بین المللی

هوش مصنوعی گیاهان را با شرایط اقلیمی سازگار می‌کند

آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۷۰)؛

هوش مصنوعی گیاهان را با شرایط اقلیمی سازگار می‌کند

سرعت تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان متخصصان باغبانی و نگهداری از گیاهان را بر آن داشته تا برای حفظ کیفیت گیاهان در شرایط محیطی مختلف راه‌حل‌هایی پیدا کنند. یک ابزار هوش مصنوعی جدید به نام «ریزونِت» گامی مهم در این راستا برداشته است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (Lawrence Berkeley) در آمریکا یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند آنالیز ریشه‌های گیاهان را متحول کند.

این فناوری نوآورانه که ریزونِت (RhizoNet) نام دارد از معماری پیشرفته‌ای برای یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا تقسیم‌بندی زیست توده ریشه گیاه را از اسکن‌های رنگی به‌طور خودکار انجام دهد.

ریزونِت ردیابی دقیق رشد ریشه و زیست‌توده را امکان‌پذیر می‌کند و بینشی درباره چگونگی واکنش گیاهان به شرایط مختلف محیطی ارائه می‌دهد.  این ابزار در زمانی مهم در اختیار متخصصان قرار گرفته، زیرا تغییرات آب‌وهوایی بر رشد گیاهان و امنیت غذایی اثر گذاشته است.  

این ابزار از یک شبکه عصبی پیچشی استفاده می‌کند که امکان آنالیز خودکار ریشه‌های گیاه را فراهم می‌کند. از جمله قابلیت‌های ابزار «ریزونِت» شناسایی و اندازه‌گیری دقیق ریشه‌های گیاهان در تصاویر، حتی در پس‌زمینه‌های شلوغ است.

یکی از مزیت‌های مهم ابزار «ریزونِت» توانایی آن در بخش‌بندی ریشه، تشخیص ویژگی‌های خاص هر گیاه و آنالیز سیستماتیک هزاران تصویر از گیاهان است؛ که به مطالعه رشد و انعطاف پذیری گیاه در شرایط مختلف محیطی کمک می‌کند و گامی بلند در تحقیقات گیاهی است.

آزمایش این فناوری در پردازش اسکن ریشۀ یک گونه علف کوچک به نام براکی پودیوم دیستاکیون (Brachypodium distachyon) موفقیت‌آمیز بود و بینش‌های ارزشمندی را درباره چگونگی سازگاری ریشه‌ها با شرایط متغیر محیطی به دست داد.

توسعه‌دهندگان، «ریزونِت» را وسیله‌ای برای کاهش کارِ آنالیز و کشت گیاه در آزمایشگاه‌ها می‌دانند که توان عملیاتی را افزایش می‌دهد و به گسترش آزمایشگاه‌های خودکار کمک می‌کند.

نویسنده تحریریه بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای سفر و گردشگری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه مکان‌های دیدنی، فرهنگ‌های مختلف و صنعت گردشگری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره مقصدهای توریستی، رویدادهای گردشگری و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و گردشگری، به شما دیدی جامع از تحولات صنعت سفر و گردشگری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا