عمومی

راه‌حل پایان مناقشه قره‌باغ – مجله زنده خبری

رهبر معظم انقلاب با این سخنان با تأکید بر اینکه این حادثه تلخی بود و تهدیدی برای امنیت منطقه بود ، فرمودند: “این درگیری نظامی باید در اسرع وقت پایان یابد. “البته ، تمام مناطق جمهوری آذربایجان اشغال شده توسط ارمنستان باید آزاد شود و به آذربایجان برگردانده شود.” وی همچنین بر لزوم حفظ امنیت ارمنستان در این سرزمین ها و احترام به مرزهای بین المللی دو کشور تأکید کرد و افزود: تروریست هایی که بر اساس گزارش های معتبر وارد منطقه شده اند ، به هیچ وجه نباید به مرز ایران نزدیک شوند و با نزدیک شدن به مرز ، “قطعاً تصمیم گرفته خواهد شد.”

اظهارات آیت الله خامنه ای در مورد مناقشه قره باغ از رویکرد وی به عدالت ناشی می شود و مبتنی بر اصول پذیرفته شده بین المللی است. امروزه ، در مفاهیم مربوط به حقوق بین الملل ، حمایت از تمامیت ارضی کشورها یک اصل پذیرفته شده و خدشه ناپذیر است. در بیانات رهبر انقلاب بر حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و اصرار بر آزادسازی سرزمین های اشغالی ارمنستان تأکید شده است. اظهارات وی در مورد رعایت مرزهای بین المللی توسط هر دو کشور به معنای احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه است. امروزه اشغال سرزمین های مستقل قابل قبول نیست و کشوری که قلمرو آن اشغال شده حق جنگ برای آزادسازی سرزمین های اشغالی خود را دارد. در زمان دفاع مقدس ، زمانی که سرزمین های ایران اشغال شد ، ما نیز حق داشتیم که برای لغو اشغال جنگ کنیم و به همین دلیل اکنون این حق را به جمهوری آذربایجان نیز می دهیم.

رهبر معظم انقلاب نیز با نگاهی اصولی و مبتنی بر احترام به حقوق اقلیت ها ، بر لزوم حفظ امنیت ارامنه توسط جمهوری آذربایجان تأکید کردند. ارامنه قره باغ کوهستانی استقلال خود را از جمهوری آذربایجان با استفاده از مفهوم حقوقی “حق تعیین سرنوشت” توجیه می کنند ، در حالی که در قانون پذیرفته شده بین المللی “حق تعیین سرنوشت” به معنای تمامیت ارضی کشورها و به عبارت دیگر احترام به اقلیت های قومی و اقلیت حاکم است. تمامیت ملی و ارضی دولت های آنها باید حقوق خود را مطالبه کنند. البته ، در درگیری قره باغ ، دولت آذربایجان باید در حاکمیت ملی خود ، حقوق ارمنیان قره باغ را که بخشی از مردم آذربایجان هستند ، تضمین کند.

هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور تکفیرهای تروریست در منطقه نظامی قره باغ و تمرکز وی بر رفتار جمهوری اسلامی با تروریست ها در صورت نقض مرزهای ایران نیز موضعی دقیق ، قاطع و راهبردی است. متأسفانه در پرونده جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، یکی از کشورهای منطقه به تشویق تکفیرها برای حضور در منطقه جنگ متهم شده است. این یک اتفاق بسیار ناخوشایند است و اگرچه تکذیب شده است ، اما شواهد نشان می دهد که تکفیری ها در منطقه حضور دارند و حتی فیلم هایی از حضور خود در مناطق نظامی در فضای مجازی منتشر کرده اند. وجود تروریسم در همه جا باعث ناامنی و رعب و وحشت شده است و کسانی که به تکفیری ها کمک می کنند پس از اخراج از سوریه و عراق در مرزهای ایران مستقر شوند ، قطعاً اشتباه خواهند کرد. کشورهای درگیر در این جنگ باید هشدارهای رهبر انقلاب را جدی بگیرند و اگر مرتکب این اشتباه شده اند جبران کنند.

ما امیدواریم که در آینده ، مبانی بیان شده توسط رهبر انقلاب اسلامی به عنوان رئیس الخطاب در مورد مسئله قره باغ ، توسط کارمندان دولت کشور و مسئولین دیپلماسی عمومی و رسانه ها تبیین و مورد توجه قرار گیرد. همانطور که وی گفت ، جنگ شدید است و ما امیدواریم که این جنگ در اسرع وقت به صلح عادلانه منجر شود و شاهد ایجاد امنیت در مرزهای شمالی جمهوری اسلامی ایران باشیم.
* منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی سید علی خامنه ای. ۱۳ ۱۳۹۹ بان ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا