عمومیبرترینهای کسب و کار

رمز ریال با ارزهای دیجیتالی جهانی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت رمز ریال با ارزهای دیجیتالی جهانی؛ رمزریال در انحصار بانک مرکزی است

محرمیان گفت: رمز ریال یک رمز ارز معتبر جهانی مانند بیت کوین نیست، پشتوانه ندارد، نیازی به استخراج ندارد، انتشار رمز ریال در انحصار بانک مرکزی است و سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد. در این مقاله به سوال رمز ریال چیست پاسخ خواهیم داد. باشگاه خبرنگاران جوان. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در حال حاضر 90 بانک مرکزی در دنیا پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی را شناسایی کرده‌اند و برخی از آن‌ها مقررات مربوطه را تصویب کرده‌اند. پس از بررسی ها، از سال 1999 وارد مرحله تنظیم مقررات شده ایم. مردم می توانند به بانک مراجعه کنند و بابت پولی که در بانک دارند رمز ریال دریافت کنند. محدودیت دریافت رمز ریال بسته به تجاری یا غیرتجاری بودن کیف پول متفاوت است.

مهران مرمیان می گوید: ارزهای دیجیتال از جنبه های فنی، اقتصادی، نظارتی، پولی، ریالی و به ویژه حقوقی بررسی شده است. هفته گذشته صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از تصویب ضوابط رمز ارز ملی موسوم به «رمز ریال» خبر داد. به گفته وی؛ کد پول ملی فرم الکترونیکی همان ارزی است که توسط بانک مرکزی ایجاد و صادر می شود.

اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب 1351 و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار ارز و تعیین ابزار پرداخت را در انحصار خود درآورده است، این بانک مجدداً به فعالان این حوزه تاکید کرد. بخش پولی و بانکی کشور براساس رعایت و اجرای مصوبه مورخ 1396/10/9 سی امین جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی در خصوص ارزهای رمزنگاری شده و با اشاره به خطرات ناشی از معرفی و استفاده از ارزهای دیجیتال، مقالات و نکات زیر ارسالی:

1- صدور رمز ارز با پشتوانه ریالی، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی می باشد.

۲- تشکیل و فعالیت افراد برای ایجاد و مدیریت شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک چین توسط این بانک غیرمجاز تلقی می شود. بانک مرکزی این حق را برای خود محفوظ می دارد که بر خلاف مقررات اقدام به تاسیس یا راه اندازی شبکه و یا تبلیغ آن نمایند.

  1. هر گونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین و کسب‌وکارهای مرتبط به عهده صادرکننده یا گیرنده‌ها یا واسطه‌های آنها است.

4- موضوع استخراج ارزهای دیجیتال از ارزهای رایج دنیا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن طبق مقررات و مصوبه مذکور اعلام خواهد شد.

تتر (Tether) چیست؟ و چرا نقش مهمی در دنیای رمزارزها دارد؟

تترا یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال متمرکز بر بلاک چین است، اگرچه به اندازه بیت کوین نیست. بسیاری بر این باورند که نقش فعلی تترا در بازار معاملات و حواله‌های ارزهای دیجیتال برای توسعه و گسترش این فناوری‌های مالی جدید حیاتی است.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که تترا چیست، چه فوایدی دارد و چگونه از آن استفاده کنید.

تتر چیست؟

تترا برای اولین بار در اوایل سال 2014 با نام Realcoin راه اندازی شد. اما اندکی پس از آن، در ماه نوامبر، او توسط iFinex، مالک Tether و مالک صرافی ارز دیجیتال Bitfinex که او تأسیس کرده بود، دوباره ثبت نام کرد.

تتر، این ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین که مهمترین ویژگی آن محافظت از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است، در ابتدا به عنوان ابزاری برای کنترل نوسانات قیمت در معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می شد. بنابراین، این ارز دیجیتال متمرکز بر چین از قدرت ارزهای دیجیتال بهره می برد و مانند ارزهای فیزیکی معمولی، نوسانی در قیمت ارزهای رمزنگاری شده ندارد و قیمت نسبتاً ثابتی دارد. اما چگونه؟

دلیل اینکه تترا در قیمت ارزهای دیجیتال دیگر نوسان نمی کند این است که این ارز دیجیتال توسط ارزهای فیات (از جمله دلار، یورو و ین) پشتیبانی می شود. در نتیجه، بر خلاف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم، ارزش آن بسته به قیمت ارزی که پشتیبانی می‌کند، افزایش یا کاهش می‌یابد.

iFinex که تترا را مدیریت و مدیریت می کند، مدعی است که همیشه دلار آمریکا (یا سایر ارزهای رایج مانند یورو) را به اندازه توکن های تترا که در بلاک چین در گردش هستند کنار می گذارد. این ادعا با تحقیقات مستمر ناظران و کارشناسان دنیای ارزهای دیجیتال تایید شده است.محبوب ترین توکن تتر USDT نام دارد که توسط دلار پشتیبانی می شود و تقریباً 1 دلار آمریکا قیمت دارد. همانطور که انتظار می رود، USDT بیشترین استفاده را در بین سایر توکن های تترا دارد. به همین دلیل است که بیشتر اوقات وقتی در مورد تترا صحبت می کنیم، منظورمان همان توکن تترا USDT است. در اصل، می توان به سادگی گفت که USDT یک دلار دیجیتال است که به عنوان جایگزینی برای دلار در صرافی ها عمل می کند.

IFinex همچنین یک توکن EURT مبتنی بر یورو را راه اندازی کرده است که قیمت آن 1 یورو است. به طور مشابه، این شرکت ارز دیجیتال Tether Gold را با نماد XAUT با پشتوانه طلا معرفی کرد. اما این دو توکن کوچکتر از توکن های چهار دلاری شناخته شده هستند.

ساختار USDT

توکن تتر برای اولین بار در بلاک چین بیت کوین با استفاده از پلتفرم لایه Omni صادر شد. مدت کوتاهی پس از آن، توکن در بلوک های اتریوم، ترون، EOS و Algorand در چین فعال شد تا کارمزد انتقال ارز را کاهش دهد.

اگرچه تراکنش‌های تتر مبتنی بر بلاک چین غیرمتمرکز هستند، توکن‌های آن‌ها تقریباً به صورت مرکزی توزیع می‌شوند، بنابراین تترا مانند بیت‌کوین یا بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال نمی‌تواند یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز در نظر گرفته شود. آی فاینکس تمام توکن های تترا را تولید می کند و سپس آنها را به صرافی بیت فینیکس وارد می کند، از آنجا که معامله گران آنها را در صرافی های دیگر معامله می کنند. تترا را نمی توان کد غیرمتمرکز در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که بلاک چین شفافیت مالی، حسابداری و انطباق کلیه تراکنش ها با صرافی های ثبت شده را حفظ می کند. بنابراین، هر کسی می‌تواند از ابزارهای موجود برای تأیید میزان گردش تترا در بلاک چین بیت‌کوین استفاده کند و اینجاست که تترا ماهیت خود را به عنوان یک رمز ارز ثابت می‌کند.

مهم ترین ویژگی های تترا

ثبات قیمت: قیمت تترا حدود 1 دلار است. اما همیشه اینطور نیست و گاهی اوقات قیمت این رمز ارز با نوسانات بسیار کمی همراه است. به عنوان مثال، گاهی اوقات قیمت به 0.98 یا 1.02 دلار تغییر می کند که مربوط به عرضه و تقاضا برای این ارزهای دیجیتال است.

پشتیبان گیری: به گفته تترا، تتر توسط ارزهای فیات، ذخایر نقدی و غیره پشتیبانی می شود.

شفافیت مالی: ارزهای پشتیبانی شده از تترا را می توان در زمان واقعی مشاهده و نظارت کرد.

 تبدیل آسان پول نقد: تترا را می توان به راحتی با ارزهای فیات در صرافی ها نقد کرد.امنیت: فناوری بلاک چین چهار محور انتقال پول از طریق آن را تضمین می کند. تمام تراکنش‌های روی بلاک چین نیز با استفاده از ابزارهای موجود، از جمله وب‌سایت‌هایی مانند اتراسکن، قابل دسترسی هستند.

کاربرد تتر چیست؟

تتر دو کاربرد اصلی دارد:

انتقال پول آسان، سریع و ارزان

تترا در بسیاری از موارد به دلیل ثبات نسبی قیمت می تواند جایگزین دلار شود. علاوه بر این، معاملات از طریق تترا بسیار سریعتر و ارزانتر از ارزهای فیات است که یک ویژگی کلیدی برای انتقال فوری سرمایه است.

حفاظت از هزینه سرمایه در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال

در صورت نوسانات شدید در ارزش ارزهای دیجیتال مانند افت شدید قیمت بیت کوین و اتریوم، با تبدیل آنها به تترا، می توانید ارزش دارایی های خود را حفظ کرده و در زمان مناسب تری (مثلاً پس از کاهش بیشتر قیمت). تا دوباره افزایش یابد) در صورت امکان مجددا کد ارز را وارد کنید. در واقع ثبات قیمت تتر، سرعت بالای تراکنش و کارمزد انتقال پایین، بسیاری از معامله گران را بر آن داشته تا از تتر برای خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم استفاده کنند.

البته توجه داشته باشید که اگرچه تتر از نوسانات قیمت ارز دیجیتال مصون است، اما همچنان تحت تاثیر افزایش و کاهش قیمت ارز فیات است. یعنی USDT با افزایش یا کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها (مانند یورو و پوند) یا طلا نوسان خواهد داشت.

چگونه می توانید تتر را حفظ کنید؟

پس از خرید و فروش تترا; Tether را می توان در کیف پول های موبایل/رومیزی موبایل یا کیف پول های صرافی ذخیره کرد. از جمله کیف پول های مناسب برای نگهداری تترا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کیف پول رسمی وب سایت تتر (کیف پول تتر) که در وب سایت رسمی آن موجود است. البته در حال حاضر کاربران ایرانی نمی توانند در این سایت ثبت نام کنند.

    کیف پول های وب مانند CoinPayment، MyEtherWallet و OmniWallet.

    اپلیکیشن های موبایل مانند Coinomi برای سیستم عامل های اندروید و iOS و Freewallet برای اندروید.

    کیف پول های سخت افزاری مانند کیف پول های TREZOR و Nano Ledger که از USDT پشتیبانی می کنند.

چگونه تترا را در ایران بخریم؟

ساده ترین راه برای خرید تترا در ایران از طریق وب سایت هایی مانند تهران پرداخت است. با مراجعه به سایت TehranPayment.com و پرداخت ریالی از طریق درگاه آنلاین می توانید در مدت زمان کوتاهی تترا را خریداری کنید.

چگونه تترا را در ایران بفروشیم؟

سایت هایی مانند تهران خدمات پرداخت تتر را در ایران به راحتی به کاربران خود ارائه می دهند. پس اگر قصد خرید تترا یا فروش موجودی تترا خود را دارید و ریال دریافت می کنید، می توانید از خدمات تهران پرداخت برای تبدیل موجودی تترا به ریال خود استفاده کنید.

چه زمانی رمز ریال عمومی می شود؟

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: دستورالعمل قانون ارز ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و پیش بینی می شود سال آینده اجرایی شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی نوشت: بانکی و غیره. کریپتوکارنسی شکل دیگری از اسکناس است، اما کاملا دیجیتالی است و با نرخ پرداختی بالاتر در دسترس مردم است.

به گزارش بانک مرکزی، در رمزیاله؛ اصل پول به صورت الکترونیکی منتقل می شود و نیازی به تسویه بین بانکی نیست. معامله از طریق رمزریال انجام می شود، تاجر می تواند وجوه را بلافاصله دریافت کند و پرداخت برای افراد به صورت آنی است.

    زمان عرضه پول دیجیتال ایران اعلام شد تصویب مفاد اصلی قانون پول ملی در شورای پول و اعتبار

به گفته مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، مرحله آزمایشی کد پولی بانک مرکزی با نام رمز ریال به صورت عمومی و در قالب اسکناس مورد استفاده قرار می گیرد، اما در فضای دیجیتال منتشر شده و در دسترس عموم قرار می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا