخل چشمی

عوارض احتمالی جراحی لیزیک چیست ؟

اگر چه عوارض در صورت انتخاب صحیح بیمار شایع نباشد اما از عدم اصلاح کامل دید با یا بدون عینک تا عفونت چشم و کم بینایی یا نابینایی نیز گزارش شده است . بنابراین رعایت مسائل بهداشتی فردی بعد از عمل و مراجعات به موقع به پزشک معالج و مصرف صحیح داروها کاملا الزامی بوده و عدم رعایت آن می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشند .

آیا احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل وجود دارد ؟

احتمال بازگشت شماره چشم بستگی به عوامل متعددی مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل ، سن بیمار و میزان عیب انکساری اصلاح شده و میزان آستیگماتیسم قبل ازعمل دارد.

چه نکاتی را باید قبل و بعد از جراحی رعایت کنیم ؟

بهتر است چند روز قبل از عمل روزی سه بار با شامپو بچه رقیق شده در آب ، لبه های پلک و مژه ها را شستشو دهیم ، بعد از عمل طبق دستور پزشک سر موقع از قطره ها استفاده نمائیم . اگر لنز تماسی از چشم خارج شده آن را دور انداخته در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمائیم . تا وقتی لنز تماسی داخل چشم می باشد . ( 3 تا  4 روز اول بعد از عمل ) از شستن صورت و استحمام ( برخورد آب به چشم ) پرهیز نمائیم . استفاده از مواد آرایشی چند روز قبل از عمل باید متوقف شود و حداقل دو هفته بعد از عمل نیز نباید از آنها استفاده نمود . در صورت خشکی چشم این محدودیت ممکن است تا چند ماه بعد از عمل ادامه یابد .

آیا می توان پیر چشمی را هم با جراحی لیزری درمان نمود ؟

هنوز لیزری که بتواند پیر چشمی را هم درمان نماید ، استفاده عمومی پیدا نکرده است بنابراین بیماران نزدیک بینی که بالای چهل سال دارند پس از عمل باید جهت کارهای نزدیک و مطالعه از عینک استفاده کنند .

عوامل خطر ساز قبل از عمل چیست ؟

بلفاریت یا التهاب پلکها – خشکی چشمها – نازکی قرنیه – آستیگماتیسم بالا ، عدم اصلاح دید با عینک ، عدم ثبات نمره چشم در دوسال اخیر ، سن کمتر از 19 سال ، آلرژی فصلی ، بیماریهای زمینه ای چشمی یا جسمانی مثل بیماری قند و بیماریهای روماتیمسی (در  مشاغل پر خطر بهتر است از عمل PRK استفاده شود مثل  پرستاران و کادر درمانی و افرادی که در محیط های آلوده خدمت مینمایند مثل آزمایشگاه و کارخانجات و داشتن شغل های پر خطر مثل کشاورزی و جوشکاری و آهنگری ، کار در محیط های آلوده به مواد شیمیایی و بخارات سمی .

چرا چشم پزشکان خودشان کمتر از جراحی لیزیک استفاده می کنند و از عینک استفاده می کنند ؟

بسیاری از چشم پزشکان در سن پیر چشمی هستند و اگر عمل کنند برای اکثر کارها مثل معاینات بیماران با دستگاه ، عمل جراحی با میکروسکوپ و مطالعه مجلات و کتابها و نوشتن نسخه برای بیماران باید از عینک پیر چشمی استفاده کنند لذا تمایل چندانی برای انجام عمل ندارند . گرچه تعدادی از چشم پزشکان نیز هستند که با اطلاع کامل از عوارض جانبی ، عمل لیزیک کرده اند و بسیار راضی می باشند . کرم دور چشم گاتیو چیست؟این کرم برای آبرسانی نواحی دور چشم  و جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های پنجه کلاغی در این ناحیه مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا بیمارانی که باردار بوده و شیر دهی دارند می توانند عمل کنند ؟

خیر ، به علت افزایش هورمونهای استروئیدی در زمان بارداری و شیردهی احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل بیشتر از افراد عادی بوده و بهتر است این بیماران چند ماه پس از بازگشت به وضعیت عادی عمل کنند .

مصرف لنز تماسی از چه مدت قبل از عمل باید قطع شود؟

آیا دستگاههای لیزر مختلف در نتیجه جراحی لیزیک موثرند ؟

بلی ، دستگاههای پیشرفته تر نتایج دید بهتری به ارمغان می آورند .

چه مدت طول میکشد تا پس از عمل به دید نهایی و مورد انتظار خود برسیم ؟

معمولا دید پس از عمل روز اول خیلی خوب است و در روزهای بعد مقداری کاهش می یابد ولی به تدریج با منظم شدن لایه های اپی تلیوم قرنیه دید روز به روز شفاف تر می گردد و از 2 هفته تا سه ماه پس  از عمل درحد مورد انتظار می رسد بدیهی است استفاده به موقع از قطره های تجویز شده در تسریع بهبود دید و تثبیت آن نقش بسزایی ایفا می نماید .. این مسائل به خصوص در مورد عمل لازک . PRK بیشتر صدق می کند . البته دید نزدیک ممکن است تا یک ماه پس از عمل تار باشد که به تدریج بهبود می یابد . افرادیکه قبل از عمل سن بالای 40 سال داشته اند ، پس از عمل باید از عینک مطالعه استفاده کنند .

چه مدت پس از عمل باید از عینک آفتابی استفاده نمود ؟

امروزه توصیه می شود به خاطر اثرات اشعه ماوراءبنفش روی استرومای قرنیه که در حال شکل گیری مجدد می باشد ، حداقل تا شش ما ه از مواجهه با نور مسقیم خورشید و منابع دیگر اشعه ماوراءبنفش به خصوص در فصول گرم خودداری نموده ولی استفاده از عینک آفتابی در محیطهای سر بسته مثل منزل و محیط کار لازم نیست

چند روز پس از عمل میتوانیم با مانیتور و کامپیوتر کار کنیم؟

استفاده از مانیتور به خصوص LCD یک هفته پس از عمل مانعی ندارد ، ولی بهتر است تا زمانی که چشم کاملا آرام نشده از انجام کارهای طولانی مدت و ظریف چشمی پرهیز نمائیم .

آیا می توانیم پس از عمل ورزشهای سنگین مثل بدنسازی انجام دهیم ؟

کلیه ورزشها به شرطی که به چشم ضربه ای وارد نشود پس از عمل منعی ندارد ولی در مورد شنا بهتر است تا 2 ماه صبر کرد .

آیا زایمان طبیعی بعد از عمل جراحی با لیزر اگزایمر مشکل خاصی ایجاد می نماید ؟

خیر ،جراحی لیزری ارتباطی با زایمان طبیعی و سزارین ندارد .

آیا احتمال پارگی پرده چشم متعاقب عمل لیزیک وجود دارد ؟

افراد نزدیک بین معمولا پرده چشم ( شبکیه ) نازکتر از افراد عادی دارند که ممکن است خود به خود و یا با ضربه کوچکی دچار پارگی شود و ربطی به عمل ندارد .قیمت کرم ۵ کاره گاتیو را از جست و جو در اینترنت از بین آنلاین شاپ ها متوجه خواهید شد.

از علائم شروع پارگی پرده چشم رؤیت جرقه های نورانی به خصوص شبها و در محیط تاریک می باشد و پس از آن یک طرف از میدان بینایی تاریک می گردد . در صورت بروز چنین علائمی سریعا باید به اورژانس چشم مراجعه شود و پس از ریختن قطره در اورژانس محیط شبکیه چک شود و با متخصص شبکیه مشورت گردد .

لازم است قبل از عمل نیز این افراد معاینه کامل شوند و در صورت وجود سوراخ در شبکیه ، دو ما ه قبل از جراحی لیزیک تحت لیزر شبکیه قرار گیرند . در این موارد جراحی لازک یا PRK ریسک کمتری نسبت به حراجی لیزیک دارد . این افراد تا آخر عمر چه عمل شوند و چه عمل نشوند باید سالانه و به هنگام نیاز تحت نظر متخصصین شبکیه باشند

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا