بین المللی

احتمال بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تغییر گسترده در مواضع خارجی آنکارا

به گزارش گروه بین الملل فارس ، وزیر خارجه اسبق ترکیه با اشاره به ورود اخیر جو بایدن به ایالات متحده ، آغاز روند آشتی بین قطر و چهار کشور عربی و توافق نامه های سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ، بر احتمال ایجاد رادیکال تغییرات در سیاست خارجی آنکارا وجود دارد.

به گزارش روزنامه زمان ترکیه ، وزیر خارجه اسبق ترکیه گفت دولت ترکیه احتمالاً در سیاست خارجی خود تغییراتی ایجاد می کند و امکان بستن پایگاه نظامی در آنکارا قطر وجود دارد.

به گفته یاسر آکیس ، عضو حزب عدالت و توسعه ترکیه ، آنکارا جلسات و رایزنی های زیادی را با مقامات مختلف برای بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده است ، از جمله دیدار اخیر اردوغان با سعد الحریری نخست وزیر لبنان. او بود.


یاشار آکیس

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه پیشین ترکیه گفته است كه ورود جو بایدن به ریاست جمهوری آمریكا و تغییر توازن در منطقه غرب آسیا به دلیل توافقات اخیر بین برخی از كشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ، ترکیه را تحت فشار قرار می دهد تا موضع سیاست خارجی خود را تغییر دهد.

سیاستمدار 82 ساله و عضو فعلی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان نیز در مورد تعطیلی پایگاه نظامی در آنکارا قطر صحبت کرد و گفت که این امکان وجود دارد.

به گفته آکیس ، ترکیه در حال حاضر در میان کشورهای عربی زندگی می کند که اختلافات زیادی با یکدیگر دارند ، اما در صورت بازگشت روابط عربستان و قطر به حالت قبلی خود ، ترکیه احتمالاً پایگاه نظامی خود در قطر را تعطیل می کند.

سخنرانی حزب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه زمانی برگزار شد که شورای همکاری خلیج فارس (شورای همکاری خلیج فارس) در 6 ژانویه با حضور امیران قطر ، ریاض و دوحه تشکیل جلسه داد تا تلاش ها برای پایان دادن به اختلاف را اعلام کند.

چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پس از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات ، بحرین و مصر) و قطر ، میزبان عربستان سعودی بود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا