حوادث و رویدادها

غرق شدن ۲ قایق پناهجویان در سواحل ایتالیا؛ ۱۱ تن کشته و ده‌ها تن ناپدید شدند

در پی غرق شدن ۲ قایق حامل پناهجویان در سواحل جنوبی ایتالیا دست‌کم ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نیز ناپدید شده‌اند.

به گزارش مجله زنده خبری، مقامات گارد ساحلی ایتالیا و آژانس‌های سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) ضمن تایید این مطلب اعلام کردند بیش از ۶۰ نفر از سرنشینان ۲ قایق حادثه دیده که در میان آنها ۲۶ کودک نیز بوده‌اند، مفقود شده‌اند.

یک گروه امدادرسان آلمانی که کشتی امدادی «نادیر» را مدیریت می‌کند در همین ارتباط اعلام کرد ۵۱ نفر را از یک قایق چوبی در حال غرق شدن نجات داده است.

به گفته مسئولان این گروه امدادرسان، ۲ نفر از افراد نجات یافته در وضعیت بیهوشی قرار داشتند و ۱۰ جسد نیز در عرشه زیرین یکی از قایق‌ها پیدا شده است.

این سازمان خیریه در ادامه تصریح کرد افراد نجات یافته صبح دوشنبه به گارد ساحلی ایتالیا تحویل و به ساحل منتقل شدند.

کشتی امدادرسان این گروه خیریه آلمانی پس از تحویل نجات‌ یافتگان در حالیکه قایق حادثه‌ دیده حامل پناهجویان جان باخته را به دنبال خود می‌کشید، به سوی سواحل جزیره لامپدوزای ایتالیا حرکت کرد.

به گزارش یورونیوز، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این قایق از لیبی حرکت کرده و حامل پناهجویانی از سوریه، مصر، پاکستان و بنگلادش بوده است.

به گفته این منابع، دومین قایق غرق شده حوالی ۲۰۰ کیلومتری شرق منطقه کالابریای ایتالیا دچار حادثه شد؛ این قایق از ترکیه به راه افتاده بود و در پی این حادثه آتش‌ گرفت و واژگون شد.

آژانس‌ها می‌گویند ۶۴ نفر در دریا مفقود شده‌اند، در حالی که ۱۱ نفر توسط گارد ساحلی ایتالیا نجات یافته و به همراه جسد یک زن به ساحل منتقل شدند.

یکی از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید از بازماندگان شنیده است دست کم ۶۶ نفر از سرنشینان قایق از جمله ۲۶ کودک مفقود شده‌اند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد کل خانواده‌هایی که از افغانستان راهی این سفر شده بودند، جان خود را از دست داده‌اند. آنها هشت روز پیش از ترکیه حرکت کرده و به مدت سه یا چهار روز در آب گرفتار بوده‌اند.

این مسئول سازمان پزشکان بدون مرز از بازماندگان شنیده است که اغلب حادثه‌دیدگان جلیقه نجات در اختیار نداشتند و برخی کشتی‌های عبوری نیز برای کمک به آنها توقف نکرده‌اند.

سه نهاد سازمان ملل در بیانیه‌ خود، یک بار دیگر از دولت‌های اتحادیه اروپا خواستند که در زمینه جستجو و امداد در دریای مدیترانه، اقدامات بیشتری انجام دهند و امکانات حقوقی و راه‌های مهاجرت امن را توسعه دهند تا مهاجران مجبور نشوند جان خود را در دریا به خطر بیاندازند.

این حوادث، سبب شده است تا بخش مرکزی دریای مدیترانه به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای مهاجرت غیرقانونی در جهان شناخته شود.

طبق داده‌های سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۳۵۰۰ مهاجر در آب‌های این منطقه از مدیترانه جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا