آشنایی با خوراکی‌های سالمی که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند

آشنایی با خوراکی‌های سالمی که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند

دیابت نوع یک؛ بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می‌برند اخیراً دانشمندان دریافتند بسیاری از غذاهایی که موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع یک می‌شوند اکثراً در دسته رژیم غذایی سالم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس تحقیقات جدیدی که قرار است در کنفرانس انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) ارائه شود، خوردن رژیم غذایی سرشار از جو، چاودار و برخی میوه‌ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در جوانان مرتبط است.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. در نتیجه، بدن مقدار کمی انسولین تولید می‌کند هورمونی که به انتقال قند از خون به سلول‌ها برای دریافت انرژی کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید از تزریق انسولین استفاده کنند یا از پمپ انسولین برای کنترل سطح قند خون استفاده کنند. دیابت نوع 1 معمولاً در سنین کودکی یا جوانی شروع می‌شود و در این دوران اغلب رژیم غذایی سالم بسیار مورد توجه والدین است.

سووی ویرتانن، استاد موسسه سلامت و رفاه فنلاند در مقاله تحقیقاتی خود  در این باره آورده است: دیابت نوع 1 یک بیماری جدی است که نیاز به درمان مادام‌العمر دارد و بنابراین فشار قابل‌توجهی بر بیمار و خانواده او وارد می‌کند و اغلب منجر به عوارضی از جمله مشکلات چشم، قلب و عروق، عصبی و کلیوی می‌شود و شاید تا حدودی طول عمر بیمار  کاهش دهد.

دانشمندان اخیراً در مطالعات کامل خود روی رژیم غذایی 5600 کودک دریافتند، کودکانی که بیشتر جو، چاودار، محصولات لبنی تخمیر شده، میوه‌هایی مانند موز و گندم مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند و در مقابل کودکانی که انواع توت‌ها از جمله توت‌فرنگی، زغال اخته، انگور فرنگی، تمشک و توت سیاه مصرف می‌کردند، کمتر در معرض ابتلا به نوع 1 بودند و همچنین سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم و کلم نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش می‌دهند.

البته این مهم است که بفهمیم کدام عوامل در این غذاها باعث ایجاد این ارتباط‌ها می‌شوند. به عنوان مثال، اگر مشخص شود که توت‌ها حاوی یک ماده محافظتی خاص هستند، می‌توان از آن ماده یا خود توت‌ها به عنوان یک عامل در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 استفاده کرد.

با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که از آنجایی که همه این مواد غذاها به طور کلی در دسته خوراکی‌های سالم در نظر گرفته می‌شوند، توصیه به اجتناب از آنها تا زمانی که تحقیقات بیشتر انجام نشده است شاید خیلی زود باشد.

دکمه بازگشت به بالا