چرا ماشین از بنزین به گاز نمی رود؟

علت روی گاز نرفتن خودرو

به نقل از خودرو بر مدرن امداد؛ در خودرو‌های دو‌گانه‌سوزگاهی اوقات اتفاق می‌افتد که خودرو روی گاز نمی‌رود یا به محض روی گاز رفتن خاموش می‌کند یا ممکن است اتومبیل شما خیلی بد کار کند. در این حالت علامتCNG  ثابت نمی‌شود یا خیلی دیر ثابت می‌شود و راننده مجبور است مدت زمانی فقط از بنزین استفاده کند. بررسی علت روی گاز نرفتن خودرو در انواع اتومبیل‌ها نیازمند پروسه پیچیده عیب‌یابی و کنترل برخی قطعات است تا مشکل گاز نخوردن خودرو بر‌طرف شود.

چرا خودرو ما روی گاز نمی‌رود؟

یک علت برای روی گاز نرفتن خودرو یا دیر روی گاز رفتن آن در فصول سرد سال، پایین‌بودن دمای محیط کاپوت است. وقتی استارت می‌زنید، مدت زمانی طول می‌کشد تا دمای کاپوت بالا رود. در اتومبیل‌هایی که دارای ریل سوخت گاز از نوع کروز هستند، مشکل در بیشتر مواقع مربوط به این قسمت می‌شود.

ریل سوخت این خودرو‌‌ها علیرغم خوش‌کار بودن و عمر بالا، از نظر قدرت مغناطیسی باز‌کننده نازل‌ها ضعیف هستند. وقتی هنوز ریل سرد است، روغن داخل آن که به همراه گاز وارد می‌شود دارای چسبندگی و غلظت بیشتری است. ریل در این وضعیت  توانایی باز کردن نازل‌ها را ندارد. در نتیجه خودرو روی گاز نمی‌رود. راه‌حل این مشکل گرم کردن ریل سوخت خواهد بود.

علت روی گاز نرفتن پژو 405 چیست؟

برای رانندگان اتومبیل‌های مختلف گاهی اوقات پیش می آید که علامت سی ان جی خیلی دیر ثابت می‌شود. علت روی گاز نرفتن خودرو نیاز به یک پروسه عیب‌یابی پیچیده دارد و مستلزم وجود دستگاه دیاگ است. بخشی از دلایل روی گاز نرفتن خودرو را بررسی می‌کنیم:

۱. اکثر مواقع تنظیم نبودن فشار گاز پشت ریل سوخت، مشکل گاز نخوردن خودرو را باعث می شود. این عیب را بدون نیاز به دیاگ نیز می توان بررسی و رفع کرد.

۲. بهتر است از سلامت فیلتر آلومینیومی مطمئن شوید. در خودرو پژو این فیلتر در نزدیک پمپ هیدرولیک فرمان قرار دارد.

۳. صحیح بودن عملکرد شیر مخزن و شیر گاز یا  cut off valve  را بررسی کنید.

۴. از سلامت سیستم کامپیوتر خودرو یا  ECU اطمینان حاصل کنید.

۵. سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و ریل سوخت گاز را بررسی نمایید و مطمئن شوید عملکرد سالمی دارند.

علت روی گاز نرفتن سمند ef7

برای صاحبان خودرو سمند دو‌گانه‌سوز با موتور ef7 بار‌ها پیش آمده که خودرو روی گاز نمی‌رود و چراغ CNG  چشمک می‌زند. در این موارد اقداماتی را که باید انجام دهید این موارد هستند. ابتدا کنترل کنید که شیر منبع گاز باز باشد و مطمئن شوید که فشار گاز سی ان جی در حد نرمال تنظیم شده است. دیاگ بزنید و خطا‌های موجود را پاک کنید.

کنترل شیر برقی‌ها، رله‌های موجود در جعبه ای سی یو، کلید سی ان جی و سنسور‌های موجود در رگلاتور گاز از اقدامات شما برای پیدا کردن علت روی گاز نرفتن خودرو خواهند بود. مورد دیگر اینکه شکستن آینه سمت شاگرد باعث از کار افتادن سنسور دمای خودرو می‌شود که روی کارکرد خودرو تاثیر زیادی دارد و ممکن است علت روی گاز نرفتن خودرو باشد.

خطای ECU و روی گاز نرفتن خودرو‌های پراید

خودرو‌های دوگانه‌سوز مشکلات خاص خودشان را دارند.  گاز CNG  در رگلاتور باید فشار مشخصی داشته باشد. اگر فشار گاز بالاتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، کامپیوتر خودرو فرمان کار کردن خودرو روی گاز را رد می‌کند. بنابراین با بازدید فشار گاز روی گیج می‌توانید فشار گاز را بررسی کنید.

نشتی یا قطع گاز یکی از علل روی گاز نرفتن خودرو روا و وانت پیکان

قطع گاز یا نشتی آن در خودرو ممکن است باعث کاهش فشار گاز شده و خودرو به علت مشکل نشتی گاز یا قطع شدن آن روی گاز نرود. نشتی گاز باعث می شود که در سیستم کامپیوتر خودرو خطا رخ بدهد و این خطا باعث از کار افتادن قطعات بشود. برای رفع این خطا‌ها باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. خطای ای سی یو موتور در کارکرد خودرو تاثیر می‌گذارد و باعث روی گاز نرفتن خودرو می‌شود.

چند علت برای روی گاز نرفتن خودروها

روی گاز نرفتن خودرو در ۹۰ درصد مواقع مربوط به خرابی شیر برقی است که در این‌صورت قطعه قابل تعمیر و تعویض خواهد بود. نشتی در مدار فشار قوی یا ضعیف گاز، خرابی رگلاتور که توسط دستگاه عیب یاب یا صدای غیر عادی قابل تشخیص است، بسته بودن شیر دستی مخزن و خرابی سنسور دمای هوای بیرونی هم می‌توانند از عوامل نرفتن خودرو روی گاز باشند. خراب شدن کلید سی ان جی یکی از ایرادات دردسر‌ساز است که در این صورت باید تعمیر شود و یا پنل ضبط کلاً نیاز به تعویض شدن دارد.

علل و عوامل روی گاز نرفتن خودرو

در خودرو‌های سایپا و ایران‌خودرو وجود بعضی از مشکلات باعث روی گاز نرفتن خودرو می‌شوند. آشنایی با قطعات خودرو و عملکرد آن‌ها می‌تواند در پروسه عیب‌یابی و رفع علتی که باعث روی گاز نرفتن خودرو می‌شود به شما کمک کند تا بتوانید برای رفع آن اقدام مناسب را انجام دهید.

علت عطسه کردن خودرو cng

قانونا عیب یابی موارد فوق مستلزم وجود دستگاه دیاک میباشد اما چون اکثرا عیب از تنظیم نبودن فشار گاز پشت ریل سوخت (مورد۱) میباشد بنابراین روش تنظیم آنرا بدون نیاز به دیاک توضیح میدهیم:

اخطار: قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که فیلتر گاز زیر ۵۰هزار کیلومتر کار کرده باشد

۱.ابتدا خودرو را کاملا گرم میکنیم(آمپر آب بالا آمده باشد)

۲.خودرو را خاموش کرده و به قسمت موتور میرویم

۳.رگلاتور را پیدا کرده (یک قطعه آلومنیومی بزرگ دقیقا پشت چراغ جلو سمت شاگرد)

۴.سر رگلاتور یک برامدیگی بلند است که ته آن با یک درپوش سیاه رنگ مسدود شده است با پیچ گوشتی آن را بیرون بزنید

۵.زیر درپوش یک آلن خور است.شماره آلن اندازه ی آنرا پیدا کرده و با در نظر داشتن حالت اولیه دقیقا ۱ دور آنرا  سفت کنید.

توجه … اخطار … مقدار اولیه ی شل یا سفت کردن آلن را در نظر داشته باشید تا در صورت عدم رفع عیب در انتها بتوانید آنرا به حالت اولیه برگردانید…

۶.در این حالت(آلن خور ۱دور سفت شده) موتور را روشن کرده و روی گاز بزنید.حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و کمی دور موتور را بالا نگه دارید

۷.اگر باز هم روی گاز نرفت موتور را “حتما” خاموش کرده و الن خور را ۲ دور شل کنید(یعنی از حالت اولیه ی خودش ۱ دور شل شود)

۸.در این حالت(آلن خور ۱دور شل شده نسبت به حالت اولیه) موتور را روشن کرده و روی گاز بزنید.حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و کمی دور موتور را بالا نگه دارید

۹.اگر باز هم مشکل رفع نشد آلن خور را ۱دور سفت کرده تا به حالت اولیه ی فابریک خودش برگردد سپس کل عملیات فوق را با ۲ دور شل یا سفت کردن آلن نسبت به حالت اولیه امتحان کنید(مراقب باشید جای تنظیم اولیه ی آلن یادتان نرود)

۸.اگر بازهم روی گاز نرفت آلن خور را به حالت اولیه ی فابریک خودش برگردانید سپس در پوش آنرا جا زده و برای پیدا کردن قطعه ی معیوب خودرو را زیر دستگاه دیاک باید قرار دهید…

در فصول سرد بخاطر اینکه دمای محیط کاپوت کمی طول میکشد تا بالا برود،تعدادی از اتومبیل های ایرانخودرو و سایپا به محض روی گاز رفتن،خاموش کرده یا به شدت بد کار میکنند و راننده مجبور است تا مدت زمانی فقط از بنزین استفاده کند.

منبع:

مدرن امداد

امداد خودرو کیا

دکمه بازگشت به بالا