اقتصادی

بهترین روش مدیریت بازار خودرو چیست؟

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به روش پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان خودرو برای فروش حاشیه در بازار و پیشنهاد مجلس برای عرضه خودرو به بورس کالا که یک اشتباه استراتژیک خواهد بود ، به دلیل عدم پاسخگویی هر دو روش را بی اثر می داند توسط سازندگان خودرو. وی راهی برای اصلاح قیمت خودرو می بیند تا خودروسازان از فروش زیرساختهای منسوخ شده آزاد شوند و سود مناسبی برای آنها ایجاد کند.

به گزارش مجله زنده خبری ، مدتی است روند صعودی قیمت خودرو بسیار مهم بوده و توسط مقامات دولتی ، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و بازار مورد بررسی گسترده قرار گرفته است. در همین راستا ، رئیس آخرین جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر لزوم اصلاح نحوه خرید و فروش خودرو تأكید كرد و اعلام كرد كه به دلیل ایجاد اختلال در چرخه توزیع ، عرضه و فروش كالا و اخلال در بازار ، جامعه از نظر روانی رنج می برد. ، دولت به دنبال لغو سیستم کارگزاری اجاره و بهبود روش خرید و فروش برای کاربر واقعی خودرو ای

همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر خود به دو خودروساز بزرگ کشور ، اظهار داشت: ضعف ها و مشکلات کشور در صنعت خودرو کشور نه فنی و نه علمی است. و وی گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو ، سازوکار پیشنهادی ماست عرضه خودرو در بازار در بورس کالا البته برخی ملاحظات وجود دارد و اقدامات موازی دیگری نیز باید در کنار این اصلاح انجام شود.

در همین راستا حسن کریمی سنجری ، کارشناس صنعت خودرو ضمن تأکید بر اینکه برخلاف نظر رئیس شورای رقابت ، دلیل کاهش شکایت مردم از قرعه کشی نسبت به روش های قبلی ثبت نام خودرو ، رضایت مردم نیست. ؛ بلکه “ناامیدی مردم از ثبت نام های متعدد و شکست در قرعه کشی مورد نظر و در نتیجه ناامیدی از وضعیت بازار خودرو” است. وی اظهار داشت: واقعیت این است که مهمترین دلیل هجوم مردم برای ثبت نام و خرید خودرو از کارخانه صرفاً استفاده از اختلاف قیمت کارخانه های خودرو با بازار است و هیچ ارتباطی با نیاز واقعی بازار ندارد. از ماشین ” اختلاف قیمت به صورت ضرر و زیان در انتقال هر دستگاه فشار زیادی را به شرکت های خودروساز وارد می کند.

وی افزود: در حال حاضر کمبود نقدینگی ناشی از فروش همراه با ضرر و زیان منجر به افت شدید تولید در شرکت های خودروسازی شده است. به عبارت دیگر ، تأکید شورای رقابت بر فروش اتومبیل با قیمت کمتر از هزینه ، علاوه بر اینکه زیان چندین تریلیون تنی از این تولیدکنندگان را به همراه داشته ، باعث ایجاد صفر سرمایه در گردش برای این شرکت ها نیز شده است. از طرف دیگر ، این کمبود نقدینگی همچنین حجم مطالبات شرکت ها برای تولید قطعات را افزایش می دهد. تا آنجا که از عهده شرکت های خودروساز خارج است.

این متخصص صنعت خودرو تأکید کرد: در واقع ، خودروساز با قیمت بالا و با مجبور کردن موسساتی مانند شورای رقابت با ضرر و زیان از طریق قرعه کشی برخی افراد ، تولید می کند. افزایش حجم مطالبات از قطعه سازان و عدم توانایی تولیدکنندگان خودرو در پرداخت به موقع این مطالبات ، مشکل کسری در خطوط تولید شرکت های خودروسازی را ایجاد می کند. به همین دلیل است که تعداد خودروهای معیوب در پارکینگ خودروسازان در حال افزایش است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مشهود است. سرانجام ، افزایش فاصله بین تولید و تقاضای خودرو منجر به اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار می شود و در واقع باعث گرانی خودرو در بازار می شود.

تحویل خودروها به بورس کالا مشکلی برای ماشین حل نمی کند

کریمی سنجری بهترین راه کنترل وضعیت فعلی بازار خودرو را کاهش شکاف بین عرضه و تقاضای خودرو دانست و گفت: تا زمانی که قیمت های فروش کارخانه تنظیم نشود این امر غیرممکن است. تاکنون دو روش تعدیل قیمت پیشنهاد شده است. پیشنهاد اتحادیه خودروسازان ایران برای فروش خودروهایی با پنج درصد قیمت کمتر از حاشیه بازار و پیشنهاد مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا. در هر دو مورد ، مصرف کننده متضرر می شود زیرا تولید کنندگان خودرو در حال حاضر قادر نیستند به اندازه مورد نیاز در بازار تولید کنند. البته ممکن است به نظر برسد که سازندگان خودرو در حال برنده شدن هستند ، اما در کوتاه مدت بازار مطمئناً با عدم فروش خودرو و رد به اصطلاح خرید واکنش نشان خواهد داد؛ به خصوص امروزه ، قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته است.

تحقق قیمت ها بهترین راه برای مدیریت بازار خودرو است

وی ادامه داد: بنابراین منطقی است که تعدیل قیمت خودرو در کارخانه به گونه ای انجام شود که تولیدکنندگان خودرو را از فروش زیرساخت های تکمیل شده نجات داده و سود منطقی برای آنها ایجاد کند. در واقع ، قیمت خودرو در کارخانه باید واقعی باشد. بنابراین ، شرکت های اتومبیل سازی با سود حدود 10 درصد هزینه ، خودروهای موجود در بازار را ارائه می دهند. در این حالت ، بهبود نقدینگی شرکت های خودروسازی به آنها امکان پرداخت به موقع مطالبات سازندگان قطعه را می دهد و روند تحویل قطعات را بهبود می بخشد.

این کارشناس خودرو گفت: فراموش نکنیم که حدود 30 درصد از ظرفیت خودروسازان داخلی به دلیل عدم تأمین به موقع قطعات از بین می رود ، اگر این شرکت ها از وضعیت ضرر خارج شوند و روند تحویل درست شکل بگیرد ، این ظرفیت ممکن است به تولید برگردانده شود. ” و تولید را افزایش داد. در این حالت ، در کوتاه مدت ، شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا