استفاده از متغیرهای جهانی در Node.js

استفاده از متغیرهای جهانی در Node.js

در Node.js، استفاده از متغیرهای جهانی برای مدیریت مقادیر و تنظیمات سراسری در اپلیکیشن‌ها بسیار مهم است. یکی از روش‌های متداول برای تعریف متغیرهای جهانی، استفاده از متغیرهای محیطی با process.env است. این متغیرها به شما اجازه می‌دهند تا تنظیمات مهم مانند کلیدهای API و پارامترهای پیکربندی را به صورت سراسری در دسترس داشته باشید، بدون اینکه این مقادیر حساس را مستقیماً در کد منبع ذخیره کنید. همچنین، می‌توانید از ماژول‌های داخلی مانند global برای تعریف متغیرهای جهانی استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که استفاده از این روش ممکن است باعث پیچیدگی و تداخل در کد شود.

یکی دیگر از روش‌های مؤثر، استفاده از فایل‌های پیکربندی و کتابخانه‌هایی مانند dotenv است که به شما کمک می‌کند مقادیر محیطی را به راحتی بارگذاری و مدیریت کنید. با این روش‌ها، می‌توانید کدهای مقیاس‌پذیر و قابل نگهداری بسازید و به سادگی مقادیر سراسری را در پروژه‌های Node.js خود مدیریت کنید.

اگر به دنبال یادگیری عمیق‌تر و عملی درباره استفاده از متغیرهای جهانی و سایر مباحث پیشرفته Node.js هستید، مجتمع فنی تهران دوره‌های آموزش Node.js با مدرک معتبر را برگزار می‌کند. این دوره‌ها به شما امکان می‌دهند تا با تکنیک‌های مدرن و بهترین شیوه‌های برنامه‌نویسی در Node.js آشنا شوید و مهارت‌های خود را در توسعه اپلیکیشن‌های حرفه‌ای تقویت کنید.

سلام بچه ها، در مقاله امروز می خواهم در مورد متغیرهای جهانی در Node صحبت کنم. هدف این مقاله توسعه دهندگانی است که در سطح مهارت های مبتدی تا متوسط ​​کار با Node هستند. اگر تا به حال نام متغیرهای جهانی را نشنیده اید یا با آنها کار نکرده اید، جای نگرانی نیست. این مقاله شما را در کوتاه ترین زمان با هر آنچه که در مورد متغیرهای جهانی باید بدانید، راه اندازی می کند.

متغیرهای جهانی در Node.js

متغیرهای جهانی چیست؟

متغیرهای سراسری بسیار شبیه به متغیرهای معمولی هستند، اگر یکسان نباشند. متغیرهای سراسری را می توان با یک مقدار مقدار دهی اولیه کرد، آن مقدار را می توان تغییر داد، و حتی می توان آنها را مانند یک متغیر معمولی پاک کرد. تفاوت بین یک متغیر معمولی و یک متغیر جهانی به دامنه آنها باز می گردد. وقتی یک متغیر را در یک فایل جاوا اسکریپت ایجاد می کنید، آن متغیر فقط در محدوده ای وجود دارد که در آن اعلام شده است. حالا منظور من از این چیست؟ در کد زیر نمونه ای از دو متغیر مختلف با دامنه های مختلف را مشاهده می کنید.

// Scope.js

 

let fileScope = “Can be accessed anywhere in the file”;

 

function doSomething() {

    let localScope = “Can only be accessed inside this function”;

    fileScope = “Can be accessed in the function too!”;

}

 

// This will result in an error because the variable does not exist

// outside the function.

localScope = “Try and change me here”;

روش اعلان و استفاده از یک متغیر جهانی

// Global.js

 

global.globalString = “This can be accessed anywhere!”;

console.log(globalString); // Output: “This can be accessed anywhere!”

 

globalString = “Check me out now”;

console.log(globalString); // Output: “Check me out now”

 

globalString = undefined;

console.log(globalString); // Output: undefined

// Example.js

 

// We can use the global we created in Global.js in this file

// as well.

console.log(globalString); // Output: undefined

 

globalString = “We can change it too!”;

console.log(globalString); // Output: “We can change it too!”

تعریف و کاربرد متغیرهای جهانی

موارد استفاده عملی برای متغیرهای جهانی

اکنون، ممکن است با خود فکر کنید که اکنون که بیشتر در مورد آنها می‌دانید، می‌خواهید حرکت کنید و متغیرهای سراسری ایجاد کنید. من می خواهم به چند دلیل بسیار مهم نسبت به ایجاد متغیرهای سراسری احتیاط کنم.

دلیل اول این است که وقتی یک متغیر سراسری ایجاد می کنید، در طول عمر برنامه وجود دارد. هنگامی که متغیری در طول عمر برنامه باقی می ماند به این معنی است که در حافظه وجود دارد و منابع را در حین اجرای برنامه اشغال می کند.

آخرین دلیلی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم این است که استفاده از جهانی ها می تواند باعث جفت شدن ضمنی بین فایل ها یا متغیرها شود. هنگام نوشتن کدهای عالی، جفت کردن چیز خوبی نیست. هنگام نوشتن کد، می‌خواهیم مطمئن شویم که تا حد امکان ماژولار و قابل استفاده مجدد است، در حالی که استفاده و درک آن آسان است. هنگامی که می‌خواهید اشکال‌زدایی کنید چرا چیزی کار نمی‌کند، اتصال قطعات کدتان به یکدیگر می‌تواند منجر به سردردهای بزرگی شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید چرا جهانی ها توصیه نمی شوند، می توانید این مقاله عالی به نام را بررسی کنید .

اگر در مورد هدف متغیرهای سراسری گیج شده اید، نترسید. ما قصد داریم به تعدادی از متغیرهای جهانی که در Node تعبیه شده اند نگاهی بیندازیم و سعی کنیم درک بهتری از دلیل جهانی بودن آنها و روش استفاده از آنها داشته باشیم. در واقع، شما احتمالاً قبلاً از تعدادی از آنها استفاده کرده اید بدون اینکه حتی متوجه باشید که آنها اشیاء جهانی هستند!

// Node Globals

 

console.log(“Hello World!”);

 

process.env.PORT = 3000;

 

setInterval({

  console.log(“2 seconds passed.”);

}, 2000);

اگر به بلوک کد بالا نگاهی بیندازید، احتمالاً حداقل یک نمونه را خواهید دید که قبلاً استفاده کرده اید. console.log(). با توجه به مستندات Node، console شی یک جهانی است که چند روش دارد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد کارهایی مانند چاپ گزارش یا خطا را انجام دهند. با حفاری عمیق تر در اسناد می توانیم آن را ببینیم console واقعاً یک نمونه جهانی است که برای نوشتن در آن پیکربندی شده است process.stdout و process.stderr.

این ما را به عبارت بعدی که در بلوک کد بالا می بینید، می رساند process هدف – شی. اگر یک بیلد تولیدی از یک برنامه Node قرار داده اید، احتمالاً مجبور شده اید که پورت را برای متغیر محیطی تنظیم کنید. متغیر محیطی env بخشی از process شی که جهانی دیگر است. می توانید به متغیرها دسترسی داشته باشید روی را process در هر فایلی در پروژه خود شیء کنید زیرا جهانی است. اگر این شی جهانی نبود، console شی از هیچ فایلی نیز قابل دسترسی نخواهد بود، به یاد داشته باشید که در واقع یک شی است که به آن اشاره می کند process هدف – شی.

همه موارد استفاده ذکر شده در بالا در Node تعبیه شده اند و به دلیلی جهانی هستند. این process شی جهانی است زیرا اطلاعاتی در مورد Node در حال اجرا فعلی ارائه می دهد process و بنابراین باید از هر فایلی بدون نیاز به آن در دسترس باشد. همین امر را می توان در مورد ماژول تایمر نیز گفت که حاوی تعدادی عملکرد مهم است و باید در هر جایی بدون نیاز به آن در دسترس باشد. اگر مایلید در مورد اشیاء جهانی موجود در Node اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنم از آن بازدید کنید .

آیا می خواهید در مورد اصول Node.js بیشتر بدانید؟ من شخصاً یک دوره آنلاین را توصیه می کنم از آنجایی که دنبال کردن ویدیوها بسیار آسان‌تر است و در واقع می‌توانید یک برنامه کاربردی در دنیای واقعی بسازید.

نتیجه

من می دانم که اطلاعات کمی بود، بنابراین از شما برای ارائه آن متشکرم. تمام اطلاعات فوق در اسناد یافت شد روی . لطفا در بخش نظرات زیر سوال بپرسید و نظرات خود را اعلام کنید. تا دفعه بعد بچه ها!

 

دکمه بازگشت به بالا