بین المللی

سوپرایز معترضان برای لوکاشنکو: تولدت مبارک، وطن‌فروش/عکس

به گزارش رویترز ، الكساندر لوكاشنكو ، رئیس جمهور بلاروس كه 26 سال در قدرت است ، تمایلی به كناره گیری از خود نشان نداد. برای دومین آخر هفته متوالی ، هنگام دور زدن در خانه خود ، او با جلیقه ضد گلوله و کلاه ایمنی و یک اسلحه در دست داشت.

لوکاشنکو که یکشنبه 66 ساله شد ، از زمان پیروزی در انتخابات 9 اوت سعی در محدود کردن و سرکوب هفته اعتراضات و اعتصابات دارد. انتخاباتي كه مخالف بلاروس مي گويد تقلب شده است. لوكاشنكو با رد ادعاهای تقلب در انتخابات ، تأكید كرد كه معترضین ، كه قبلاً آنها را “خائن و خائن” خوانده بود ، در خارج از كشور مورد حمایت قرار گرفتند.

در همین حال ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با استفاده از یک تماس تلفنی تولد وی را تبریک گفت و از لوکاشنکو برای دیدار از مسکو دعوت کرد. این اقدام نشانه آمادگی كرملین برای حمایت از لوكاشنكو است كه هم اكنون با ناآرامی در كشور خود و تهدید تحریم های جدید غربی روبرو است.

یکشنبه شب ، ده ها هزار معترض در مرکز مینسک ، پایتخت بلاروس جمع شدند و بالن ، گل و پرچم در دست داشتند. بلاروس در اوایل دهه 1990 برای مدت کوتاهی پرچم سفید-قرمز-سفید را در دست داشت که به نمادی از اعتراضات ضد دولتی تبدیل شد.

عبور اتومبیل نیز با همبستگی معترضین منفجر شد. تعدادی از زنان شرکت کننده در اعتراض نیز در مقابل نیروهای امنیتی بر زمین افتاده اند. معترضین سپس به محل اقامت لوکاشنکو رسیدند که توسط دیواری از نیروهای امنیتی که سپر در آن محافظت شده بود ، محافظت شد. تعدادی از وسایل نقلیه زرهی نظامی نیز در حال ورود به مرکز مینسک بودند.

روز یکشنبه پلیس با تجهیزات اضطراری به تظاهرات معترضین حمله کرد و صدها نفر از معترضین را با کامیون از منطقه دور کرد. به گفته وزارت کشور بلاروس ، در آن روز دست کم 140 نفر بازداشت شدند.

نیکولای لاتیشنوک ، یکی از معاونان رئیس جمهور بلاروس گفت: “من فکر می کنم فقط 20 تا 30 درصد بلاروسی ها مخالف لوکاشنکو هستند.” بارها گفته شده که همه مسائل باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

312 310

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا