عمومی

نخستین واکنش رسمی اروپا به مصوبه مجلس ایران

این محافظه کاری بیشتر به مخالفت آنها با سیاستهای یکجانبه دولت دونالد ترامپ مربوط می شود. با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در ژانویه سال بعد ، ترویکا اروپا سخنان و مواضع خود را با شرایط جدید تطبیق داد.

اعضای اروپایی برجام در بیانیه ای که روز دوشنبه (7 دسامبر) در پاریس صادر شد ، تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای مدرن و همچنین مصوبه اخیر پارلمان برای توسعه برنامه هسته ای را مشكلی خواندند. آنها هشدار داده اند؛ چنین اقداماتی مسیر بازگشت به دیپلماسی را به خطر می اندازد. جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه اخیر خود با توماس فریدمن خواستار مذاکره مجدد دشوار با ایران شد و تأکید کرد که او می خواهد راه اروپا را در پیش گیرد. دعوت از اروپا برای پیوستن به واشنگتن در مذاکرات احتمالی با ایران ، به اروپاییان قلبی تازه می بخشد. زیرا برخلاف چهار سال گذشته ، واشنگتن در هر توافقی که در آینده با تهران حاصل شود باید با متحدان اروپایی خود شریک شود. در همین زمان ، تروئیکا می تواند با استفاده از ابزارهای پشتیبانی خود ، که قبلاً از پیگیری رویکرد “اعتراض آمیز” نسبت به سیاست های ترامپ خودداری کرده بود ، تهران را مجبور به قبول خواسته هایکوماس وزیر خارجه آلمان در مذاکرات بازگشت به برجام کند. .

وزیر امور خارجه آلمان که ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد ، گفت: توافق نامه ای که شامل برنامه های موشک بالستیک ایران باشد. هایکو ماس گفت: “ما به ایران اعتماد نداریم.” “بازگشت به شکل فعلی توافق هسته ای موسوم به ایران کافی نیست.” به این ترتیب ، اروپایی ها از فرصت استفاده می كنند و خواسته های صریح خود را مطرح می كنند و به نوبه خود می خواهند نقشی اساسی در وادار كردن تهران به پذیرش خواسته هایی داشته باشند كه تهران قبلاً به آنها پاسخ منفی داده است.

وزرای خارجه تروئیكای اروپا همچنین در هشدار 7 دسامبر خود به تهران درباره خطر پایان دیپلماسی هشدار دادند. هشدار آنها می تواند به معنای امکان فعال سازی “مکانیزم محرک” برای بازگشت به وضعیت ایران قبل از توافق هسته ای باشد. بدیهی است که چنین هشداری مستقل از مواضع روسیه و چین نیست. اروپایی ها بر این باورند که با تغییر دولت در ایالات متحده ، مواضع مسکو و پکن مانند آنچه در دولت ترامپ بود ، نخواهد بود. به ویژه ، موضع انتقادی مسکو در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی هشدار می دهد که تهران نمی تواند در برابر استحکام سیاست های حمایت گرایانه مسکو بیش از حد مسئول باشد. علاوه بر این ، پکن ترجیح می دهد در آینده نه تنها با اروپا بلکه با ایالات متحده نیز همکاری های اقتصادی را تقویت کند.

مسئله اصلی آنچه اروپا از تهران می خواهد این است که دولت ترامپ می خواست برجام را ترک کند و بر اساس توافقات خارج از برجام مذاکره کند. حال س questionال این است که آیا “برنامه اقدام استراتژیک برای حذف تحریم ها و حمایت از منافع ملی” که در 11 دسامبر در پارلمان تصویب شد ، می تواند اروپایی ها را در موقعیت انفعالی قرار دهد؟ آیا اجرای این طرح تعداد شرکت کنندگان انتظار می رود که در آینده در برابر مواضع ایران صف آرایی کنند؟
سرانجام ، آیا برنامه اقدام استراتژیک که با 251 رأی به تصویب هیأت امنا رسیده و بلافاصله به تصویب هیأت امنا رسیده و سپس به رئیس جمهور ابلاغ شده است ، می تواند از اجماع اعضای برجام علیه ایران جلوگیری کند؟ آیا آن مصوبه توپ را برای اروپایی ها فرستاد؟ بیانیه مشترک ترویکا اروپا اولین واکنش رسمی به قطعنامه یازدهم یازدهم پارلمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا