عمومی

عربستان؛اهرم تازه آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از ایران

بنابراین غنی سازی کاهش می یابد و تولید اورانیوم غنی شده نیز کاهش می یابد. در چارچوب این سیاست ، هر توجیهی باید به یک امتیاز تبدیل شود. به عنوان مثال ، بهانه های مطرح شده در این زمینه به شرح زیر است: ایران باید به مسئولیت کامل خود در شورای امنیت سازمان ملل برگردد و سپس ایالات متحده باید به آن بازگردد. بازگشت ایران به برجام باید بررسی شود تا ایالات متحده بتواند به آن بازگردد. کشورهای منطقه باید در مذاکرات هسته ای جدید شرکت کنند. در برجام ، مراحل بعدی نیز باید در نظر گرفته شود.

از نظر آمریکایی ها ، همه این موارد باید به ابزار فشار علیه ایران تبدیل شوند. نه تنها به این دلیل که ایران به تعهدات خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل عمل می کند ، بلکه به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره درباره سایر موضوعات حساس در شورای امنیت پس از سازمان ملل است. در همین حال ، ممکن است مشارکت کشورهای عربی در مذاکرات بردجام برای آمریکایی ها خیلی مهم نباشد ، اما از این نظر مهم است که آنها می توانند برای این کار از ایران امتیاز بگیرند. ایالات متحده از ایران می خواهد که به تعهد کامل خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل برگردد ، زیرا از زمان خروج واشنگتن برای اولین بار از توافق ، گناه خود را به خوبی می داند. اما همین که آنها این درخواست را از ایران کردند و سپس در برابر آن مقاومت نشان دادند ، این می تواند بهانه ای برای کسب امتیازات از ایران باشد. به همین دلیل است که می بینیم آمریکایی ها در حال حاضر به آن سمت حرکت می کنند.

حضور عربستان و سایر کشورهای عربی در مذاکرات نهایی درباره ایالات متحده و اروپا تنها به این معنا مهم است که در هر مذاکره آتی ، ترک عربستان سعودی را به ایران شرط می گذارند تا از ایران امتیاز بگیرند.

از طرف دیگر باید در نظر داشت که ایران یک فرصت بسیار مهم و ارزشمند برای ایالات متحده است و آنها برای جلوگیری از این فرصت همه تلاش خود را انجام خواهند داد. واشنگتن می تواند در این مسیر معامله کند ، اما اراده سیاسی آنها بازگشت به برجام ، اجرای آن ، بهبود روابط بین تهران و واشنگتن و گام برداشتن برای حل اختلافات دیگر است. به همین دلیل است که من معتقدم ایالات متحده به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران است ، به شرط آنکه ایران آماده برداشتن گام های بعدی با ایالات متحده باشد. اگر فقط به توافق هسته ای نگاه کنیم ، آمریکایی ها معتقدند که ایران در آستانه هسته ای شدن است و تمام تلاش خود را می کند تا مانع ابتکار عمل ایران شود.

310311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا